Siirry suoraan sisältöön

Mielenterveystyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: K701SL21OJ-19014

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 18.10.2022

Ajoitus

25.10.2022 - 20.12.2022

Laajuus

5 op

Toteutustapa

Lähiopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Virpi Piira

Vastuuhenkilö

Leena Seppälä

Opiskelijaryhmät

  • K71S21S
    Sosionomikoulutus (päiväopinnot) Kemi syksy 2021

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- tunnistaa mielenterveyteen vaikuttavat sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät (TO)
- tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoitopalvelut (EH)
- tietää kriisityön periaatteet ja osaa ohjata asiakkaita kriisitilanteissa (TO)
- osaa ohjata asiakkaita mielenterveyskuntoutuspalveluihin (EH)
Sisältö:
- hyvän mielenterveyden rakentuminen
- kriisit ja kriisityö
- mielenterveyshäiriöt ja mielenterveyspalvelut
- mielenterveyskuntoutus
- mielenterveystyöhön liittyvä lainsäädäntö

Sisältö

Hyvän mielenterveyden rakentuminen
Suomalaisten mielenterveydentila
Tärkeimmät mielenterveyden häiriöt sekä niiden hoitomuodot
Palvelujärjestelmä sekä keskeinen lainsäädäntö
Kriisityö sekä mielenterveyskuntoutus

Aika ja paikka

Lähiopetus Lapin ammattikorkeakoulun Kemin Kampuksella.

Oppimateriaalit

Mielenterveystyö:
Noppari Eija, Kiiltomäki Aliisa, Pesonen Arja 2007; Mielenterveystyö perusterveydenhuollossa.
Kuhanen Carita, Oittinen Pirkko, Kanerva Anne, Seuri Tarja, Schubert Carla 2010, 2017; Mielenterveyshoitotyö 
Vuorilehto, Larri, Kurki, Hätönen 2014; Uudistuva mielenterveystyö
Toivio Timo, Nordling Esa 2013; Mielenterveyden psykologia

Kriisit ja kriisityö:
Poijula Soile 2018; Resilienssi
Hammarlund Claes-Otto 2004, 2010; Kriisikeskustelu, kriisituki, jälkipuinti, stressin – ja konfliktinhallinta.
www.traumaterapiakeskus.fi

Kirjallisuuskeskusteluseminaariin soveltuvat teokset:
Koskisuu Jari 2004: Eri teitä perille. Mitä mielenterveyskuntoutus on?
Koskisuu Jari, Kulola Tarja 2005: Yhdessä yksin? Mielenterveysongelma parisuhteessa ja perheessä.
Rissanen Päivi 2015: Toivoton tapaus? Autoetnografia sairastumisesta ja kuntoutumisesta. https://kuntoutussaatio.fi/files/2116/Paivi_Rissanen.pdf
Toivio Timo,Nordling Esa 2013;Mielenterveyden psykologia. Erityisesti Psykososiaalinen kuntoutus s.300-332

Opetusmenetelmät

Opintojakso toteutuu lähiopetuksena, pienryhmätyöskentelynä sekä itsenäisenä opiskeluna.

Opintojakso sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti (arvioidaan asteikolla H-5).

Opintojakso jakautuu neljään osioon:
1. Mielenterveystyön osiossa opiskelija kirjoittaa jokaisen luentopäivän jälkeen luento-/oppimispäiväkirja blogitekstin, johon vaaditaan luotettavia kirjallisuuslähteitä oman pohdinnan tueksi lähdeviittauksin. Opiskelijan tulee kommentoida toisen opiskelijan blogipohdintaa omalla argumentoinnilla. Arvioidaan asteikolla H-5.
2. Opintojakso sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti (arvioidaan asteikolla H-5).
3. Kriisit ja kriisityön osiossa erillinen tehtävä. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.
4. Opintojakso päättyy mielenterveyskuntoutuksen osioon, josta suorituksena on osallistuminen luetun kirjan pohjalta käytävään kirjallisuuskeskusteluseminaariin. Arvioidaan asteikolla hyväksytty/hylätty.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakso voi sisältää vierailukäynnin/tutustumiskäynnin ja/ tai kokemusasiantuntijan vierailun, josta kirjoitetaan raportti. Arvioidaan asteikolla H-5.

Opintojakso voi sisältää yhteistyötä Lapin amk:n hankkeiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Palautettavat tehtävät palautetaan opintojakson lopussa. Lisäksi palautettavilla tehtävillä kaksi uusintapalautusajankohtaa: 01/2023 ja 02/2023.

Kansainvälisyys

Opintojakso voi sisältää yhteistyötä Lapin amk:n kansainvälisten yhteistyöorganisaatioiden kanssa.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointiin vaikuttavat hyväksytysti suoritetut oppimistehtävät ja tuntitehtävät. Lopullinen arvosana muodostuu numeerisesti arvioitavien tehtävien keskiarvosta (pyöristys ylöspäin).

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Arviointikriteerit - tyydyttävä (1-2)

Opiskelija osaa kuvata mielenterveyteen vaikuttavat tekijät ja tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista. Hän tunnistaa yleisimmät mielenterveyshäiröt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Arviointikriteerit - hyvä (3-4)

Opiskelija osaa selittää millä tavoin sosiaaliset, kulttuuriset ja ympäristölliset tekijät vaikuttavat sekä mielenterveyden rakentumiseen että sen häiriintymiseen. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja tuntee yleisimmät mielenterveyshäiriöt ja niihin liittyvät hoito-ja kuntoutuspalvelut ja osaa ohjata asiakkaita niiden piiriin.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arviointikriteerit - kiitettävä (5)

Opiskelija ymmärtää sosiaalisten, kulttuuristen ja ympäristöllisten tekijöiden merkityksen mielenterveyden rakentumisessa sekä häiriintymisessä. Hän osaa tukea positiivisen mielenterveyden vahvistumista ja soveltaa osaamistaan kriisityön ja kuntoutuksen alueella.