Siirry suoraan sisältöön

Matematiikan oppimisvaikeudet (5op)

Toteutuksen tunnus: KERI0320-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 27.11.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
08.12.2022 - 23.01.2023
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Anneli-Maarit Hermanoff
Vastuuopettaja
Anneli-Maarit Hermanoff
Ryhmät
ONLINE-KERI0400
Online erityispedagogiikka
Opintojakso
KERI0320

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- selittää matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa ja ymmärtää sitä koskevaa tutkimustietoa
- tunnistaa matemaattisten taitojen kehitykselliset vaiheet, soveltaa tietoaan käytännössä ja dokumentoida taitojen arviointiprosessin
- tunnistaa ja analysoida matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita
- suunnitella ja toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta
- hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja.
- selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden matemaattisten taitojen edistämisessä

Toteutustavat

Aktiivinen osallistuminen verkko-opetukseen sekä itsenäisten yksilöllisten ja yhteisöllisten tehtävien tekeminen opintojakson aikana.
Kirjallisuuden suorittaminen luennoilla kerrottujen vaatimusten mukaan.
Oppimisympäristönä on Moodle ja verkkoluennot järjestetään Zoom-sovellusta käyttäen.

Suoritustavat

- verkkoluennot 16 tuntia
- yhteisöllinen verkkotentti 4 tuntia
- itsenäinen ja yksilöllinen/yhteisöllinen työskentely 115 tuntia

Sisältö

- ajattelu ja oppimaan oppiminen
- matemaattisten taitojen kehitys ja arviointi
- matematiikan oppimisvaikeudet ja niiden yhteys muihin oppimisvaikeuksiin
- matematiikan oppimisvaikeuksien tunnistaminen ja arviointi
- matematiikan oppimisen tukeminen ja tuen vaikuttavuuden seuranta

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 HYLÄTTY
Opiskelija ei tunnista opintojaksolla käytettäviä keskeisiä käsitteitä eikä kykene seuraamaan opetusta ja/tai osallistumaan siihen. Hän ei kykene ottamaan haltuun matematiikan oppisesta tehtyjä tutkimuksia. Hän ei osaa selittää matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa eikä kykene ymmärtämään sitä koskevaa tutkimustietoa. Hän ei tunnista matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita eikä kykene soveltamaan tietoaan käytännössä eikä raportoimaan siitä. Hän ei tunnista eikä osaa analysoida matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita. Opiskelija ei osaa suunnitella eikä toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea eikä arvioida tuen vaikuttavuutta. Hän ei osaa hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä eikä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän ei osaa selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1 VÄLTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä pinnallisesti ja kykenee ainoastaan ohjaaja- tai vertaistuen avulla seuraamaan opetusta ja/tai osallistumaan siihen. Hän kykenee selittämään matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa ja ymmärtämään sitä koskevaa tutkimustietoa ainoastaan oman kokemustietonsa pohjalta. Hän tunnistaa matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä sekä raportoimaan toimintaansa ainoastaan runsaan ohjauksen tuella. Hän tunnistaa ja kykenee pinnallisesti analysoimaan matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita, mutta ei kykene vertailemaan niitä. Opiskelija osaa autettuna ja henkilökohtaisen ohjauksen avulla suunnitella ja toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta. Hän osaa ohjauksen avulla hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän osaa pinnallisesti ja ilmeisten tekijöiden osalta selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen ja se sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 TYYDYTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä ja osallistumaan keskusteluun niiden osalta ja erityisesti oman kokemuksensa pohjalta. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa ja ymmärtämään sitä koskevaa tutkimustietoa ainoastaan oman kokemustietonsa pohjalta. Hän tunnistaa matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä sekä raportoimaan toimintaansa vertaistuen ja ohjaajan avustuksella. Hän tunnistaa ja kykenee jonkin verran analysoimaan matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita, ja pystyy näkemään niiden väliset selkeät yhtäläisyydet ja erot. Opiskelija osaa vertais- ja ohjaajatuen avulla suunnitella ja toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta. Hän osaa itsenäisesti hyödyntää tavanomaisimpia tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän osaa oman kokemustaustansa pohjalta selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen tai se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa ja ymmärtämään sitä koskevaa tutkimustietoa oman aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä opittuunsa peilaten. Hän tunnistaa ja kykenee vertailemaan matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä sekä raportoimaan toimintaansa, mutta tarvitsee vahvistusta toiminnalleen ohjaajalta. Hän tunnistaa ja kykenee jonkin verran analysoimaan matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita havaiten niiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta, mutta tarvitsee vahvistusta toiminnalleen ohjaajalta tai vertaisoppijoilta. Hän osaa itsenäisesti hyödyntää useita tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän osaa selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä opetus- ja keskustelutilanteissa. Hän osoittaa omaa asiantuntijuuttaan tuomalla keskusteluun uusia näkökulmia. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla matematiikan ja ajattelun oppimisen teoreettista taustaa ja ymmärtämään sitä koskevaa tutkimustietoa sekä vertailemaan niiden erilaisia näkökulmia. Hän tunnistaa ja kykenee vertailemaan matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä sekä raportoimaan toimintaansa. Hän tunnistaa ja kykenee analysoimaan matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita havaiten niiden välisiä yhtäläisyyksiä ja eroja. Opiskelija osaa suunnitella ja toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta. Hän osaa itsenäisesti ja luovasti hyödyntää tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän osaa kattavasti selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti oppimistilanteissa. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan ja kriittisyyttä keskusteluissa monia eri näkökulmia mukaan tuoden. Hän jäsentää taitavasti analysoiden matemaattisten taitojen kehityksellisiä vaiheita ja kykenee soveltamaan tietoaan käytännössä sekä raportoimaan toimintaansa vahvasti perustellen. Hän tunnistaa ja kykenee analysoimaan matematiikan oppimisen vaikeuksia ja tuen tarpeita, ja kykenee soveltamaan tietoaan erilaisissa opetus- ja oppimiskonteksteissa. Opiskelija osaa luovasti suunnitella ja innovatiivisesti toteuttaa yksilöllistä arviointia ja kohdennettua tukea sekä arvioida tuen vaikuttavuutta. Hän osaa itsenäisesti hyödyntää monenlaisia, myös kansainvälisesti käytettyjä, tutkimusperustaisia interventiomenetelmiä sekä arviointi- ja opetusmateriaaleja. Hän osaa kattavasti ja erilaisista näkökulmista katsoen selittää moniammatillisen ja huoltajien kanssa tehtävän yhteistyön tärkeyden merkitystä matemaattisten taitojen edistämisessä. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.

Esitietovaatimukset

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op), arviointi vähintään 'hyvät tiedot'.

Lisätiedot

Opintojakson vastuuopettaja yliopistonlehtori Anneli Hermanoff
Perus-, aine- ja syventävien opintokokonaisuuksien vastuuhenkilö professori Tanja Äärelä.

Siirry alkuun