Lämpöoppi (5 op)
Toteutuksen tunnus: R501RL180-3001
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
03.10.2022 - 15.01.2023
Ajoitus
16.01.2023 - 05.05.2023
Laajuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 60
Tutkinto-ohjelma
- Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus
Opettaja
- Minna Korhonen
Vastuuhenkilö
Minna Korhonen
Opiskelijaryhmät
-
R51R21SInsinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
Tavoitteet
Opiskelija ymmärtää lämpöopin peruskäsitteitä ja teknisten prosessien yleisiä lainalaisuuksia, toimintaperiaatteita ja laskennallista suunnittelua. Opiskelija tuntee termodynamiikan määritelmät.
Sisältö
Lämpöoppi: lämpömäärä, olomuodot, lämpötase, ilman ominaisuudet, lämmönsiirtyminen.
Termodynamiikka: dynaaminen systeemi, tilasuureet, ideaalikaasun tilayhtälöt, termodynamiikan pääsäännöt, lämpövoimakoneet, Carnot kiertoprosessi, virtaavan aineen siirtotyö.
Aika ja paikka
Rantavitikka (Jokiväylä 11), Rovaniemi
Oppimateriaalit
Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa.
Opetusmenetelmät
Opetustunneilla perehdytään opintojakson teemoihin esimerkkien avulla ja ratkaistaan tehtäviä, jotka sisällytetään opintojakson arviointiin.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia lämpöopin ja termodynamiikan laskuja osittain itsenäisesti.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät. Opiskelija osaa laskea lämpöopin ja termodynamiikan laskuja itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät. Opiskelija osaa laskea soveltavia lämpöopin ja termodynamiikan laskuja itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Arviointi perustuu noin 50 % harjoitustehtäviin ja 50 % kokeisiin. Arviointiasteikko 0 - 5.