Health promotion and Gerontological care for aging (10cr)
Code: K702GL123-3001
General information
- Enrollment
- 03.10.2022 - 13.02.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 16.02.2023 - 18.05.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 6 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- RDI portion
- 1 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 50
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Tanja Marjanen-Korkala
- Hanne Luosujärvi
- Anniina Tohmola
- Sirpa Orajärvi
- Teacher in charge
- Anniina Tohmola
- Groups
-
KA72G22SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi, Autumn 2022
-
KOA72G22SBachelor of Social Services and Health Care, Elderly Care, Kemi (Oulu), Autumn 2022
- Course
- K702GL123
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
Opintojakso toteutuu 2. periodilla.
Objective
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn. Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden sairauksien ennaltaehkäisyn periaatteita ja osaa tukea ikääntyneiden omahoitoa.
Opiskelija tietää yleisimmät vanhustyössä käytössä olevat lääkeryhmät ja osaa toteuttaa ja arvioida ikääntyneiden turvallista, luonnollista tietä toteutettavaa lääkehoitoa.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin ja osaa suunnitella, toteuttaa, kirjata ja arvioida prosessia huomioiden eettiset periaatteet sekä asiakkaiden/potilaiden erityistarpeet.
Opiskelija hallitsee aseptisen työskentelyn ja osaa toimia tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Content
Geriatrian perusteet, ikääntyneiden tavallisimmat sairaudet ja niiden vaikutukset toimintakykyyn.
Tutkitun tiedon käyttäminen sairauksien hoidossa, niiden ennaltaehkäisyssä ja lääkehoidossa sekä näyttöön perustuvan toiminnan ymmärtäminen.
Ikääntyneen ja hänen läheisensä tukeminen yleisimpien sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa sekä ikääntyneiden omahoidon tukeminen.
Yleisimmät vanhustyössä käytettävät lääkeryhmät, turvallisen lääkehoidon toteuttaminen ja lääkityksen vaikutuksen arviointia toimintakykyyn.
Keskeiset hoitotyön auttamismenetelmät (päivittäiset toiminnot ja kudoseheys, terveydentilan arviointi mittaamalla ja havainnoimalla).
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon prosessin suunnittelu, toteutus ja arviointi.
Hoidon kirjaaminen eri toimintaympäristöissä eettisten periaatteiden mukaisesti.
Ikääntyneiden hoivan ja hoidon erilaisten toimintaympäristöjen tunnistaminen.
Ikääntyneiden hoidon erityispiirteet; monisairastavuus ja muistisairaan hoito, asiakaslähtöinen saattohoito.
Aseptinen työskentely hoivan ja hoidon tilanteissa ja toiminta tavallisimmissa ensiaputilanteissa.
Keskeiset käsitteet: terveys, hyvinvointi, terveyden edistäminen, elämänlaatu, osallisuus.
Asiakasohjauksen prosessi.
Location and time
Kevät 2023
Teaching methods
Kontaktiopetus kampuksella ja Zoomissa, sekä itsenäinen työskentely.
Student workload
10 op = 270 opiskelijan työtuntia
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija osaa luetella ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn, hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneiden hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä yleisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa osallisuus ja läheiset huomioiden
Opiskelija osaa luetella yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet ja osaa toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää joitakin ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa ohjatusti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida ohjatusti asiakas- ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa ohjatusti arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija hallitsee perusensiaputaidot.
Opiskelija saa ohjatusti huomioida aseptiikan periaatteet hoitotyössä.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeita ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa kuvata elämäntapaohjausta.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja niiden vaikutuksia toimintakykyyn.
Opiskelija osaa kuvata hyvinvointia vaarantavia tekijöitä, sekä ikääntyneen hoidossa huomioitavia erityispiirteitä.
Opiskelija osaa kuvata ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä keskeisiä toimintaperiaatteita sekä tukea ikääntyneen omahoitoa mahdollistaen ikääntyneen osallisuutta myös hänen läheisensä huomioimalla.
Opiskelija osaa ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa.
Opiskelija osaa käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakasohjauksen ja hoidon prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä
Osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa.
Opiskelija osaa perusensiaputaidot.
Opiskelija tunnistaa ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa kuvata laajasti ikääntyneiden tavallisimpia sairauksia ja analysoida niiden vaikutuksia toimintakykyyn. Opiskelija kuvaa laajasti hyvinvointiin ja vaarantaviin tekijöihin löytämiään ratkaisuja perustellen niitä.
Opiskelija osaa kuvata yksilöllisesti ikääntyneen sairauksien ennaltaehkäisyssä ja hoidossa käytettäviä toimintaperiaatteita, sekä tukea ikääntyneen omahoitoa ja osallisuutta huomioiden hänen läheisensä.
Opiskelija tietää yleisimmät ikääntyneiden hoidossa käytetyt lääkkeet, sekä osaa arvioida ja toteuttaa turvallista lääkehoitoa.
Opiskelija osaa hyödyntää ikääntyneiden hoidossa käytettäviä auttamismenetelmiä yksilöllisesti ja osaa itsenäisesti havainnoida ja mitata ikääntyneiden terveydentilaa valiten tarkoituksen mukaisia mittareita.
Opiskelija osaa perustellusti käynnistää, toteuttaa ja dokumentoida asiakaslähtöisen hoidon ja ohjauksen prosessin eri toimintaympäristöissä huomioiden eettiset periaatteet.
Opiskelija osaa arvioida monipuolisesti ikääntyneen hoidossa ja hoivassa huomioitavia yksilöllisiä erityispiirteitä.
Opiskelija osaa huomioida aseptiikan periaatteet hoidossa ja hoivassa sekä edistää aseptista toimintaa eri toimintaympäristöissä.
Opiskelija osaa toimia itsenäisesti yleisimmissä ensiaputilanteissa.
Opiskelija tunnistaa monipuolisesti ikääntyneen ohjaustarpeen ja ohjaukseen liittyviä erityispiirteitä terveyden ja hyvinvoinnin edistämiseksi ja osaa hyödyntää yksilöllisesti elämäntapaohjausta ikääntyneen ihmisen hyvinvoinnin tukemisessa.