Skip to main content

Fundamentals of Physical Education Pedagogy (5cr)

Code: R700BE42-3001

General information


Enrollment
01.03.2022 - 16.09.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
05.09.2022 - 02.10.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
5 cr
Local portion
1 cr
Virtual portion
4 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Sports Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 70
Degree programmes
Degree Programme in Sports and Leisure Management
Teachers
Eero Vierola
Kaisa Pyykkönen
Teacher in charge
Kaisa Pyykkönen
Groups
RA75L22S
Bachelor of Sports Studies, (blended studies) Rovaniemi, Autumn 2023
Course
R700BE42

Evaluation scale

H-5

Objective

Tämän opintojakson jälkeen
• Osaat nimetä suomalaisen liikuntakasvatuksen perusteet ja merkityksen.
• Osaat kertoa liikuntakasvatuksen merkityksen lapsen kognitiivisessa, psykomotorisessa ja sosiaalis-affektiivisessa kehityksessä.
• Osaat suunnitella ja toteuttaa liikunnanohjausprosessin erilaiset yksilöt ja kohderyhmät sekä osallisuuden etiikan huomioiden.

Kompetenssit: Eettisyys, liikuntapedagogiikka, terveysliikuntaosaaminen, urheiluvalmennusosaaminen

Content

Teema 1. Liikuntapedagogiikka: didaktiikka, yhteiskunnan rooli liikunnassa, liikunnalla kasvattaminen, liikuntaan kasvattaminen

Teema 2. Liikunnan ohjausosaaminen: ohjaamisen perusteet, turvallisuus, käytännön ohjaaminen

Location and time

VKO 36 ETÄOPETUS

Ma 5.9. | Klo 10:15-11:45 | opintojakson aloitusinfo | Teams | EV, KP
Klo 12:30-14:00 | The Role of the Children’s Coach | Teams | EV, KP

Ti 6.9 | Klo 12:30 - 14:00 | What is a Coaching Philosophy and Why it is Beneficial to be Clear About Yours | Teams | EV

Ke 7.9 | Itsenäinen suoritus | What Sport Means for Children and What it Can Do for Them | Teams | EV

To 8.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Creating a Positive Pedagogical Climate

Pe 9.9 | Klo 12:30 -14:00 | Safeguarding and Protecting Children and Young People in Sport | Teams | EV


VKO 37 ETÄOPETUS

Ma 12.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Motivation in Sport | Teams | EV

Ti 13.9 | Klo 12:30 - 14:00 | Making Sport Inclusive | Teams | EV

Ke 14.9 | Klo 12:30 - 14:00 | How children grow and develop | Itsenäinen toteutus | EV

To 15.9 | Klo 12:30 -14:00 | Motor Skill Development and Conditioning for Kids | Teams | EV

Pe 16.9 | Klo 12:30 -16:00 | Tuntisuunnitelman | Teams | KP


VKO 38 ETÄOPETUS

Ma 19.9 | Klo 12:30 - 16:00 | LEARNS työpaja; ohjeet lähipäiville | Teams | KP, AH

Ti-to (Osa opiskelijoista Miekojärvellä)


VKO 39 LÄHIOPETUS JA NÄYTÖT (koko viikko)

ma 26.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | EV

ti 27.9 | Klo 10:00 - 11:30 | Urheiluopisto, Rova | EV, KP | Klo 12:30-16:00 | Urheiluopisto, ulkokenttä/tekonurmi | Urheiluopisto | EV, KP
Klo 11:30-13:30 Saaga-sali (yhtäaikainen varaus)

ke 28.9 | Klo 8:00-10:00 Saaga-sali | Klo 10:00 - 16:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 | EV, KP

to 29.9. | Klo 7:30 -14:00 | Urheiluopisto, UHK 1&2 Säpinää syksyyn -tapahtuma | EV
| Klo 14:00-15:30 | Lähiopetusjakson päätös

VIIKKO 40

ma 3.10 | Klo 6:00-23:59 | Tentti avoinna Moodlessa

ti 4.10. | Klo 12:30 - 14:00 | Opintojakson päätös | EV, KP

Materials

Tenttikirja: Jaakkola, Liukkonen ja Sääkslahti (toim.) 2016. Liikuntapedagogiikka. PS-kustannus. Luvut 1, 8-13, 15-26.
iCichKids-verkkomateriaalit, Moodlessa olevat oppimismateriaalit.

Teaching methods

Verkko-opetus, itsenäinen opiskelu, flipped learning, pienryhmätyöskentely, lähiopetus

Employer connections

Opintojaksolla suoritetaan Olympiakomitean Tervetuloa ohjaajaksi-verkkokurssi ja MLL:n Reilusti urheiluryhmässä -verkkokurssi.
Lähiopetuksessa viikolla opiskelijat osallistuvat Rovaniemen kaupungin järjestämään Säpinää syksyyn -tapahtumaan.

Exam schedules

Tentti on Moodlessa ma 3.10.2022 (avoinna klo 6:00-23:59)
Uusintatentti 1: 15.11.2022
Uusintatentti 2: 12.12.2022

International connections

Opintojaksolla hyödynnetään iCoachKids verkkomateriaaleja. Opetuskieli englanti.

ICK is led by Leeds Beckett University (UK) and the International Council for Coaching Excellence and brings together another six world-class organisations with a common desire to support youth coaches and a proven track record of doing so. These include Sport Ireland Coaching, the Hungarian Coaches Association, the Netherlands Olympic Committee, the European University of Madrid, Lithuanian Sport University and the Royal Belgian Football Association.

Completion alternatives

Opiskelija valitsee Moodlessa opintojakson suoritustavan:
Suoritustapa 1: Opiskelija osallistuu verkko-opetukseen ja verkkotyöpajoihin aikataulun mukaan.
Suoritustapa 2: Opiskelija opiskelee opintojakson sisällöt pääsääntöisesti itsenäisesti ja suorittaa itsenäisille nimetyt tehtävät.

Opiskelija valitsee Moodlessa näyttötavan liikunnanohjauksen näyttöön:
Liikunnanohjauksen näyttötapa 1: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön Rovaniemellä lähipäivillä viikolla 39 (ma-to välisenä aikana).
Liikunnanohjauksen näyttötapa 2: Opiskelija suorittaa liikunnanohjauksen näytön nimetyssä liikunta-alan toimintaympäristössä, näyttöä seuraa nimetty henkilö.

Student workload

5 op vastaa 133 tuntia opiskelijan työtä sisältäen
- Verkko-opetus ja -työpajat
- Liikunnanohjauksen suunnittelu ja toteutus palautteineen
- Verkkokurssien suorittaminen
- Tenttiin valmistautuminen ja muu itsenäinen opiskelu

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1
Liikuntapedagogiikka:
Nimeät liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita.

Liikunnanohjausprosessi:
Suoriudut liikunnanohjaamisen suunnittelusta ja toteutuksesta yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Kuvailet yhteiskunnan roolia liikuntakasvatuksessa.

Taso 2
Liikuntapedagogiikka:
Kuvaat liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä.

Liikunnanohjausprosessi:
Valitset keinoja
liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen yksilön osallisuus ja kohderyhmä huomioiden sekä teet kasvatuksellisesti perusteluja valintoja.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin liikuntakasvatuksessa.

Assessment criteria, good (3)

Taso 3
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä omiin kokemuksiin pohjaten.

Liikunnanohjausprosessi:
Löydät ratkaisuja liikunnanohjaamisen suunnitteluun ja toteutukseen osallisuus huomioiden ja jäsennät oppimista kasvatukselliset näkökulmat huomioiden.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja laajennat käsitystä eri toimijoiden asemasta liikuntakasvatuksessa.

Taso 4
Liikuntapedagogiikka:
Selität liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista näkökulmista.

Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja toimit joustavasti muuttuvissa tilanteissa sekä teet johtopäätöksiä oppimisesta.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia.

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5
Liikuntapedagogiikka:
Tulkitset liikuntakasvatuksen ja didaktiikan perusteita ja käsitteitä useista tutkimuksellisista näkökulmista.

Liikunnanohjausprosessi:
Havainnollistat ratkaisujasi ja ennakoit muuttuvia tilanteita sekä erottelet ja yksilöit oppimiseen liittyviä tekijöitä.

Yhteiskunnan rooli liikunnassa:
Selität perustellusti yhteiskunnan roolin ja havainnollistat liikuntakasvatuksen ongelmakohtia ja esittäen niihin ratkaisuja.

Further information

Lähiopetuksessa tarvitaan sisä- ja ulkoliikuntavarusteet.

Go back to top of page