Digitaalisen teknologian opetuskäytön kulttuurit (5op)
Toteutuksen tunnus: TVTO0111-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.07.2021 - 31.07.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 19.10.2021 - 19.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Opettajat
- Marjaana Kangas
- Opintojakso
- TVTO0111
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija: 
- Osaa arvioida yhteiskunnassa tapahtuvan kehityksen mukanaan tuomia pedagogisia haasteita ja mahdollisuuksia yksilön ja yhteisön oppimisen näkökulmasta
- Osaa tunnistaa median ja tieto- ja viestintäteknologian pedagogisia, kulttuurisia ja yhteiskunnallisia yhteyksiä
- Osaa hyödyntää oppilaitoksen tieto- ja viestintäteknologian opetuskäytön tunnistamisessa ja kehittämistyössä aiheeseen liittyvää kirjallisuutta, opetussuunnitelmia sekä tutustuu voimassa oleviin tietostrategiatyöhön liittyviin ohjeistuksiin ja suosituksiin
- Saa valmiuksia tunnistaa ja dokumentoida oppilaitoksen tieto- ja viestintäteknologisia kehittämistarpeita
                    
Toteutustavat
Osallistuminen verkko-opintojaksoille, ja pienryhmissä toimintasuunnitelman ja monimediaisen raportin tai muiden erikseen sovittavien suoritusten tekeminen.
                    
Suoritustavat
Ohjattu verkko-opiskelu 36h, joista luennot 6h ja harjoitukset 30h. Lisäksi pienryhmissä toimintasuunnitelman ja monimediaisen raportin toteuttaminen tai muut erikseen sovittavat suoritukset 30h. Itsenäinen työskentely 68h.
                    
Sisältö
Opintojaksolla opiskelija tarkastelee opetus-, oppimis- ja opiskelukulttuurin toteutumista ja muutoksia pienryhmässä havainnoimalla tieto- ja viestintäteknologian opetuskäyttöä. Opiskelija vertaa omia ja pienryhmässä muotoutuneita näkemyksiään tutkimusartikkeleissa esitettyihin näkökulmiin sekä opetussuunnitelmiin ja tietostrategiatyöhön liittyviin suosituksiin ja ohjeistuksiin. Opiskelija laatii ja toteuttaa toimintasuunnitelman pienryhmässä sekä tuottaa siihen perustuvan monimediaisen raportin ja reflektoi oppimistaan.
                    
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
0 Hylätty = Suoritus on erittäin puutteellinen, virheellinen tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä. Työ sisältää keskeneräistä ja katkonaista tekstiä ja pohdintaa, esitetyt asiat eivät liity olennaisesti aihepiiriin. Lähteiden käyttö on olematonta. 
1-2 Välttävä ja tyydyttävä = Suoritus on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Asiat esitetään jäsentelemättömästi irrallaan toisistaan tai yksipuolisesti. Lähteiden käyttö on heikkoa, ja suoritus voi sisältää virheitä tai epäselvyyksiä.
                    
Arviointikriteerit, hyvä (3)
3-4 Hyvä ja kiitettävä = Suoritus vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella. Opiskelija on muodostanut asiasta kokonaiskuvan, mutta siinä saattaa olla puutteita. Työ sisältää pohtivaa tekstiä sekä pohdintaa, jossa asioita suhteutetaan jonkin verran toisiinsa. Lähteiden käyttö on relevanttia ja oikeaoppista.
                    
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
5 Erinomainen = Suorituksessa hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Suoritus osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Suoritus on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai systemaattista, jäsenneltyä ja analyyttista tekstiä ja kriittistä pohdintaa. Vastaus on hyvin kirjoitettu tai toteutettu. Asiat suhteutetaan erittäin hyvin toisiinsa. Lähteiden käyttö on pääasiassa monipuolista ja erinomaista.
                    
