Siirry suoraan sisältöön

Kasvatustieteilijä työelämässä (2op)

Toteutuksen tunnus: KKAS2133-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
08.08.2022 - 23.09.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
03.10.2022 - 12.12.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
1 op
Virtuaaliosuus
1 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sirpa Purtilo-Nieminen
Opintojakso
KKAS2133

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson jälkeen opiskelija
- tuntee kasvatustieteilijöiden käytännön toimintakenttää ja erilaisia työnkuvia
- ymmärtää omaa asiantuntijuuttaan ja sen kehittymistä, ammatillista osaamistaan ja valmiuksiaan työelämässä
- kykenee suunnittelemaan ja suuntaamaan omia opintojaan

Toteutustavat

Aloitusluento 4 h, itsenäinen ja parityöskentely 50 h.
Verkkotyöskentely.

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen aloitusluennolle ja verkkotyöskentelyyn. Työelämässä toimivien kasvatustieteilijöiden haastattelu sekä haastattelun pohjalta tehty työnkuvan esittely ja toisten esittelyjen kommentointi. Omaa asiantuntijuutta reflektoiva essee, jossa hyödynnetään luentomateriaalia ja kurssikirjallisuutta.

Akateemiset työelämätaidot 2 op -verkkokurssin suorittaminen.

Sisältö

Opintojakso koostuu kahdesta osiosta:
Kasvatustieteiden tiedekunnan toteuttamasta osiosta 2 op ja ayKATA0200 Akateemiset työelämätaidot, 2 op -verkkokurssista.

Kasvatustieteiden tiedekunnan toteuttaman osion sisältö:
Kurssilla perehdytään asiantuntijuuteen ja sen kehittymiseen sekä yksilöllisenä että yhteisöllisenä prosessina. Lisäksi tutustutaan kasvatustieteilijöiden työnkuviin, käytännön toimintakenttään ja työmahdollisuuksiin. Kurssitehtävässä reflektoidaan omaa asiantuntijuutta ja ammatillista osaamista.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

0 Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ ei vastaa tehtävänantoa. Ymmärrys kasvatustieteilijöiden työkentästä on haparoivaa eikä asiantuntijuuden kehittymisen prosessia ole ymmärretty. Oman asiantuntijuuden kehittymisen reflektointia ei ole tehty. Kirjallisessa tehtävässä ei ole hyödynnetty lähteitä ja tieteellisen kirjoituksen perusasiat puuttuvat. Haastattelutehtävää ei ole tehty eikä esitetty.

1 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan tunnistavan kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä kysymyksiä. Omaa asiantuntijuutta ja sen kehittymistä kuvaillaan. Suoritus on toteava ja luetteloiva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä. Lähteitä on käytetty niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu. Haastattelutehtävä on tehty ja esitetty.
2 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja ymmärtää asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä kysymyksiä. Opiskelija tarkastelee omaa asiantuntijuuttaan ja sen muotoutumista hyödyntäen asiantuntijuuden kehittymiseen liittyviä näkökulmia. Suoritus on päättelevä. Lähteitä on käytetty melko niukasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli horjuu ajoittain. Haastattelutehtävä on tehty ja esitetty, toisia esityksiä on kommentoitu.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

3 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatustieteilijöiden työkenttää ja työtehtäviä monipuolisesti. Opiskelija ymmärtää asiantuntijuuden kehittymisen yksilöllisenä ja yhteisöllisenä prosessina. Kirjallisessa tehtävässä opiskelija tarkastelee ja reflektoi omaa ammatillista kehittymistään myös asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvän teoreettisen tiedon avulla. Suoritus on soveltava. Lähteitä on käytetty melko laajasti ja kirjallinen tehtävä on kirjoitettu noudattaen jokseenkin johdonmukaista tieteellisen kirjoittamisen tyyliä. Haastattelutehtävä on tehty ja esitetty, toisia esityksiä on kommentoitu.

4 Kurssisuoritus osoittaa, että opiskelijalla on laaja ja monipuolinen kokonaiskuva ja ymmärrys kasvatustieteilijöiden työtehtävistä ja työkentästä. Kirjallinen työ osoittaa taitoa soveltaa asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvää käsitteistöä ja teorianmuodostuksen rakenteita sekä malleja myös oman ammatillisen kehittymisen reflektoinnissa. Opiskelija kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Lähteitä on käytetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen. Haastattelutehtävä on tehty ja esitetty, toisia esityksiä on kommentoitu.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

5 Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ymmärtää kasvatustieteilijöiden työtehtäviä ja työkenttää monipuolisesti ja laajasti. Kirjallinen työ osoittaa taitoa analysoida ja soveltaa asiantuntijuuden kehittymiseen liittyvää käsitteistöä ja teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja myös oman ammatillisen kehittymisen reflektoinnissa. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta, ja on ehjä kokonaisuus. Lähteitä on käytetty laajasti ja tieteellisen kirjoittamisen tyyli on johdonmukainen. Haastattelutehtävä on tehty ja esitetty, toisia esityksiä on kommentoitu.

Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty

Akateemiset työelämätaidot -verkkokurssi arvioidaan hyväksytty/hylätty. Hyväksytty suoritus edellyttää oppimistehtävien hyväksyttyä suorittamista ja verkkotyöskentelyyn osallistumista.

Lisätiedot

Aloitustapaaminen toteutetaan hybridiopetuksena, sekä lähi- että etäosallistuminen on mahdollista. Aloitusluento myös tallennetaan.
Kurssi koostuu kasvatustieteilijän haastattelutehtävästä ja esityksestä (yksilö- tai parityö) sekä itsenäisestä reflektoivasta esseestä.
Kurssin itsenäisen tehtävän palautus 12.12. mennessä.

Siirry alkuun