Skip to main content

History and social studies (3cr)

Code: LAPE0411-3004

General information


Enrollment
08.08.2022 - 12.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
03.10.2022 - 01.12.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
3 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Saila Leukumaa-Autto
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä 5
Course
LAPE0411

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija

osaa tulkita ja soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmassa olevia alakoulun historian ja yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteita ja opetusmenetelmiä opetuksen suunnittelussa

osaa käsitellä eri lähteiden esittämää tietoa kriittisesti

osaa soveltaa historian ja yhteiskuntaopin opetuksen perusmenetelmiä, kuten kerrontaa, toiminnallisuutta, tutkivaa otetta sekä hyödyntää median tuomia mahdollisuuksia
opiskelijalla on välineitä, jotka mahdollistavat ymmärtämään, toimimaan ja arvioimaan ympärillä olevaa yhteiskuntaa

osaa suunnitella erilaisia opetuskokonaisuuksia ja toteuttaa niitä

Execution methods

Osallistuminen kurssin opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja annettujen tehtävien suorittamiseen.

Accomplishment methods

LAPE0401-A, Kontaktiopetus: 8h luentoja (joista osa verkkoluentona), 16h pienryhmäopetusta (2op)

Tutustuminen OPSiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin opetusta suunniteltaessa

Opetusmateriaaliin tutustuminen ja sen hyödyntäminen opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, oppilaslähtöisyyden huomioiminen suunnittelussa

Hankitaan ja käytetään historiallista tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen

Vanhoihin esineisiin perehtyminen, museoympäristöön ja siellä oleviin pedagogisiin mahdollisuuksiin tutustuminen

Hankitun haastatteluaineiston pohjalta historiallisen kokonaiskuvan muodostaminen

Opiskelijan itsenäinen työskentely:

LAPE0401-B, Ryhmätyöskentely 24h (1op)

Perehtyminen ryhmässä historian- tai yhteiskuntaopin yhteen aihealueeseen tarkemmin, valmistaen siitä opetettavan kokonaisuuden

Ryhmätenttiin osallistuminen
LAPE0401-C, Yksilötyöskentely 24h (1op)

Tutkimuksen tekemiseen orientoituminen ja toteuttaminen: oman suvun historiaan perehtyminen, pienimuotoisen haastattelun tekeminen

Kurssiin aikana jaettuun materiaaliin sekä tenttikirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin osallistuminen

Content

Historian ja yhteiskuntaopin oppiaineiden erityispiirteet

Oppiaineiden opetukseen soveltuvat työ- ja toimintatavat

Oppiaineiden yleissivistävä tehtävä ja tavoitteet peruskoulussa

Demokratia, kansalaisuus, lastenoikeudet ja osallisuus

Materials

Näinkö historiaa opitaan? 2020. Gaudeamus.
Tekijät: Rantala, Jukka, Puustinen, Mikko, Khawaja, Amna, Berg, Marko van den, Ouakrim-Soivio, Najat.

Kurssin aikana jaettu materiaali, kuten artikkelit ja OPS -tekstit liittyen historian ja yhteiskuntaopin opetukseen

Assessment criteria, satisfactory (1)

Hylätty - Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

Välttävä ja tyydyttävä (1-2) Suoritus ons uppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelija pystyy mieleenpalauttamaan kysymyksessä esitetyn aiheen siinä muodossa kuin ne on esitett

Assessment criteria, good (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4) Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Opiskelija pystyy pilkkomaan ilmiöitä pienempiin osiin ja ymmärtää eri osatekijöiden välisiä suhteita ja vaikutusmekanismeja.

Assessment criteria, excellent (5)

Erinomainen - Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suorituson ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaaa jattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Further information

Ryhmätentti 4.11., 1.12. tai 15.12.

Go back to top of page