History and social studies (3cr)
Code: LAPE0411-3004
General information
- Enrollment
- 08.08.2022 - 12.09.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 03.10.2022 - 01.12.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 3 cr
- Local portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Saila Leukumaa-Autto
- Scheduling groups
- R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
- Small groups
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Harjoitusryhmä 3
- Harjoitusryhmä 4
- Harjoitusryhmä 5
- Course
- LAPE0411
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
osaa tulkita ja soveltaa perusopetuksen opetussuunnitelmassa olevia alakoulun historian ja yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteita ja opetusmenetelmiä opetuksen suunnittelussa
osaa käsitellä eri lähteiden esittämää tietoa kriittisesti
osaa soveltaa historian ja yhteiskuntaopin opetuksen perusmenetelmiä, kuten kerrontaa, toiminnallisuutta, tutkivaa otetta sekä hyödyntää median tuomia mahdollisuuksia
opiskelijalla on välineitä, jotka mahdollistavat ymmärtämään, toimimaan ja arvioimaan ympärillä olevaa yhteiskuntaa
osaa suunnitella erilaisia opetuskokonaisuuksia ja toteuttaa niitä
Execution methods
Osallistuminen kurssin opetukseen, ryhmätyöskentelyyn ja annettujen tehtävien suorittamiseen.
Accomplishment methods
LAPE0401-A, Kontaktiopetus: 8h luentoja (joista osa verkkoluentona), 16h pienryhmäopetusta (2op)
Tutustuminen OPSiin ja sen tuomiin mahdollisuuksiin opetusta suunniteltaessa
Opetusmateriaaliin tutustuminen ja sen hyödyntäminen opetuskokonaisuuksien suunnittelussa, oppilaslähtöisyyden huomioiminen suunnittelussa
Hankitaan ja käytetään historiallista tietoa erilaisissa oppimisympäristöissä tieto- ja viestintäteknologiaa hyödyntäen
Vanhoihin esineisiin perehtyminen, museoympäristöön ja siellä oleviin pedagogisiin mahdollisuuksiin tutustuminen
Hankitun haastatteluaineiston pohjalta historiallisen kokonaiskuvan muodostaminen
Opiskelijan itsenäinen työskentely:
LAPE0401-B, Ryhmätyöskentely 24h (1op)
Perehtyminen ryhmässä historian- tai yhteiskuntaopin yhteen aihealueeseen tarkemmin, valmistaen siitä opetettavan kokonaisuuden
Ryhmätenttiin osallistuminen
LAPE0401-C, Yksilötyöskentely 24h (1op)
Tutkimuksen tekemiseen orientoituminen ja toteuttaminen: oman suvun historiaan perehtyminen, pienimuotoisen haastattelun tekeminen
Kurssiin aikana jaettuun materiaaliin sekä tenttikirjallisuuteen perehtyminen, tenttiin osallistuminen
Content
Historian ja yhteiskuntaopin oppiaineiden erityispiirteet
Oppiaineiden opetukseen soveltuvat työ- ja toimintatavat
Oppiaineiden yleissivistävä tehtävä ja tavoitteet peruskoulussa
Demokratia, kansalaisuus, lastenoikeudet ja osallisuus
Materials
Näinkö historiaa opitaan? 2020. Gaudeamus.
Tekijät: Rantala, Jukka, Puustinen, Mikko, Khawaja, Amna, Berg, Marko van den, Ouakrim-Soivio, Najat.
Kurssin aikana jaettu materiaali, kuten artikkelit ja OPS -tekstit liittyen historian ja yhteiskuntaopin opetukseen
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty - Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2) Suoritus ons uppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä. Opiskelija pystyy mieleenpalauttamaan kysymyksessä esitetyn aiheen siinä muodossa kuin ne on esitett
Assessment criteria, good (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4) Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Opiskelija pystyy pilkkomaan ilmiöitä pienempiin osiin ja ymmärtää eri osatekijöiden välisiä suhteita ja vaikutusmekanismeja.
Assessment criteria, excellent (5)
Erinomainen - Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa erikonteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suorituson ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaaa jattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
Further information
Ryhmätentti 4.11., 1.12. tai 15.12.