Kestävyys- ja luontokasvatusta soveltava harjoittelu (5op)
Toteutuksen tunnus: LKAS3125-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 31.07.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 04.06.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Ulla Kemi
- Opintojakso
- LKAS3125
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Soveltavan harjoittelun pedagoginen teema: ILMIÖOPPIMINEN
Opiskelija osaa:
- tukea moninaisten oppijoiden oppimista, kasvua, kehitystä ja hyvinvointia
- kohdata oppijat empaattisesti ja toimia aktiivisesti ryhmän toiminnallisuutta ja yksilöiden hyvinvointia ja osallisuutta edistäen
- toimia ryhmän pedagogisena johtajana ja kehittää osallistavaa toimintakulttuuria
- soveltaa kestävyys- ja luontokasvatuksen ilmiöpohjaisia pedagogisia malleja monenlaisissa oppimisympäristöissä
- hyödyntää harjoittelupaikan lähiluonnon ja/tai kulttuuriympäristön tekijöitä opetus- ja kasvatustyössään
- hyödyntää harjoitteluympäristön toiminta- ja kehittämissuunnitelmaa osana kasvatus- ja opetustoimintaansa
- hyödyntää harjoitteluympäristön hallintoon ja toimintaan sekä monitoimijaiseen yhteistyöhön liittyviä säädöksiä
- toteuttaa tiimi-/yhteisopetusta, jossa keskeistä on vastuun ja pedagogisen asiantuntijuuden jakaminen sekä reflektiivinen dialogi
- nähdä tutkiva opettajuus koulun/organisaation toiminnan kehittämisen näkökulmasta toiminta- tai kehittämistutkimuksellista otetta soveltaen
- arvioida ja kriittisesti reflektoida kokemuksiaan ammatillisen kasvunsa ja koulun kehittämisen näkökulmasta sekä osaa asettaa omat ammatillisen kehittymisen jatkotavoitteensa
Toteutustavat
- Ennen harjoittelua on harjoitteluinfo moodlessa ja harjoitelun tavoitteista keskustelu tdk:n harjoitteluohjaajan kanssa.
- Opiskelija etsii harjoittelupaikkansa vastuuhenkilön (täytyy olla opettajan kelpoisuus) sitoutuessa ohjaamaan harjoittelua. Ohjatun harjoittelun voi suorittaa myös kansainvälisinä opintoina ulkomailla.
- Harjoittelun kesto on neljä viikkoa.
- Opetustilanteita yhteensä vähintään 30 tuntia. Lisäksi opiskelija osallistuu harjoittelupaikan toimintaan työaikasäädösten puitteissa.
- Vuosittaiset täsmennykset moodlessa.
Suoritustavat
- LKAS3125 Harjoittelu 5 op - Osallistuminen ohjaavan opettajan ohjaukseen
- Työskentely harjoittelupaikassa neljän viikon ajan
- Itsenäistä työskentelyä 22 h - Opetus- ja oppimistilanteiden dokumentointi harjoittelupäiväkirjassa ja oman toiminnan reflektointi reflektiopäiväkirjassa
- Pedagogisen portfolion täydentäminen: Oman ammatillisen kasvun ja koulun kehittämistoiminnan reflektoiminen harjoittelun jälkeen (kriittinen reflektio)
- Opetusportfolion kirjoittaminen
Sisältö
- Ohjattu harjoittelu valitussa kasvatus- tai oppimisympäristössä (esim. luontokoulut, kestävyys- ja luontokasvatukseen erikoistuneet koulut, tiedekeskukset, leirikoulukeskukset, luontokeskukset, museot ja muut kestävyys- ja luontokasvatusta painottavat oppimisympäristöt)
- Harjoitteluympäristön opetus-/toimintasuunnitelmaan ja kehittämis- ja hanketoimintaan tutustuminen
- Harjoittelupaikan ja lähiluonnon ja kulttuuriympäristön vuorovaikutuksen huomioiminen ohjauksessa ja oppimisessa
- Kasvattajan työn kokonaisvaltaisuus ja oppimisen ohjaaminen
- Harjoitteluympäristön hallintoon ja monitoimijaiseen yhteistyöhön tutustuminen
- Paikalliseen yritystoimintaan/elinkeinoelämään tutustuminen
- Ammatillisen kehittymisen reflektoiminen pedagogisessa portfoliossa
- Pedagoginen portfolio sisältää harjoitteluraportin, jossa kuvataan harjoittelujakson kestävyys- tai luontokasvatuksen tavoitteet, sisällöt ja toiminnan reflektointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hyväksytty / täydennettävä / hylätty
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Hyväksytty harjoittelu edellyyttää harjoittelutavoitteiden saavuttamista vähintään hyvin tiedoin (3).
Harjoittelun tavoitteet on asetettu johdonmukaisesti ja ne toteutuvat hyvin harjoittelussa. Harjoittelussa on sovellettu luovalla tavalla luonto- ja kestävyyskasvatuksen teoreettisia oppimismalleja. Harjoittelun reflektointi perustuu lähdekirjallisuuteen ja omien harjoittelussa syntyneiden havaintojen vuoropuheluun. Harjoittelusta saatu ohjaajapalaute on otettu hyvin huomioon pedagogisessa portfoliossa, jossa tarkastellaan oman opettajuuden kasvua työelämävalmiuksien näkökulmasta.
Esitietovaatimukset
- Edeltävät ohjatut harjoittelut ja pedagogiset seminaarit