Skip to main content

Multidisciplinary teaching practice (2cr)

Code: LAPE0022-3002

General information


Enrollment
08.08.2022 - 18.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
07.11.2022 - 25.11.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
2 cr
Local portion
2 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Degree programmes
Class Teacher Education
Teachers
Anne Ervast
Outi Kyrö-Ämmälä
Reetta Pahtaja
Scheduling groups
R1 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R2 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R3 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R4 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
R5 (Size: 0 . Open UAS : 0.)
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Harjoitusryhmä 3
Harjoitusryhmä 4
Harjoitusryhmä 5
Course
LAPE0022

Evaluation scale

H-5

Objective

Opiskelija osaa
• soveltaa yksilöllisiä oppimisen tukemisen ja eriyttämisen tapoja
• tukea ja edistää vastuullisesti ja eettisesti ryhmän yhteisöllisyyttä ja osallisuutta
• ohjata ryhmää oppilaiden yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäen
• suunnitella tavoitteellisia ja opetussuunnitelmaan perustuvia oppimiskokonaisuuksia ja
monialaisia projekteja oppilaan kokemus- ja elämismaailman huomioiden
• aktivoida ja motivoida oppilaita sekä valita tarkoituksenmukaisia opetusmenetelmiä ja
oppimisympäristöjä
• arvioida monipuolisesti oppilaan oppimisprosessia ja kehittymistä hyödyntämällä itse-, vertais- ja
muita formatiivisen arvioinnin välineitä
• arvioida laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden toteutumista opetuksen suunnittelussa ja
toteutuksessa
• soveltaa lähi- ja etäopetuksessa tarkoituksenmukaisesti mediaa ja digitaalisia oppimisympäristöjä
sekä tuottaa digioppimateriaalia
• toteuttaa yhteisopettajuutta ja hyödyntää projektiopinnoissa hankittua asiantuntijuutta
• soveltaa fenomenologista tutkimusotetta osana tutkivaa opettajuutta
• pohtia ja reflektoida omia pedagogisia ratkaisujaan ja toimintatapojaan ohjaavan palautteen,
itsearvioinnin ja vertaispalautteen pohjalta

LUKA TAVOITTEET
Teema: Yhteisöllinen oppiminen
Opiskelija osaa:
- suunnitella, toteuttaa ja arvioida luonnossa toteutettavan metsäkoulun TAI koulun ulkopuolisessa
oppimisympäristössä yhteisöllisen opintojakson
- tukea oppilasryhmää yhteisöllisessä oppimisessa

Execution methods

- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen:
* Oppimisen ohjauksen suunnittelu, toteutus, seuranta ja arviointi
* Opetettavina aineina 3-4 oppiainetta
* Opetustilanteita yhteensä vähintään 10 (45 minuutin) oppituntia ja lisäksi monialaisen
projektin toteuttaminen.
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan
reflektointi reflektiopäiväkirjassa
- LUKA-opiskelija toteuttaa yhteisöllisen opintojakson luonnossa tai koulun ulkopuolisessa
oppimisympäistössä.

Accomplishment methods

Ohjattu harjoittelu Lapin yliopiston harjoittelukoulussa tai Rantavitikan peruskoulussa.
Harjoittelu toteutuu I-periodin lopussa (marras-joulukuu).
Harjoitteluinfo järjestetään ennen harjoittelun alkua.
Harjoittelun kesto on kolme viikkoa.
Harjoittelun aikana toteutetaan monialaisten opintojen projektiopinnoissa suunniteltu ja valmisteltu projektikokonaisuus.
Täsmälliset ohjeet harjoittelukäytänteistä kirjataan harjoitteluoppaaseen, joka jaetaan viimeistään harjoitteluinfossa.




- Opintojakson tehtävien hyväksytty suorittaminen
- Oppituntien seuraaminen sekä ohjaus- ja palautekeskusteluihin osallistuminen
- Suurryhmäohjauksiin osallistuminen
- Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi
reflektiopäiväkirjassa

Content

OPPILAANTUNTEMUS: Oppijoiden oppimisen tukemisen ja eriyttämisen tapojen soveltaminen
OPPIMISILMAPIIRI: Yhteisöllisyyden ja osallisuuden tukeminen
OPPILASRYHMÄ: Ryhmän ohjaaminen oppilaiden yhteisöllisyyttä, hyvinvointia ja tasa-arvoa edistäen
OPETUKSEN SUUNNITTELU: Opetussuunnitelmaan pohjautuvien oppimiskokonaisuuksien ja monialaisten projektien suunnittelu
OPETUKSEN TOTEUTUS: Tarkoituksenmukaisten opetusmenetelmien ja oppimisympäristöjen hyödyntäminen
ARVIOINTI: Opetussuunnitelman mukaisen arvioinnin suunnittelu ja toteuttaminen erilaisia arvioinnin välineitä hyödyntäen
LAAJA-ALAINEN OSAAMINEN: Laaja-alaisen osaamisen osa-alueiden toteutumisen arviointi
DIGIPEDAGOGISET TAIDOT: Median ja digitaalisten oppimisympäristöjä soveltaminen sekä digioppimateriaalin tuottaminen
YHTEISOPETTAJUUS: Yhteisopettajuuden toteuttaminen sekä asiantuntijuuden hyödyntäminen
TUTKIVA OPETTAJUUS: Fenomenologisen tutkimusotteen soveltaminen
REFLEKTOINTI: Omien pedagogisten ratkaisujen ja toimintatapojen pohtiminen ja reflektoiminen harjoittelussa saadun palautteen pohjalta

Assessment criteria, approved/failed

Hyväksytty/Täydennettävä/Hylätty. Suoritusmerkinnän antaa harjoittelukoulun rehtori.

Hyväksytty:
Opiskelija on saavuttanut kaikki harjoittelulle asetetut tavoitteet erinomaisesti tai hyvin.

Täydennettävä:
Harjoittelulle asetetun yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Opiskelijan työskentely ei vastaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tai opiskelija laiminlyö sovittuja tehtäviä.

Hylätty:
Opiskelija ei saavuta harjoittelulle asetettuja tavoitteita. Opiskelijan toiminnassa vakavia puutteita ja ongelmia. Opiskelijan työskentely ei harjoittelun täydentämisestä huolimatta vastaa harjoittelulle asetettuja tavoitteita tai opiskelija toistuvasti laiminlyö sovittuja tehtäviä.

Further information

Rikostaustaotteen esittäminen viimeistään ilmoittautumisen päättyessä Reetta Pahtajalle.
Edeltävät opinnot: Edeltävät harjoittelut ja seminaarit (LKAS1103, LKAS1102, LKAS2113, LKAS2102), KERI0210 Erityispedagogiikan peruskurssi.

Go back to top of page