Siirry suoraan sisältöön

Lämpöoppi (5 op)

Toteutuksen tunnus: R501RL180-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 05.05.2023

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Rakennus- ja yhdyskuntatekniikan koulutus

Opettaja

  • Minna Korhonen

Vastuuhenkilö

Minna Korhonen

Opiskelijaryhmät

  • R51R21S
    Insinöörikoulutus, rakennus- ja yhdyskuntatekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021

Tavoitteet

Opiskelija ymmärtää lämpöopin peruskäsitteitä ja teknisten prosessien yleisiä lainalaisuuksia, toimintaperiaatteita ja laskennallista suunnittelua. Opiskelija tuntee termodynamiikan määritelmät.

Sisältö

Lämpöoppi: lämpömäärä, olomuodot, lämpötase, ilman ominaisuudet, lämmönsiirtyminen.

Termodynamiikka: dynaaminen systeemi, tilasuureet, ideaalikaasun tilayhtälöt, termodynamiikan pääsäännöt, lämpövoimakoneet, Carnot kiertoprosessi, virtaavan aineen siirtotyö.

Aika ja paikka

Rantavitikka (Jokiväylä 11), Rovaniemi

Oppimateriaalit

Oppimateriaali on saatavilla Moodlessa.

Opetusmenetelmät

Opetustunneilla perehdytään opintojakson teemoihin esimerkkien avulla ja ratkaistaan tehtäviä, jotka sisällytetään opintojakson arviointiin.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset pääpiirteittäin. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät pääpiirteittäin. Opiskelija osaa laskea yksinkertaisia lämpöopin ja termodynamiikan laskuja osittain itsenäisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät. Opiskelija osaa laskea lämpöopin ja termodynamiikan laskuja itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija osaa selittää lämpöopin peruskäsitteiden merkitykset. Opiskelija osaa selittää termodynamiikan määritelmät. Opiskelija osaa laskea soveltavia lämpöopin ja termodynamiikan laskuja itsenäisesti. Kirjallisissa tuotoksissa opiskelija käyttää perustelevaa ja arvioivaa, virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Tehtävien suorittamisessa opiskelijan ajankäyttö on suunnitelmallista.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointi perustuu noin 50 % harjoitustehtäviin ja 50 % kokeisiin. Arviointiasteikko 0 - 5.