Skip to main content

Teacher identity and professional development (3cr)

Code: LKAS3115-3003

General information


Enrollment
08.08.2022 - 27.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
04.10.2022 - 31.07.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
3 cr
Local portion
0 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Distance learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Lauri Lantela
Sirpa Purtilo-Nieminen
Outi Kyrö-Ämmälä
Course
LKAS3115

Evaluation scale

H-5

Objective

Kurssin suorituksen jälkeen opiskelija:

- osaa arvioida opettajan työtä profession ja professionaalisuuden näkökulmasta
- osaa kuvata opettajan ammatillisen kehityksen teoreettiset lähestymistavat sekä ymmärtää niiden ilmenemismuodot ja merkityksen opettajaksi ja opettajana kasvulle
- tunnistaa opettajan oppimisen, osaamisen ja tiedon luonteen ja eri muodot, ja osaa arvioida niiden merkitystä opettajan työssä
- jäsentää opettajan työn muutoshaasteita ja soveltaa tietoa oman ammatillisen kehittymisensä suunnittelussa
- argumentoida kriittisesti oman käyttöteoriansa ja sen merkityksen opettajuuden kehittymiselle

Execution methods

Kurssi suoritetaan kokonaan verkkovälitteisesti ja asynkronisesti kuitenkin kurssin alussa annettua aikataulua noudattaen.
- verkkoluennot 8 h
- verkkotyöskentely 50 h
- itsenäinen työskentely 65 h
- seminaarityöskentely ja seminaariin liittyvät tehtävät, 8 h

Accomplishment methods

- Luennot, moduulityöskentely verkossa ja omaa ammatillista kehittymistä reflektoiva, kurssikirjallisuutta hyödyntävä essee, 3 op
- Seminaarityöskentely ja lähdekirjallisuutta hyödyntävän kehittymissuunnitelman kirjoittaminen, 2 op

Content

- opettajan professionaalisuus, osaaminen ja asiantuntijuus
- opettajan käyttöteoria ja ammatillinen identiteetti
- työhyvinvointi yksilön ja kouluyhteisön tasoilla
- opettajan ammatillinen kehittyminen ja sen kriittinen reflektio

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Opiskelija ei tunnista ammatillisen kehittymisen merkitystä opettajan työssä ja käsitys opettajan työn professionaalisuudesta jää hataraksi. Opiskelija ei tunnista opettaja-profession ja ammatillisen kehittymisen teoreettisia ja käsitteellisiä jäsennyksiä ja niiden merkitystä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteorian kuvailu on suppeaa ja se pohjautuu omiin kokemuksiin.

1 Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen, mutta sen teoreettinen jäsentely on heikkoa. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisen luonteen, mutta sen käsitteellinen jäsennys puuttuu. Opiskelija tunnistaa joitakin opettajan oppimisen ja tiedon muotoja ja niiden merkityksen muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria pohjautuu lähinnä omiin kokemuksiin, mutta siinä on viitteitä käsitteellisestä jäsentelystä ja kuvailevasta reflektiosta.

2 Opiskelija tunnistaa opettajan ammatillisen kehittymisen merkityksen ja pystyy jäsentämään sitä teoreettisten käsitteiden avulla. Hän ymmärtää opettajan työn professionaalisuuden ja pystyy kuvaamaan sitä käsitteellisellä tasolla. Opiskelija tunnistaa ja ymmärtää opettajan oppimisen ja tiedon luonteen merkityksen ammatillisessa kehittymisessä muuttuvassa ympäristössä. Oma käyttöteoria koostuu sekä kokemuksista että teoreettisista näkökulmista.

Assessment criteria, good (3)

3 Opiskelija ymmärtää opettajan ammatillisen kehityksen merkityksen ja tarkastelee sitä reflektoiden käsitteellisten jäsennysten avulla. Hän osaa soveltaa opettajan työn professionaalisuuden ominaisuuksia ammatillisen oppimisen ja tiedon tarkastelussa muuttuvissa ympäristöissä. Opiskelija analysoi käyttöteoriaansa argumentoiden käsitteellisellä tasolla.

4 Opiskelija kykenee arvioimaan opettajan ammatillista kehittymistä jäsentäviä teoreettisia tarkastelukulmia vertaillen ja reflektoiden. Hän tarkastelee opettajan työn professionaalisuutta kriittisesti arvioiden ja soveltaa tarkasteluaan opettajan oppimisen ja tiedon tarkastelussa. Opiskelija analysoi opettajan ammatillisen kehittymisen merkitystä muuttuvissa ympäristöissä huomioiden myös koulutusta laajemman yhteiskunnallisen kontekstin. Hän argumentoi omaa käyttöteoriaansa monipuolisesti hyödyntäen käsitteellisiä jäsennyksiä ja omien kokemusten reflektointia.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Opiskelija arvioi kriittisesti opettajan professiota ja työn professionaalisia perusteita. Hän arvioi argumentoiden opettajan ammatillisen kehittymisen esteitä ja mahdollisuuksia ja kykenee innovatiiviseen teoreettiseen tarkasteluun. Opiskelija yhdistelee luovalla tavalla opettajan oppimiseen ja tietoon liittyviä jäsennyksiä ja arvioi kriittisesti niiden merkitystä ammatillisessa kehittymisessä muuttuvissa laajoissa yhteiskunnallisissa konteksteissa. Hän argumentoi oman käyttöteoriansa käsitteellisellä tasolla ja osoittaa kykenevänsä oman ammatillisen kehittymisensä kriittiseen reflektioon.

Further information

Loppuesseen palautus joko 12.12.2022 tai 17.1.2023 mennessä

Go back to top of page