Skip to main content

Critical Literacies (4cr)

Code: KYLE0209-3002

General information


Enrollment
01.12.2022 - 03.01.2023
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2023 - 24.01.2023
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Marja-Riitta Maasilta
Course
KYLE0209

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
- tuntee kriittisen lukutaidon käsitteen ja sen eri osa-alueet, ymmärtää kriittisen lukemisen merkityksen ja osaa soveltaa sitä omissa opinnoissaan
- osaa erottaa populaarit ja tieteelliset tekstit toisistaan ja ymmärtää niiden erilaiset käyttöyhteydet
- osaa tulkita ja arvottaa kriittisesti erilaisia teksti-, numero- ja kuvasisältöjä

Accomplishment methods

Lähiopetusta 10 h

Pienryhmätyöskentely verkossa 40 h

Itsenäinen työskentely 58 h

Content

Kurssilla tutustutaan kriittisen lukutaidon osa-alueisiin: tekstinlukutaitoon, numeroiden lukutaitoon ja kuvien lukutaitoon sekä lähdekritiikkiin, opetellaan tunnistamaan tieteellisten tekstien eri lajityyppejä ja käyttötarkoituksia sekä harjoitellaan tekstien, kuvien ja numeroiden kriittistä analyysia.

Materials

Jussila, R., Ojanen, E. ja Tuominen T. (toim.) (2008) Tieto kirjaksi. Helsinki: Kansanvalistusseura
Mikko T. Virtanen, Pirjo Hiidenmaa & Jyrki Nummi (toim.) Kertomuksen keinoin. Tarinallisuus mediassa ja tietokirjallisuudessa. Gaudeamus 2020
Vesa Heikkinen: Tekstianalyysi. Helsinki: Gaudeamus. 2020. e-kirja
Sanna Ryynänen (2020) Puhummeko nyt rasismista. Media & viestintä Vol 43 Nro 4 https://journal.fi/mediaviestinta/article/view/100619


Muu kirjallisuus ilmoitetaan kurssin alkaessa.

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksymisen edellytyksenä on kurssilla annettujen tehtävien suorittaminen vähintään arviointikriteerien tasolla 3 eli opiskelija osoittaa tuntevansa kriittisen lukutaidon osa-alueet, osaa erottaa erilaiset tekstityypit ja arvioida niitä kontekstissaan, osoittaa riittävästi taitoa analysoida erilaisia teksti-, numero ja kuvasisältöjä. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää jonkin verran pohtivaa tekstiä. Annetuissa tehtävissä lähteiden käyttö ja lähdemerkinnät ovat annettujen ohjeiden mukaiset.

Go back to top of page