Arviointiosaaminen ja arviointitiedon hyödyntäminen (6op)
Toteutuksen tunnus: TJHA1433-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 01.12.2022 - 13.02.2023
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.02.2023 - 31.07.2023
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 6 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 6 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Hanna Vakkala
- Ryhmät
- 
                        HAJOsyvHallintotieteet ja johtaminen syventävät opinnot
- Opintojakso
- TJHA1433
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa arvioinnin roolin yhteiskunnassa sekä osana organisaatioiden ja hallinnon systemaattista kehittämistä 
- hahmottaa arvioinnin merkityksen laatuajatteluun pohjautuvassa ja tavoitteeseen ohjaavassa hallinnon kehittämisessä
- hyödyntää arviointitietoa johtamisessa ja hallinnossa
- kuvata keskeisimmät arvioinnin ja kehittämisen peruskäsitteet
- hahmottaa keskeisten arviointitraditioiden lähtökohdat
- osallistua arviointiprosessin käynnistämiseen ja suunnitteluun.
                    
Toteutustavat
Alustusluennot (6 h verkko-opetuksena). Oppimistehtävä ja sen esittely (6 h verkko-opetuksena). Opponointi ja vertaisarviointi. Itsenäinen ja/tai parityöskentely.
                    
Suoritustavat
Oppimistehtävässä (6 op) tarkastellaan organisaatiota, verkostoa tai muuta arviointikohdetta kiinnostuksen mukaan sekä analysoidaan niiden vaikutuksia eri toimijoiden näkökulmasta. Oppimistehtävän voi toteuttaa yksin tai parityöskentelynä. Kehittämistehtävä ohjeistetaan alustusluentojen yhteydessä. Päätösseminaarissa esitellään lähes valmiit työt ja toteutetaan opponointi ja vertaisarviointi.
                    
Sisältö
Keskeisimmät arviointityökalut ja kehittämismenetelmät, arvioinnin rooli yhteiskunnassa ja hallinnossa, arviointiprojektin suunnittelu ja toteutus, keskeisimpien arviointitraditioiden lähtökohdat ja arvioinnin peruskäsitteet, arviointiprosessin käynnistäminen ja suunnittelu, käytännön arviointityöhön vaikuttavat tekijät ja eettiset kysymykset.
                    
Oppimateriaalit
Lista oppimistehtävässä hyödynnettävästä kirjallisuudesta Moodlessa. Oppimistehtävässä opiskelija hyödyntää myös tuoretta itse etsimäänsä kansainvälistä arviointikirjallisuutta.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Olet muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
                    
Esitietovaatimukset
ORJO1100 Organisaatioiden ja työyhteisöjen johtamisen perusopinnot tai HAJO1100 Hallintotieteiden ja johtamisen perusopinnot
HAJO1200 Hallintotieteen aineopinnot
                    
