Skip to main content

Diversity of learning (3cr)

Code: LKAS3116-3002

General information


Enrollment
01.12.2022 - 15.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
23.01.2023 - 15.03.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Teachers
Anneli-Maarit Hermanoff
Course
LKAS3116

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa
- analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä yksilön elämänkulussa ja erilaisissa oppimisympäristöissä
- tunnistaa, selostaa ja luokitella yksilöllisiä oppimisvalmiuksia
- vertailla ja luokitella monenlaisia oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja
- kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia sekä perustellen selostaa, kuinka soveltaa tietämystään käytännössä

Execution methods

Luennot 1,5 op
- Verkkoluennot (14 h) sekä niihin liittyvät yksilölliset/yhteisölliset tehtävät, tenttiin valmistautuminen ja luentotentti verkko- tai exam-tenttinä (26 h)
Kirjallisuus 1,5 op
- Itsenäinen yksilöllinen tai yhteisöllinen työskentely: Itsenäistä kirjallisuuteen (2 teosta) perehtymistä sekä kirjallisuustentti (exam) tai kirjallisuusesseet (40 h)

Accomplishment methods

Hyväksytty suoritus edellyttää
- aktiivista osallistumista luennoille
- luentotehtävien tekemistä
- luentojen tenttimistä
- kirjallisuuden (2 teosta) suorittamista

Content

- Kognitiivisten ja metakognitiivisten taitojen kehittyminen
- Monenlaiset oppijat lahjakkaista kehitysvammaisiin
- Oppimisvalmiuksien ja ‐vaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- Oppimisen haasteiden tunnistaminen
- Oppimisen ja koulunkäynnin tukeminen

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 HYLÄTTY
Opiskelija ei tunnista opintojakson keskeisiä käsitteitä eikä kykene analysoimaan ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä. Hän ei osaa tunnistaa tai huomioida yksilöllisiä oppimisvalmiuksia eikä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija ei osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia eikä selostaa, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen ja se sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

1 VÄLTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä pinnallisesti. Hän kykenee analysoimaan ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä vain omaan kokemuksensa pohjalta. Hän tunnistaa joitakin yksittäisiä ja ilmeisiä yksilöllisiä oppimisvalmiuksia sekä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija osaa kuvailla pinnallisesti oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessia sekä kertoa yksittäisiä ja kokemusperäisiä esimerkkejä siitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen ja se sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 TYYDYTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä sekä ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä, mutta pääsääntöisesti vain omaan kokemuksensa pohjalta. Opiskelija jäsentää käsitteellisellä tasolla ilmeisiä yksilöllisiä oppimisvalmiuksia sekä oppimiseen liittyviä vaikeuksia ja lahjakkuuden ilmenemismuotoja. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen tavanomaista prosessia sekä kuvailla yksittäisiä, kokemusperäisiä ja tyypillisimpiä esimerkkejä siitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen tai se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Assessment criteria, good (3)

3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa jonkin verran soveltaa niitä monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä luettelomaisesti, ja kykenee huomioimaan joitakin oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin etenemisen malleja sekä kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä joissakin oppimistilanteissa. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä kattavasti, ja kykenee huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.

Assessment criteria, excellent (5)

5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä perusteellisesti ja monipuolisesti, ja kykenee taitavasti huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa perustellen kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä laadukkaasti monenlaisissa oppimistilanteissa. Kokonaisuudessaan opiskelija osoittaa laajaa tietämystä ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai eri konteksteihin sijoittaen. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.

Further information

Tentit viikolla 8,9 ja 11.

Go back to top of page