Siirry suoraan sisältöön

Työntekijäkokemuksen johtaminen (10 op)

Toteutuksen tunnus: MATR222-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 15.01.2023

Ajoitus

16.01.2023 - 15.03.2023

Laajuus

10 op

Virtuaaliosuus (op)

10 op

T&K-osuus

8 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 60

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Minna Sipponen
  • Heidi Kaihua

Vastuuhenkilö

Heidi Kaihua

Opiskelijaryhmät

  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä. Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta
- tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen liiketoiminnassa
- johtaa työntekijäkokemuksia kokonaisvaltaisesti liiketoimintastrategian näkökulmasta
- toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä
- tunnistaa operatiivisen johtamisen merkityksen liiketoimintaprosesseissa
- tunnistaa esimiehen vastuut ja velvollisuudet kansainvälisissä työyhteisöissä
- tunnistaa osaamisen merkityksen työntekijäkokemuksen ja liiketoiminnan näkökulmasta
- tunnistaa elinikäisen oppimisen merkityksen osaamisen vahvistamisessa
- ennakoida organisaation tulevia osaamistarpeita ja huomioida ne toiminnassa
- kuvata työhyvinvoinnin osa-alueet ja työkaluja
- tunnistaa positiivisen työntekijäkokemuksen merkityksen työntekijän sitoutumiselle ja motivaatiolle sekä tuottavuudelle.

Sisältö

- Työntekijäkokemuksen kokonaisvaltainen johtaminen liiketoiminnan näkökulmasta
- Esimiestaidot
- Operatiivinen ja osaamisen johtaminen

Aika ja paikka

Kevät 2023, monimuotoinen toteutus verkossa
vk 3 opintojakson aloitus, työntekijäkokemuksen ja -ymmärryksen merkitys liiketoiminassa
vk 4 - 7 operatiivisen johtamisen osa-alueet ja merkitys liiketoimintaprosesseissa
vk 8 - 9 kehittavä ja kehittyvä esihenkilö

Oppimateriaalit

Kaihua, H. & Kemi, J. & Tapaninen, M. & Vähäkuopus, M. 2020. Positiivinen työntekijäkokemus- Opas esimiehille. Lapin ammattikorkeakoulun julkaisuja.
https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=2502367f-99db-4bfb-b7f7-fea7951427c9

Positiivinen työntekijäkokemus - Pohdintapakka esimiehille
https://www.lapinamk.fi/loader.aspx?id=e9fcbb40-7d97-48e8-8da9-cbd46c2bd151

Viitala. 2021. Henkilöstöjohtaminen. Keskeiset käsitteet, teoriat ja trendit. Otavan kirjapaino Oy. Edita Publishing Oy. E-kirja + painettu versio.

Opintojaksolla jaettava materiaali

Opetusmenetelmät

Luennot / tallenteet / webinaarit
Ongelmalähtöiset ja reflektoivat työpajat
Tiedonhankinta
Ryhmätyöskentely
Itsenäinen työskentely

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojaksolla käy vierailijoita työelämästä ja käsitellään työelämän esimerkkejä. Opintojakson oppimistehtävä on muotoiltu yhdessä elinkeinon edustajien kanssa. Opiskelijat voivat opiskella myös omaa työtään opinnollistaen.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö
Osaamisella tarkoitetaan Lapin AMKin restonomikoulutuksen osaamisperustaisessa opetussuunnitelmassa kuvattua osaamista. Työntekijäkokemuksen johtaminen -opintojakson osaamistavoitteet kertovat, mitä tulee hallita opiskeltuaan kokonaisuus. Osaamisen näytöllä osoitetaan osaamistavoitteiden hallinta.

Työntekijäkokemuksen johtamisen opintojakson voi suorittaa aiemmin hankitun osaamisen näyttönä, mikäli omaa työkokemusta matkailualalla johtamisesta ja soveltavista esihenkilötehtävistä osaamistavoitteiden mukaisesti. Osaamisen näyttö todennetaan raportilla, jossa reflektoidaan vahvan tietoperustan pohjalta omaa osaamista tavoitteisiin. Raporttiin sisällytetään

• tietoperustaa ja keskeisten käsitteiden avaaminen
• esimerkkejä omasta osaamisesta teemoihin liittyen

Tavoitteena on havainnollistaa EQF tason 6 (amk-tutkinto) osaamisen tiedot, taidot ja asenteet. Olennaista on kuvata tavoitteiden mukaista osaamista. Opetussuunnitelmassa kuvattuihin osaamistavoitteisiin ja osaamisen arviointikriteereihin tulee perehtyä huolella, jolloin muodostuu kuva siitä, millaiseen osaamiseen opinnot tähtäävät.

Osaamisen näyttöön liittyen tulee olla yhteydessä opintojakson opettajaan
Englanniksi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Opiskelija ei osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja eikä osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija ei tunnista työntekijäymmärryksen merkitystä johtamisessa, eikä osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija ei tunnista operatiivisen johtamisen roolia ja tehtäviä organisaatiossa eikä osaamisen merkitystä matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija ei osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Tyydyttävä (1): Opiskelija osaa heikosti kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa hieman työntekijäymmärryksen merkitystä johtamisessa ja osaa heikosti toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija tunnistaa hieman operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa hieman ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Tyydyttävä (2): Opiskelija osaa pääsääntöisesti kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa pääpiirteissään työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija tunnistaa pääpiirteissään operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa pääsääntöisesti ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3): Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Hyvä (4): Opiskelija osaa kuvata hyvin esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta monipuolisesti. Opiskelija tunnistaa hyvin työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia monipuolisesti kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija tunnistaa hyvin operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa hyvin ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Opiskelija osaa kuvata syvällisesti esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta monipuolisesti ja laajasti. Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa kiitettävästi ja osaa toimia monipuolisesti kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.

Opiskelija tunnistaa laaja-alaisesti operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa. Opiskelija osaa ansiokkaasti ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arvosana-asteikko: hylätty - T 1 - K 5
Arvioitava ryhmäoppimistehtävä, painoarvo kokonaisarvosanasta 100%
Aktiivinen osallistuminen opintojaksolle

Arvioinnin perusteina toimivat opintojakson tavoitteiden mukaiset arviointikriteerit:
- Opiskelija osaa kuvata esimiestyön osana sosiaalista vastuullisuutta ja osaa johtaa työntekijäkokemuksia liiketoimintastrategian näkökulmasta.
- Opiskelija tunnistaa työntekijäymmärryksen merkityksen johtamisessa ja osaa toimia kehittävänä ja kehittyvänä esimiehenä matkailualan yrityksissä.
- Opiskelija tunnistaa operatiivisen johtamisen roolin ja tehtävät organisaatiossa sekä osaamisen merkityksen matkailuliiketoiminnassa.
- Opiskelija osaa ennakoida tulevia osaamistarpeita työyhteisön kehittämisessä ja henkilöstövoimavarojen hallinnassa.

Lisätiedot

Opintojakso on ammattikorkeakoulun toteuttama, mutta valittavissa myös yliopiston matkailututkimuksen opiskelijoille.