Socio-emotional Development and Pedagogy (5cr)
Code: KERI0311-3001
General information
- Enrollment
- 01.12.2022 - 07.03.2023
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 14.03.2023 - 23.03.2023
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Faculty of Education
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Tanja Äärelä
- Maarit Lasanen
- Course
- KERI0311
Evaluation scale
H-5
Objective
Opintojakson jälkeen opiskelija osaa
- kuvata sosioemotionaalista kasvua ja siihen vaikuttavia suojaavia ja riskitekijöitä eri näkökulmista yksilö- ja yhteisötasoilla
- kuvata yleisimpien neuropsykiatristen häiriöiden ilmenemistä käyttäytymisessä professionaalisesti ja oppilasta arvostavalla tavalla
- toimia tarkoituksenmukaisemmin ja ennakoivammin vuorovaikutuksessa haastavasti käyttäytyvien lasten ja nuorten kanssa
- suunnitella ja toteuttaa sosioemotionaalisen kasvun interventioita erityispedagogista ja lasten- ja nuorisopsykiatrista tutkimusta sekä malleja hyödyntäen
- suunnitella ja valmistaa oppimateriaalia sosioemotionaalisen kasvun tukemiseksi
- toimia professionaalisesti yhteistyössä huoltajien ja eri alojen asiantuntijoiden kanssa oppilaan tuen järjestämiseksi
Execution methods
Vaihtoehto 1 (kontaktiopetus 2 op ja itsenäinen työskentely 3 op):
- verkkoluennot (16 h), jotka tallennetaan sekä luennoilla tulevien pohdintatehtävien tekeminen (15 h)
- itsenäinen työskentely (104 h): kirjallisuuteen (3 teosta) perehtyminen ja kirjallisuustehtävät tai kirjallisuustentti
Vaihtoehto 2 (itsenäinen työskentely 5 op):
- itsenäinen kirjallisuuteen (4 teosta) perehtyminen ja kirjallisuustehtävät tai kirjallisuustentti (135 h)
Accomplishment methods
Content
- tunne-elämän, sosiaalisten taitojen ja vuorovaikutuksen vaikutus käyttäytymiseen ja sen tulkintaan eri ympäristöissä
- kehitys-, persoonallisuus- ja ympäristötekijöiden vaikutus sosioemotionaaliseen kasvuun
- sosiaalisen kasvun ja tunne-elämän haasteiden tunnistaminen ja kuntouttavien toimien perusteiden ymmärtäminen
Materials
Kurssikirjallisuus ja muu opintojaksolla mahdollisesti ilmoitettava oheismateriaali. (Merkitsen alle eriteltynä teknisesti oikein, kunhan tiedän tavan.)
Assessment criteria, satisfactory (1)
Hylätty (0)
0. Opiskelija ei osaa kuvata sosioemotionaalista kasvua suojaavia tekijöitä ja riskitekijöitä yksilö- tai yhteisönäkökulmista. Hän ei kykene suunnittelemaan tai toteuttamaan sosioemotionaalista kasvua tukevia oppimateriaaleja. Ymmärrys tunne-elämän, sosiaalisten taitojen sekä vuorovaikutuksen vaikuttavista tekijöistä on haparoiva eikä tosiasiallisista taitoja suunnitella interventioita löydy. Kurssisuoritus ei täytä sisällöltään eikä laajuudeltaan hyväksytyn suorituksen kriteereitä.
Tyydyttävä (1-2)
1. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hieman hahmottavan sosioemotionaaliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisimpien neuropsykiatristen ongelmien ilmenemistä. Hän ymmärtää vuorovaikutteisuuden elementit ja kykenee toistamaan sosioemotionaalisia vaikeuksia kuntouttavia interventioita, mutta käsityksissä voi olla virheellisyyksiä tai ne voivat ilmentää leimaavia, negatiivisia asenteita. Kurssisuoritus on kapea-alainen, luetteloiva ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
2. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan hahmottavan sosioemotionaaliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisimpien neuropsykiatristen ongelmien ilmenemistä. Hän ymmärtää vuorovaikutteisuuden elementit ja kykenee tuottamaan sosioemotionaalisia vaikeuksia kuntouttavia interventioita. Kurssisuoritus on kuitenkin kapea-alainen ja tyyliltään kuvaileva, eikä sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.
Assessment criteria, good (3)
Hyvä (3-4)
3. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kokonaisvaltaisesti sosioemotionaaliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisimpien neuropsykiatristen ongelmien ilmenemistä eri näkökulmista. Hän ymmärtää vuorovaikutteisuuden elementit ja kykenee tuottamaan sosioemotionaalisia vaikeuksia kuntouttavia interventioita. Hän kykenee tunnistamaan kehitys-, persoonallisuus- ja ympäristötekijät tunne-elämän haasteiden vaikutuksen sosioemotionaalisen kasvun kannalta. Kurssisuoritus on monipuolinen ja valinnat ovat argumentoituja.
4. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kokonaisvaltaisesti sosioemotionaaliseen kasvuun vaikuttavia tekijöitä sekä yleisimpien neuropsykiatristen ongelmien ilmenemistä eri näkökulmista. Hän ymmärtää vuorovaikutteisuuden elementit ja kykenee tuottamaan sosioemotionaalisia vaikeuksia kuntouttavia interventioita. Hän kykenee tunnistamaan kehitys-, persoonallisuus- ja ympäristötekijät tunne-elämän haasteiden vaikutuksen sosioemotionaalisen kasvun kannalta. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia. Suoritus on monipuolinen, valinnat ovat argumentoituja ja kokonaisuus kaikkineen huolella tuotettu.
Assessment criteria, excellent (5)
5. Opiskelija operoi sujuvasti asianmukaisilla käsitteillä ja soveltaa sosioemotionaalisen kasvun sisältöalueita tarkoituksenmukaisesti. Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä monipuolisesti argumentoitujen interventioiden tekemiseen. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä sekä arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan sosioemotionaaliseen kasvuun vaikuttavia elementtejä ja tarkastelemaan yleisimpiä osa-alueen häiriöitä arvioiden ja vertaillen niitä hyödyntäen niin erityispedagogista kuin myös lasten- ja nuorisopsykiatrista tutkimusta. Suoritus on monipuolinen, valinnat argumentoituja ja lähestymistapa alkujaan opintojakson sisällöistä soveltaen ammentava, eheä ja huolellinen kokonaisuus.
Qualifications
Erityispedagogiikan perusopinnot (25 op) vähintään hyvin tiedoin.