Siirry suoraan sisältöön

Matkailualan projektityö (vaihtoehtoinen) (10 op)

Toteutuksen tunnus: R81OJ19PROJ-3006

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 14.09.2022

Ajoitus

21.09.2022 - 07.12.2022

Laajuus

5 - 10

Virtuaaliosuus (op)

5 op

T&K-osuus

10 op

Toteutustapa

50 % Lähiopetus, 50 % Etäopetus

Yksikkö

​Restonomikoulutus

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 100

Tutkinto-ohjelma

  • Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
  • Restonomikoulutus

Opettaja

  • Milla Hirvaskari
  • Jenni Pyhäjärvi

Vastuuhenkilö

Jenni Pyhäjärvi

Opiskelijaryhmät

  • RA81M21K
    Restonomikoulutus (monimuotototeutus) Rovaniemi kevät
  • YMATaine
    Matkailututkimus aineopinnot
  • RA81M21S
    Restonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
  • RA81M22K
    Restonomikoulutus, Rovaniemi kevät 2022

Tavoitteet

Opiskelija laajentaa ja syventää osaamistaan valitsemallaan osaamisalueella. Opiskelija toteuttaa työelämäprojektin vahvistaen taitojaan toteuttaa tavoitteellisia ja aikasidottuja tehtävänantoja.

- Harjaantuminen tavoitteellisen ja aikasidonnaiseen työskentelyyn
- Työelämäyhteistyövalmiuksien vahvistaminen projektin luonteen mukaisesti
- Vastuu oman osaamisensa vahvistamisesta
- Itseohjautuvan tiedonhaun ja tiedon soveltamisen harjaantuminen
- Raportin ja muun tekstin tuottaminen, tulosten kommunikointi

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- hahmottaa projektitoiminnan tehtävät, laatia alaansa liittyvän projektisuunnitelman sekä toteuttaa omaan työhön tai alan käytänteeseen liittyvän pienimuotoisen projektin
- suunnitella ja johtaa projektia itseohjautuvasti
- raportoida työnsä tulokset, kriittisesti analysoida suunnitelmaa, toteutusta ja lopputuloksia sekä esittää perusteltuja kehittämisehdotuksia.

Sisältö

- Projektimainen työskentely
- Itseohjautuva tiedonhaku
- Teoreettinen tiedon hyödyntäminen projektin ratkaisuissa ja perusteluissa
- Dokumentointi ja viestintä
- Tutkimus ja kehittämistoiminta
- Oman työn (ja ryhmän) tuotoksen reflektointi/arviointi

Aika ja paikka

Etä- ja lähitapaamisia projektin tarpeen mukaan.

Oppimateriaalit

Projektityöskentelyyn liittyvä oppimateriaali.
Muu materiaali projektin substanssin mukaan.

Opetusmenetelmät

Opinto alkaa syyskuussa (vk 38) aloitustapaamisella Zoom:ssa. Aloitustapaamisessa käynnistetään projektit. Opinnon tarkoitus on vahvistaa työelämäosaamista työskentelemällä työelämälähtöisissä projekteissa. Projektia työstetään projektiryhmässä. Projektiryhmä valitsee projektipäällikön ja tehtävävastuut ryhmän jäsenille sekä raportoi alati projektin etenemisestä ohjaajalle sekä toimeksiantajalle.

Aloitustapaamisen jälkeen projektiryhmä työskentelee tiiviissä yhteistyössä työelämän toimeksiantajan kanssa. Projektia ohjataan tarpeen mukaan ohjaustapaamisissa.

Opinnon voi suorittaa 5-10op laajuudessa, riippuen projektista ja sen laajuudesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näyttö

Lisätietoja opiskelijoille

Oppimistehtävät:
- Projektisuunnitelma
- Loppuraportti ml. projektin lopullinen tuotos, joka havainnollistetaan (esim. visuaalinen kuvio, video, posteri tai jonkin muu)
- Ryhmän arviointimatriisi
- Itse- ja vertaisarviointi

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty (0): Projektisuunnitelma jää vajaaksi tai sitä ei ole tehty. Ei ole käytetty olemassa olevaa tietoa, dokumentointi on vajaata. Ei ole kyetty toimimaan verkostossa eikä hyödynnetty moniammatillista yhteistyötä. Oman osaamisen analysointi jää puuttumaan.

Tyydyttävä (1-2): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Projektin hyväksytty suorittaminen edellyttää, että oppimistehtävät on palautettu aikataulussa ja niiden sisältö on toimeksiannon mukainen. Projektiraportin tietoperustan tulee olla riittävän vahva ja teoriatietoa tulee soveltaa aktiivisesti käytäntöön/toimeksiantoon.

Arviointiasteikko: kiitettävä (5) – hylätty (0).

Kiitettävä (5)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa erinomaisesti omaa ammattiosaamistasi kehittämistyössä. Osaat tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa projektityöskentelyssä. Dokumentaatiossa pystyt tuottamaan seikkaperäistä arviointia projektin keskeisistä tuloksista. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ongelman ratkaisuja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia ratkaisukeskeisesti erilaisissa tiimeissä ja verkostoissa. Osaat analysoida erinomaisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Toimintaympäristö huomioiden ja tuloksia arvioiden tunnistat ja ennakoit tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on itseohjautuvaa ja ratkaisukeskeistä.

Hyvä (3-4)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä hyvin omaa ammattiosaamistasi, tuottaa uutta ja käyttökelpoista tietoa. Osaat dokumentoida hyvin projektin keskeiset sisällöt ja tulokset. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Pystyt esittämään perusteltuja ratkaisuvaihtoehtoja projektin eri vaiheissa ja osaat toimia erilaisissa tiimeissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyön prosessia ja tuloksia. Tuloksien pohjalta tunnistat tulevaisuuden kehittämistarpeita. Työskentely on pääosin itseohjautuvaa ja asenne ratkaisukeskeinen.

Tyydyttävä (1-2)
Osaat laatia projektisuunnitelman. Osaat soveltaa kehittämistyössä omaa osaamistasi sekä tuottaa käyttökelpoista ja tarvittavaa tietoa. Osaat dokumentoida projektin keskeisen sisällön. Projektityössä vahvistat omaa ammatillista asiantuntijuutta. Osaat toimia verkostoissa ja projektitehtävissä. Osaat analysoida kriittisesti kehittämistyötä ja sen tuloksia. Itseohjautuvuus on puutteellista ja projekti vaatii paljon ohjausta edetäkseen.

Hylätty (0)
Opiskelija ei osaa laatia vaadittuja dokumentteja. Hän ei osaa kuvata eikä hyödyntää olemassa olevaa tietoa ja menetelmiä projektityöskentelyssä. Opiskelija on passiivinen.