Siirry suoraan sisältöön

Taiteen filosofia, psykologia, sosiologia ja taidekasvatus/VÄRIN ILOT JA TAITEEN TAISTELUT / HENRI HAGMANIN LUENTOSARJA (2op)

Toteutuksen tunnus: UYLE0317-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
10.01.2022 - 23.02.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
09.02.2022 - 23.03.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
2 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Taiteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Tuija Hautala-Hirvioja
Opintojakso
UYLE0317

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
-tunnistaa taidehistoriaa sivuavien tieteenalojen näkökulmia
-soveltaa vähintään yhden tieteenalan näkökulman periaatteita visuaalisuuden tulkinnassa

Toteutustavat

Tentit, esseet, luennot, luentosarjat, opintomatkat, seminaarit

Sisältö

Perustiedot taiteen filosofiasta tai psykologiasta tai sosiologiasta tai taidekasvatuksesta.

Aika ja paikka

VÄRIN ILOT JA TAITEEN TAISTELUT /
HENRI HAGMANIN LUENTOSARJA
Rovaniemen taidemuseossa keskiviikkoisin klo 17.30–19.00

Luentosarja liittyy Henri Hagmanin laajaan yksityisnäyttelyyn Rovaniemen taidemuseossa. Hagman on rovaniemeläinen taiteilija, joka tekee väitöskirjaa Lapin yliopiston Taiteiden tiedekuntaan. Näyttely on väitöskirjan taiteellinen osuus ja se on esillä 3.4.2022 saakka.

9.2. Väri-ilmiöiden huvipuisto
Luennolla esitellään väri-ilmiöitä liittyen silmän fysiologiaan, mielen havaintomekanismeihin ja fyysisen ympäristön vaikutukseen. Luennolla käsitellään myös näiden ilmiöiden roolia esillä olevassa Henri Hagmanin näyttelyssä sekä kuvataiteessa yleensä.

23.2. Väri modernissa maalaustaiteessa
Luennolla käsitellään värin roolia taiteen historiassa ja erityisesti modernin maalaustaiteen historian eri vaiheissa. Esimerkkeinä käytetään niin taidehistorian kuin Hagmanin näyttelyn teoksia. Luennolla käsitellään myös harmonioita, kontrasteja ja sommittelua väriin painottuvassa maalaustaiteessa.

2.3. Mitä abstrakti maalaustaide opettaa katsomisesta?
Luennolla esitellään abstraktin katsomistavan periaate sekä sen aatehistoriallinen tausta. Esimerkkeinä käytetään Hagmanin näyttelyn teoksia.

16.3. Taiteellinen tutkimus ja huumori
Henri Hagmanin väitöstutkimus on johtanut hänet käsitteellistämään sekä taiteellista tuotantoaan että toimintaansa taidemaailmassa. Taiteellisen tutkimuksen prosessi näyttää johtavan hänet väistämättä humoristisiin ja parodisiin kehityskulkuihin.

23.3. Taidekäsitykset ja hankala kysymys makuasioista
Taidekenttä taiteilijoineen on laajemman yleisön tavoin jakautunut varsin erilaisiin taidekäsityksiin ja näkökulmiin. Taidekäsitykset heijastelevat myös erilaisia makuja. Luennolla käsitellään, mitä erilaisia käsityksiä ammattitaiteilija kohtaa toiminnassaan sekä kysytään: millä tavalla nykyisin olisi mielekästä puhua makuasioista?

Opetusmenetelmät

TAIDEHISTORIAN AINEOPINTOJA SUORITTAVA VOIT TEHDÄ SUORITUKSEN 2 OP:TA TAIDEHISTORIAN ERITYSALUEISTA JOHONKIN OSAAN, MUTTA ILMOITTAUDU PEPISSÄ KOHTAAN UYLE0317 TAITEEN FILOSOFIA, PSYKOLOGIA, SOSIOLOGIA JA TAIDEKASVATUS.

SUORITUS:
NELJÄN LUENNON KUUNTELU JA REFLEKTIIVINEN TEKSTI JOHONKIN KUUNTELEMAASI LUENTOTEEMAAN LIITTYEN. SUORITUS JÄTETÄÄN PAPERITULOSTEENA TUIJA HAUTALA-HIRVIOJALLE PE 29.4.2022 MENNESSÄ JOKO F-TALON 4. KERROKSEN LOKERIKKOON TAI POSTITSE OSOITTEESEEN LAPIN YLIOPITSO / TTK PL 122, 96101 ROVANIEMI

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Hylätty
Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2)
Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Suorituksessa tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti, tai käsitellään asioita yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä ja kiitettävä (3-4)
Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta on muodostunut kokonaiskuva, mutta siinä saattaa olla puutteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Erinomainen (5)
Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

Siirry alkuun