Sosiaalityön glokaalit ja kulttuuriset kysymykset: Social work and loss, death and dying over a lifespan (5op)
Toteutuksen tunnus: SSOS1206-3003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 18.11.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.01.2022 - 21.01.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Yhteiskuntatieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- englanti
- suomi
- Opettajat
- Enni Mikkonen
- Ajoitusryhmät
- Johanna Hefelin vierailijaluennot (Koko: 20 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
- 
                        SSOSaineSosiaalityö aineopinnot
- Pienryhmät
- Johanna Hefelin vierailijaluennot
- Opintojakso
- SSOS1206
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa
- tunnistaa sosiaalityön globaalina, yhteisöllisenä ja paikallisena toimintana
- hahmottaa kulttuuriseen ja etniseen monimuotoisuuteen liittyviä ilmiöitä sekä alkuperäiskansaisuuteen kiinnittyneen ja monikulttuurisen sosiaalityön peruskäsitteitä
- hahmottaa olennaisimmat tiedot, joita tarvitaan ammatillisissa kohtaamisissa kulttuurisesti monimuotoisissa toimintaympäristöissä.
                    
Toteutustavat
Lukuvuonna käytössä olevat toteutustavat esitellään Moodlessa.
                    
Suoritustavat
Lukuvuonna käytössä olevat suoritustavat esitellään tarkemmin Moodlessa.  
Vaihtoehto 1: Aktiivinen osallistuminen kesäkouluun ja siihen liittyvien tehtäviin, ennakkotehtävän ja kirjallisuuteen perustuvan tehtävän hyväksytty suorittaminen.
Vaihtoehto 2: Essee.
Vaihtoehto 3: Tentti.
Vaihtoehto 4: Aktiivinen osallistuminen vierailevien luennoitsijoiden luennoille ja erikseen ohjeistetun suorituksen tekeminen (ilmoitetaan Moodlessa luennoitsijoiden varmistuttua).
Vaihtoehto 5: Opiskelijavaihtoon räätälöity opiskelijakohtainen suoritus (ota yhteys opintojaksosta vastaavaan opettajaan).
                    
Sisältö
Opintojaksossa perehdytään glokaalisuuden ja kulttuurisuuden huomioivan sosiaalityön keskeisiin ilmiöihin ja tapoihin käsitteellistää näitä ilmiöitä sekä sosiaalityön muotoutumiseen glokaalissa toimintaympäristössä.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Hylätty: Suoritus on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.
Välttävä ja tyydyttävä (1-2): Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat jäävät suorituksessa irrallisiksi tai niitä käsitellään yksipuolisesti. Suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä ja kiitettävä (3-4): Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Asiasta muodotuu kokonaiskuva, mutta suorituksessa sattaa olla puutteita.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Erinomainen (5): Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.
                    
Arviointikriteeri, hyväksytty/hylätty
Pass
Performance corresponds to the assignment, manifesting comprehension and a skill to analyse and justify.
Fail
Performance is highly deficient or erroneous. The work may be based on serious misunderstandings.
                    
Esitietovaatimukset
SSOS0100 Sosiaalityön perusopinnot
                    
Lisätiedot
*****HOX! Register to this course *by e-mail to enni.mikkonen@ulapland.fi* - some problems came up with Peppi registration! More information in Moodle.********
Guest lectures by Johanna Hefel: Social Work and Loss, death and dying over a lifespan
By active participation in the lectures + Lecture Diary you can compensate one of the courses: 
-	SSOS1206 Sosiaalityön glokaalit ja kulttuuriset kysymykset (Glocal and cultural questions of social work) (5 ECTS)
OR
-	SSOS1223 Sosiaaliset ongelmat eri elämänvaiheissa (Social problems in different life-stages) (5 ECTS)
Altogether max. 20 students will be accepted to the course (including both course codes). The students will be accepted in chronological order and you will be informed after the registration deadline if you are accepted. 
Time: 18.-21.01.2022 
-	Tuesday, Jan 18th at 09:00-12:00: LS13
-	Wednesday, Jan 19th at 09:00-12:00: F2059
-	Friday, Jan 21st at 09:00-12:00: LS13
-	On Thursday, Jan 20th, students will work at the University, they receive an assignment for a group work from 09:00 am to 12:00 am. 
Description of the lecture: 
Undoubtedly loss, bereavement, death and dying identify themselves collectively as a subject matter for social work in a variety of settings: as a part of everyone’s life, in end-of-life care, and supporting bereaved service users who have lost family and friends in various ways. The power and influence of religious authorities and traditions are diminishing, whereas the financial and economic paradigms are becoming increasingly meaningful and partly replace religious ones. The commodification and medicalization of death and dying are of vital significance within the conflicting fields of help, control, power and politics. As a result of intersecting factors some groups of service users have limited or no access to adequate support or end-of-life care, are excluded from benefits and receive little empathic understanding. 
Reticence to talk about loss, grief and death can lead to a lack of understanding about these complex issues, on-going stigma and ultimately a less empathic approach towards service users. In terms of social justice, it is essential to think more widely about loss, grief, bereavement and death. Furthermore, we have to take into account the diversity of service users. It is vitally important that, through expanding teaching around these issues, we gain a deeper understanding of loss in various forms, and give permission to talk about it in order to help to remove some of those barriers. 
In the seminar I will give an overview about these issues but also, we will work together with knowledge, experiences and questions of the students. The lack of infusion of diversity themes around loss and death within social work education is highlighted through readings and discussion. 
Another aim is to introduce students to autoethnography, a qualitive research method. Autoethnography is writing about a significant personal topic or incidence in life. This includes reflection on meaning-making, on the social-cultural background. Autoethnography explores meanings of self and others in the present in order to gain deeper understanding. The seminar consists of a variety of creative methods, students are involved as experts of their own life. 
Instructions for the participation and the lecture diary are found in Moodle.
                    
