Interaction Research as a way of developing empowering social work (5cr)
Code: ERKU1109-3001
General information
- Enrollment
- 02.07.2021 - 31.07.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 01.08.2021 - 31.07.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Faculty of Social Sciences
- Teaching languages
- Finnish
- Teachers
- Laura Tiitinen
- Course
- ERKU1109
Evaluation scale
H-5
Objective
Osaamistavoite: Erikoistuva opiskelija tuntee diskursiivisiin lähestymistapoihin nojaavat institutionaalisten ja ammatillisten vuorovaikutustilanteiden tutkimusperinteet. Hän ymmärtää kielenkäytön, kategorisointien ja kasvokkaisten kohtaamisten merkityksen kuntouttavassa työssä. Lisäksi opiskelijalla on valmiuksia soveltaa vuorovaikutuksen tutkimukseen perustuvia otteita ja orientaatioita omassa työssään ja sen kehittämisessä.
Execution methods
Oppimismuodot: Lähiopetusjakso 5 op (2 pv, Tampere): Ennakkotehtävä, luennot ja ryhmäkeskustelut. Luentoihin ja erikseen jaettavaan kirjallisuuteen perustuva essee.
Materials
Oheiskirjallisuus lähiopetusjaksolle:
Hall, Christopher & Juhila, Kirsi & Matarese, Maureen & van Nijnatten, Carolus (toim.) (2014): Analysing social work communication – discourse in practice. Routledge.
Jokinen, Arja (2012): Kategoriat, instituutiot ja sosiaalisen järjestyksen tuottaminen. Teoksessa Arja Jokinen, Kirsi Juhila & Eero Suoninen (toim.): Kategoriat, kulttuuri ja moraali: johdatus kategoria-analyysiin. Vastapaino, 227–226.
Heritage, John & Clayman, Steven (toim.) (2010): Talk in action – interactions, identities, and institutions. Wiley-Blackwell.
Juhila, Kirsi (2004): Sosiaalityön vuorovaikutuksen tutkimus – historiaa ja nykysuuntauksia. Janus 12(2), 155–183.
Mönkkönen, Kaarina (2018): Vuorovaikutus asiakastyössä: Asiakkaan kohtaaminen sosiaali- ja terveysalalla. Gaudeamus.
Seikkula, Jaakko & Arnkil, Tom Erik (tulossa 2019): Ennakointidialogeja kunnioittavan kohtaamisen tueksi. Gaudeamus.