Skip to main content

Interaction Research as a way of developing empowering social work (5cr)

Code: ERKU1109-3001

General information


Enrollment
02.07.2021 - 31.07.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
01.08.2021 - 31.07.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
5 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Social Sciences
Teaching languages
Finnish
Teachers
Laura Tiitinen
Course
ERKU1109

Evaluation scale

H-5

Objective

Osaamistavoite: Erikoistuva opiskelija tuntee diskursiivisiin lähestymistapoihin nojaavat institutionaalisten ja ammatillisten vuorovaikutustilanteiden tutkimusperinteet. Hän ymmärtää kielenkäytön, kategorisointien ja kasvokkaisten kohtaamisten merkityksen kuntouttavassa työssä. Lisäksi opiskelijalla on valmiuksia soveltaa vuorovaikutuksen tutkimukseen perustuvia otteita ja orientaatioita omassa työssään ja sen kehittämisessä.

Execution methods

Oppimismuodot: Lähiopetusjakso 5 op (2 pv, Tampere): Ennakkotehtävä, luennot ja ryhmäkeskustelut. Luentoihin ja erikseen jaettavaan kirjallisuuteen perustuva essee.

Materials

Oheiskirjallisuus lähiopetusjaksolle:
Hall, Christopher & Juhila, Kirsi & Matarese, Maureen & van Nijnatten, Carolus (toim.) (2014): Analysing social work communication – discourse in practice. Routledge.
Jokinen, Arja (2012): Kategoriat, instituutiot ja sosiaalisen järjestyksen tuottaminen. Teoksessa Arja Jokinen, Kirsi Juhila & Eero Suoninen (toim.): Kategoriat, kulttuuri ja moraali: johdatus kategoria-analyysiin. Vastapaino, 227–226.
Heritage, John & Clayman, Steven (toim.) (2010): Talk in action – interactions, identities, and institutions. Wiley-Blackwell.
Juhila, Kirsi (2004): Sosiaalityön vuorovaikutuksen tutkimus – historiaa ja nykysuuntauksia. Janus 12(2), 155–183.
Mönkkönen, Kaarina (2018): Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik (tulossa 2019): Ennakointidialogeja kunnioittavan kohtaamisen tueksi. Gaudeamus.

Go back to top of page