Siirry suoraan sisältöön

Erityiskasvattaja tutkijana (5op)

Toteutuksen tunnus: KERI0316-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 04.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
28.09.2022 - 24.11.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tanja Äärelä
Anneli-Maarit Hermanoff
Ryhmät
ONLINE-KERI0400
Online erityispedagogiikka
Opintojakso
KERI0316

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- analysoida erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia niin menetelmällisesti kuin sisällöllisestikin
- selittää eri tutkimusmenetelmien keskeisiä piirteitä
- arvioida menetelmien soveltuvuutta erilaisiin tutkimustehtäviin
- tiivistää tutkimustietoa ja esittää sitä muille

Toteutustavat

Seminaarityöskentelyä 20 tuntia
Itsenäistä ja yhteisöllistä työskentelyä seminaarin aikana 40 tuntia
Kirjallisuuskatsauksen laatiminen yksilö- tai parityöskentelynä 75 tuntia

Suoritustavat

- Aktiivinen osallistuminen seminaarityöskentelyyn
- Opintojakson aikana annettujen tehtävien työstäminen
- Lopputehtävänä kirjallisuuskatsauksen laatiminen

Sisältö

Opintojaksolla perehdytään
- tieteelliseen päättelyyn ja argumentointiin
- erityispedagogisen tutkimuksen perusteisiin
- keskeisiin tutkimusmetodeihin erityispedagogiikan tieteenalan tutkimusten ja tieteellisten artikkelien muodossa

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 HYLÄTTY
Opiskelija ei tunnista opintojaksolla käytettäviä keskeisiä käsitteitä eikä kykena seuraamaan opetusta ja/tai osallistumaan siihen. Hän ei kykene ottamaan haltuun erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia. Hän ei osaa selittää eikä arvioida erityispedagogiikan tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä. Hän ei kykene laatimaan kirjallisuuskatsausta, jossa tiivistäisi tutkimustietoa. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai se sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1 VÄLTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä pinnallisesti ja kykenee ainoastaan ohjaaja- tai vertaistuen avulla seuraamaan opetusta ja/tai osallistumaan siihen. Hän kykenee ottamaan haltuun erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia ainoastaan oman kokemustietonsa pohjalta. Hän tunnistaa erilaisia erityispedagogiikan tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä, mutta ei kykene vertailemaan niitä keskenään. Hän laatii erittäin puutteellisen ja pinnallisen kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa luettelomaisesti. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen ja se sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

2 TYYDYTTÄVÄ
Opiskelija tunnistaa opintojakson keskeisiä käsitteitä ja niiden välisiä yhteyksiä. Hän pystyy tarkastelemaan yksittäisiä niihin liittyviä ilmiöitä ja osallistumaan keskusteluun niiden osalta ja erityisesti oman kokemuksensa pohjalta. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla joitakin erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia aikaisempaan tietämykseensä peilaten. Hän tunnistaa erilaisia erityispedagogiikan tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä, ja pystyy näkemään niiden väliset selkeät yhtäläisyydet ja erot. Hän laatii kohtalaisen pinnallisen kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa pääasiassa luettelomaisesti ja jäsentelemättä. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus on suppea, pintapuolinen tai se voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 HYVÄ
Opiskelija ymmärtää opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja kykenee osallistumaan keskusteluun ja opetukseen asiantuntijan roolissa. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla useita erilaisia erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia aikaisempaan tietämykseensä ja kokemustaustaansa sekä opittuunsa peilaten. Hän tunnistaa ja kykenee vertailemaan erilaisia erityispedagogiikan tutkimuksissa käytettyjä tutkimusmenetelmiä havaiten niiden erilaiset tutkimuskontekstista riippuvat hyödyt ja haasteet. Hän laatii selkeän kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa pääsääntöisesti kuitenkin luettelomaisesti ja löyhästi tekstiä jäsentäen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut hyvä kokonaiskäsitys, mutta siinä saattaa olla puutteita.

4 KIITETTÄVÄ
Opiskelija ymmärtää kattavasti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä opetus- ja keskustelutilanteissa. Hän osoittaa omaa asiantuntijuuttaan tuomalla keskusteluun uusia näkökulmia. Hän kykenee jäsentämään käsitteellisellä tasolla erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia ja vertailemaan niiden positiivisia ja negatiivisia puolia erilaisissa tutkimuskonteksteissa. Hän laatii selkeän ja kattavan kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa jäsennellysti ja tutkimusaihetta keskiössä pitäen. Kokonaisuudessaan opiskelijan suoritus osoittaa riittävän hyvää ymmärtämistä ja hänelle on muodostunut kiitettävä kokonaiskäsitys opintojakson sisällöstä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 ERINOMAINEN
Opiskelija ymmärtää erinomaisesti opintojakson keskeisten käsitteiden sisällöt ja niiden väliset yhteydet ja osaa soveltaa niitä kattavasti oppimistilanteissa. Hän osoittaa asiantuntijuuttaan ja kriittisyyttä keskusteluissa monia eri näkökulmia mukaan tuoden. Hän jäsentää taitavasti analysoiden erityispedagogiikan tieteenalan tutkimuksia ja kykenee näkemään niiden monimuotoiset mahdollisuudet ja haasteet monenlaisissa konteksteissa. Hän laatii selkeän, kattavan, monipuolisen ja erinomaisesti jäsennellyn kirjallisuuskatsauksen, jossa tiivistää tutkimustietoa tutkimusaiheen ympäriltä. Kokonaisuudessaan opiskelija osoittaa laajaa tietämystä ja hän osaa soveltaa tietoa moniulotteisesti ja/tai eri konteksteihin sijoittaen. Opiskelija osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta sekä kykyä perusteltuun omaan ajatteluun ja kriittiseen pohdintaan.

Esitietovaatimukset

Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op), arviointi vähintään 'hyvät tiedot'.

Siirry alkuun