Critical Literacies (4cr)
Code: KYLE0209-3002
General information
- Enrollment
- 01.12.2022 - 03.01.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2023 - 24.01.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 4 cr
- Local portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Marja-Riitta Maasilta
- Course
- KYLE0209
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija 
- tuntee kriittisen lukutaidon käsitteen ja sen eri osa-alueet, ymmärtää kriittisen lukemisen merkityksen ja osaa soveltaa sitä omissa opinnoissaan 
- osaa erottaa populaarit ja tieteelliset tekstit toisistaan ja ymmärtää niiden erilaiset käyttöyhteydet 
- osaa tulkita ja arvottaa kriittisesti erilaisia teksti-, numero- ja kuvasisältöjä
                    
Accomplishment methods
Lähiopetusta 10 h 
Pienryhmätyöskentely verkossa 40 h  
Itsenäinen työskentely 58 h
                    
Content
Kurssilla tutustutaan kriittisen lukutaidon osa-alueisiin: tekstinlukutaitoon, numeroiden lukutaitoon ja kuvien lukutaitoon sekä lähdekritiikkiin, opetellaan tunnistamaan tieteellisten tekstien eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia sekä harjoitellaan tekstien, kuvien ja numeroiden kriittistä analyysia.
                    
Materials
Jussila, R., Ojanen, E. ja Tuominen T. (toim.) (2008) Tieto kirjaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura
Mikko T. Virtanen, Pirjo Hiidenmaa & Jyrki Nummi (toim.) Kertomuksen keinoin. Tarinallisuus mediassa ja tietokirjallisuudessa. Gaudeamus 2020 
Vesa Heikkinen: Tekstianalyysi. Helsinki: Gaudeamus. 2020. e-kirja
Sanna Ryynänen (2020) Puhummeko nyt rasismista. Media & viestintä Vol 43 Nro 4 https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/100619 
Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa.
                    
Assessment criteria, approved/failed
Hyväksymisen edellytyksenä on kurssilla annettujen tehtävien suorittaminen vähintään arviointikriteerien tasolla 3 eli  opiskelija osoittaa tuntevansa kriittisen lukutaidon osa-alueet, osaa erottaa erilaiset tekstityypit ja arvioida niitä kontekstissaan, osoittaa riittävästi taitoa analysoida erilaisia teksti-, numero ja kuvasisältöjä. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää jonkin verran pohtivaa tekstiä. Annetuissa tehtävissä lähteiden käyttö ja lähdemerkinnät ovat annettujen ohjeiden mukaiset.
                    
