Matkailun vastuullinen johtaminen (10 op)
Toteutuksen tunnus: MAT304-3004
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
13.03.2023 - 10.09.2023
Ajoitus
11.09.2023 - 30.11.2023
Laajuus
10 op
T&K-osuus
6 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Restonomikoulutus
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
0 - 120
Tutkinto-ohjelma
- Matkailututkimuksen tutkinto-ohjelma
- Restonomikoulutus
Opettaja
- Aulikki Laitinen-Tolonen
- Jenny Kilpeläinen
- Nina Aarras
- Anna-Emilia Haapakoski
- Minna Nousiainen
Vastuuhenkilö
Jenny Kilpeläinen
Opiskelijaryhmät
-
YMATaineMatkailututkimus aineopinnot
-
RA81M21SRestonomikoulutus, Rovaniemi syksy 2021
Tavoitteet
Opintojaksolla tarkastellaan matkailuliiketoimintaa suhteessa matkailuilmiön moniulotteisuuteen. Opintojakson tavoitteena on antaa työkaluja strategiseen johtamiseen matkailuelinkeinossa sekä auttaa hahmottamaan vastuullisen johtamisen vaikutusta liiketoimintaan.
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- kuvata erilaisia näkökulmia hyvään johtamiseen
- erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan
- hahmottaa asioiden johtamisen haasteet ja soveltaa johtamisen teorioita eri organisaatiorakenteissa
- tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä
- tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuuksien yhteyden strategiseen johtamiseen, käytännön liiketoiminnan suunnitteluun ja esimiehenä toimimiseen
- tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteet ja hyödyntää niitä organisaation tavoitteiden saavuttamiseksi
- ennakoida toimintaympäristöjen muutoksia ja tehdä vastuullisia strategisia valintoja.
Sisältö
- Asioiden johtamisen perusteet (mm. organisaation toiminta, prosessien hallinta, suunnittelu, strateginen johtaminen) eri organisaatiorakenteissa (esim. verkostopohjaisissa ja linjaorganisaatiossa)
- Ihmisten johtamisen periaatteet ja käytännöt (mm. vuorovaikutteisuus, viestintä, muutosjohtaminen, minä johtajana)
- Vastuullisuuden ulottuvuuksien merkitys johtamisessa, matkailun kehittämisessä ja liiketoiminnan menestystekijänä
- Strategiatyö ja strategian työkalut
- Toimintaympäristön analyysi
- Ennakoinnin työkalut ja menetelmät osana strategista päätöksentekoa, skenaariotyöskentely
Aika ja paikka
VK 37-46
Lapin Ammattikorkeakoulu ja Lapin yliopisto
Oppimateriaalit
Ilmoitetaan ennen opintojakson alkua.
Opetusmenetelmät
Luennot, ohjaus, ryhmätyöskentely, itsenäinen opiskelu
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Kehittämissuunnitelma toteutetaan projektina toimeksiantajalle.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Yksilötentti Moodlessa
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Opiskelija voi opintojakson alussa valita joko lähitoteutuksen kampuksella tai etäopiskelun itsenäisesti annetun materiaalin avulla.
Lähitoteutuksen valinneet opiskelijat osallistuvat opetukseen ja ohjaukseen paikan päällä kampuksella Rovaniemellä.
Etäopiskelun valinneille opiskelijoille on toteutussuunnitelmaan merkitty ne luennot, ohjaus- tai esityskerrat, jotka ovat Zoomissa livenä. Muu materiaali on saatavilla Moodlessa.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu ohjatusti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia. Opiskelija osallistuu aktiivisesti ryhmätyöskentelyyn.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Opintojakso arvioidaan asteikolla 0-5
Hylätty (0)
Hylätty (0)
Opiskelija ei suorita oppimistehtäviä annettujen ohjeiden mukaan. Opiskelija ei palauta oppimistehtäviä annetussa aikaikkunassa ja/tai vaadittavalla tavalla.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa heikosti asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista. Opiskelija tunnistaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa. Opiskelija tunnistaa joitain vastuullisen johtamisen eri näkökulmia
Tyydyttävä (2)
Opiskelija osaa kuvailla joitain näkökulmia hyvään johtamiseen ja tunnistaa keskeiset piirteet asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöissä. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa tyydyttävästi johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun tyydyttävästi. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa tyydyttävästi. Opiskelija tunnistaa pääelementit toimintaympäristön muutosten ennakoinnissa ja osaa tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä tyydyttävästi. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3-4)
Hyvä (3)
Opiskelija osaa kuvailla näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun hyvin. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa hyvin. Opiskelija osaa toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Hyvä (4)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä hyvin. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kiitettävästi soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa kiitettävästi. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija osaa kuvailla laajasti ja perustellusti näkökulmia hyvään johtamiseen ja erottaa asioiden ja ihmisten johtamisen käytännöt toisistaan. Opiskelija tunnistaa vuorovaikutuksen ja tunnetaitojen olemassaolon osana johtajuutta, ja osaa johtaa ihmisiä muuttuvissa toimintaympäristöissä taidokkaasti. Opiskelija tunnistaa vastuullisuuden ulottuvuudet osana strategista johtamista ja osaa kattavasti soveltaa niitä käytännön liiketoiminnan suunnitteluun. Opiskelija osaa kiitettävästi hyödyntää ja soveltaa vastuullisen johtamisen periaatteita tavoitteellisessa liiketoiminnan suunnittelussa. Opiskelija osaa kiitettävästi toteuttaa ja kriittisesti arvioida toimintaympäristön muutosten ennakointia ja tehdä niiden pohjalta vastuullisia strategisia päätöksiä. Opiskelija kykenee tarkastelemaan ja arvioimaan kriittisesti vastuullisen johtamisen eri näkökulmia.
Lisätiedot
Opintojakso on yliopiston matkailututkimuksen ja ammattikorkeakoulun restonomikoulutuksen yhteinen.