Siirry suoraan sisältöön

Mediaosallisuus ja osallistuminen yhteiskunnassa (5op)

Toteutuksen tunnus: MKAS3106-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 20.10.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
27.10.2022 - 15.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 25
Opettajat
Marja-Riitta Maasilta
Opintojakso
MKAS3106

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija tuntee mediaosallisuuteen ja osallistumiseen liittyvät keskeiset käsitteet ja teoriat ja osaa etsiä niihin liittyvää empiiristä tutkimusta. Hän ymmärtää mediaosallisuuteen ja osallistumiseen liittyviä haasteita ja osaa ottaa ne huomioon analysoidessaan ja arvioidessaan mediailmiöitä ja -sisältöjä sekä tuottaessaan omia mediasisältöjä.

Toteutustavat

Osallistuminen verkkolukupiiriin ja palautettu lukupiiriraportti. Oppimistehtävät yksin ja ryhmissä ja niistä annettu vertaispalaute. Oppimispäiväkirja.

Suoritustavat

20 h lähi- ja verkko-opetusta

Yksin ja ryhmässä tehtävät oppimistehtävät 65 h

Itsenäinen opiskelu 50 h

Sisältö

Opintojaksolla
- tutustutaan mediaosallisuuteen liittyviin käsitteisiin, teorioihin ja empiiriseen tutkimukseen sekä pohditaan osallistumiseen liittyviä haasteita.
- analysoidaan osallistuvaan mediakulttuuriin liittyviä mediailmiöitä ja -sisältöjä
- harjoitellaan osallistuvaan mediakulttuuriin liittyvää sisällöntuotantoa.

Oppimateriaalit

Harju, A. (2018). Suomi 24-keskustelut kohtaamisten ja törmäämisten tilana. Media & viestintä Vol. 41, Nro 1.

Suominen, J., Saarikoski, P. & Vaahensalo, E. (2019). Digitaalisia kohtaamisia. Verkkokeskustelut BBS_purkeista sosiaaliseen mediaan. Helsinki: Gaudeamus.

Tapionkaski, S. (2018). Miten kirjoittaa mahdollisista minuuksista? Fanifiktio spekulatiivisena omaelämäkerrallisena kirjoittamisena. Teoksessa A. Mäntynen ym. (toim.) Kirjoittamisen Käänteitä. Helsinki: Äidinkielen opettajain liitto, 85–105.*

Östman, S. (2015). “Millasen päivityksen tästä sais?”. Elämäjulkaisijuuden kulttuurinen omaksuminen. Nykykulttuurin tutkimusyksikön julkaisuja 115, Jyväskylän yliopisto.

Lukupiireissä luettava teoriakirjallisuus sovitaan kurssin alussa.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta.

1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on hyvää.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa erinomaista.

Siirry alkuun