Diversity of learning (5cr)
Code: KERI0213-3003
General information
- Enrollment
- 01.12.2022 - 15.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 23.01.2023 - 15.03.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Anneli-Maarit Hermanoff
- Maarit Lasanen
- Course
- KERI0213
Evaluation scale
H-5
Objective
At the successful completion of the course, the student can
- analyze the factors related to thinking, learning and well-being in indivudual life and in diverse learning environments
- identify and notice individual readiness to learn
- compare and classify both diverse learning difficulties and talents and giftednesses
- describe the support process of learning and schooling, rationalize how to guide and support learning and schooling
- rationalize the meaning of multiagency in enhancing the learning
- identify cultural factors and describe and justify the meaning of multi-culturalism related to learning
Execution methods
Independent studies.
Accomplishment methods
Hyväksytty suoritus edellyttää
- aktiivista osallistumista luennoille, luentotehtävien tekemistä ja luentojen tenttimistä sekä kirjallisuuden (3 teosta) suorittamista tai
- kokonaan itsenäisenä työskentelynä kirjallisuuden (4 teosta) suorittamista
Content
- Kognitiivisten ja metakognitiivisten taitojen kehittyminen
- Monenlaiset oppijat lahjakkaista kehitysvammaisiin
- Oppimisvalmiuksien ja ‐vaikeuksien lähestymistapoja ja taustoja
- Oppimisen haasteiden tunnistaminen ja tukeminen
- Monitoimijuus oppimisen ja koulunkäynnin tukiprosessissa
- Monikulttuurisuus oppimisprosessin tekijänä
Assessment criteria, satisfactory (1)
5-1/fail
Assessment criteria, good (3)
3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa jonkin verran soveltaa niitä monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä luettelomaisesti, ja kykenee huomioimaan joitakin oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen prosessin etenemisen malleja sekä kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä joissakin oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä yksittäisten esimerkkien kautta. Hän osaa kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden yksittäisiä rooleja. Opiskelija tunnistaa joitakin kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.
4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä kattavasti, ja kykenee huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä monenlaisissa oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä teoreettisesti perustellen sekä kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden merkityksellisyyttä kokonaisuudessa. Opiskelija tunnistaa kattavasti kulttuurisia tekijöitä ja näkee niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.
Assessment criteria, excellent (5)
5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti monenlaisiin oppimistilanteisiin ja oppijoihin. Hän osaa analysoida ajatteluun, oppimiseen ja hyvinvointiin yhteydessä olevia tekijöitä perusteellisesti ja monipuolisesti, ja kykenee taitavasti huomioimaan oppimisvalmiuksia ja niiden yhteyksiä oppimiseen. Opiskelija osaa perustellen kuvailla oppimisen ja koulunkäynnin tuen etenemisprosessia sekä sitä, kuinka ohjata ja tukea oppimista ja koulunkäyntiä laadukkaasti monenlaisissa oppimistilanteissa. Hän osaa selostaa moniammatillisen yhteistyön merkityksen oppimisen edistämisessä perustellen ja omien esimerkkien kautta sekä kuvailla moniammatilliseen yhteistyöhön osallistuvien henkilöiden rooleja, toimintaa ja merkityksellisyyttä kokonaisuudessa. Opiskelija tunnistaa kattavasti sekä ilmeisiä että piilossa olevia kulttuurisia tekijöitä ja näkee kattavasti niiden yhteyden oppimiseen. Kokonaisuudessaan opiskelija osoittaa laajaa tietämystä ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai eri konteksteihin sijoittaen. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.
Qualifications
KERI0210 or equivalent.
Further information
Tentit viikolla 8,9 ja 11.