Quality Management in Healthcare (2cr)
Code: K702HL59-3003
General information
- Enrollment
 - 02.12.2021 - 07.03.2022
 - Registration for the implementation has ended.
 
- Timing
 - 14.03.2022 - 06.05.2022
 - Implementation has ended.
 
- Number of ECTS credits allocated
 - 2 cr
 
- Local portion
 - 0 cr
 
- Virtual portion
 - 2 cr
 
- Mode of delivery
 - Distance learning
 
- Teaching languages
 - Finnish
 
- Seats
 - 1 - 30
 
Evaluation scale
Approved/Rejected
                    
Content scheduling
Info 15.3. klo 10.00 - 11.00 (Teams)
Ohjaus 6.4. klo 12.00 - 13.30 (Teams)
Itsenäinen työskentely 14.3. - 6.5.
Ryhmätyöskentely 14.3. - 6.5.
Palaute tehtävästä viimeistään 20.5.
                    
Objective
o	Ymmärtää terveydenhuolto-organisaation laadunhallintaan liittyvät kansalliset laatusuositukset/-vaatimukset sekä lainsäädännön ja keskeisimmät laatutyön menetelmät ja käsitteet
o	Osaa arvioida hoitotyön laatua kehittääkseen asiakkaan/potilaan hoitoa sekä omaa työskentelyään ja ymmärtää oman toimintansa vaikutuksen organisaation laatuun.
                    
Accomplishment methods
•	Itsenäiset tehtävät ja pari-/ryhmätehtävä verkkotyöskentelynä Moodle-oppimisympäristössä
                    
Content
o	Suomalaisen terveydenhuollon laatu ja sen hallintamenetelmät 
o	Terveydenhuollon laadunhallintaa ohjaavat lait ja suositukset 
o	Laadunhallinnan keskeiset käsitteet ja laatusuositukset
o	Laadunhallinnan merkitys ja menetelmät; toteutus sekä arviointi
o	Laadunhallinta osana eri erikoisalojen potilaiden hoitopolkua omasta ja organisaation näkökulmista
                    
Location and time
14.3. – 6.5.2022
                    
Materials
Laaksonen, Niskanen & Ollila. 2017. Lähijohtamisen perusteet terveydenhuollossa. Edita. (verkkokirja kirjaston e-kirjoissa)
Mäkijärvi, M. 2010. LEAN-MENETELMÄ SUOMALAISESSA TERVEYDENHUOLLOSSA- kokemuksia ja haasteita HUS:ssa. Tutkielma. Tampereen teknillinen yliopisto. https://www.hus.fi/hus-tietoa/materiaalipankki/esitysmateriaalit/Yleinen%20piilokirjasto%20yksittisille%20tiedostoille/Lean-menetelma_suomalaisessa_terveydenhuollossa.pdf 
Terveydenhuollon laatuopas. 2019. Suomen Kuntaliitto. (verkkojulkaisu) file:///C:/Users/sorajarvi/Downloads/1996terveydenhuollonlaatuopas2019%20(1).pdf
THL 2019. Laatu. https://thl.fi/en/web/sote-uudistus/palvelujen-tuottaminen/laatu 
Organisaation kehittäminen itsearvioinnin avulla. CAF 2013.  https://vm.fi/documents/10623/307561/CAF+2013+(suomeks i).pdf/a986fa41-f952-47ef-9c59-be4b619af8ce
Pieniniemi, K. 2016. Johdanto laadunhallinnan ISO 9000 – standardeihin. https://docplayer.fi/33829219-Johdanto-laadunhallinnan-iso-9000-standardeihin-kari-pieniniemi-ydinosaajat-suurhankkeiden-osaamisverkosto-pohjois-suomessa-s20136.html 
ITE–menetelmä avuksi toiminnan kehittämiseen, arviointiin ja laadunhallintaan. Kuntaliitto. https://www.kuntaliitto.fi/sosiaali-ja-terveysasiat/ite-menetelma-avuksi-toiminnan-kehittamiseen-arviointiin-ja 
Substanssi-osaamiseen liittyvä kirjallisuus ja hoitotyön eri toimintaympäristöihin liittyvät laadunhallinnan tutkimukset ja raportit; Esimerkiksi: Mylläri Elina. 2017. Päivystyshoidon laatu iäkkäiden potilaiden kokemana. Väitöskirja Tampereen yliopisto, LAATU JA POTILASTURVALLISUUS ENSIHOIDOSSA JA PÄIVYSTYKSESSÄ SUUNNITTELUSTA TOTEUTUKSEEN JA ARVIOINTIIN. 2014. STM ja Kuntaliitto. http://julkaisut.valtioneuvosto.fi/bitstream/handle/10024/70313/URN_ISBN_978-952-00-3489-4.pdf?sequence=1&isAllowed=y 
                    
Teaching methods
Info, ohjaus, itsenäiset tehtävät ja ryhmätehtävä verkossa
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2
•	tehtävässä teoriatietoa laadunhallinnasta on käytetty niukasti
•	asioiden tarkastelu on yksipuolista ja puutteellista, jolloin tehtävä on suppea ja eikä asioita ole perusteltu riittävästi luotettavaan lähdeaineistoon viitaten
•	asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmista
•	laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen jäävät pääosin epäselviksi
•	asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun liittyen ja niitä on havainnollistettu esimerkein hyvin vähän.
•	esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
Hylätty:
•	tehtävä on suppea ja jäsentymätön
•	tehtäväksi annossa pyydettyjä eri laadunhallinnan osatekijöitä ei ole kuvattu ja tarkasteltu
•	tehtävän annon mukaisten asioiden kuvaus ja tarkastelu ei perustu luotettavaan teoriatietoon ja/tai asioita ei ole perusteltu riittävällä tarkkuudella
•	laadunhallinnan kannalta esitettyjen käsitteiden liittäminen toisiinsa ja niiden välisten suhteiden osoittaminen on suorittamatta
•	tehtävää ei ole jäsennelty ja käsitekarttaa ei ole tehty ohjeen mukaan
•	asioita ei ole tarkasteltu sekä omasta että organisaation näkökulmasta
•	pohdinta puuttuu
                    
Assessment criteria, good (3)
•	tehtävässä on käytetty useita aiheeseen sopivia luotettavia lähteitä
•	tehtävän annossa pyydettyjä eri osatekijöitä on tarkasteltu ja perusteltu teorialla, mutta ne jäävät hieman irrallisiksi
•	asioita on tarkasteltu jonkin verran sekä omasta että organisaation näkökulmista
•	tehtävä on kohtuullisen selkeä ja jäsennelty kokonaisuus, josta käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta eivät kaikin puolin käy ilmi tai niiden välinen rakenne on jonkin verran jäsentymätön.
•	asioita on pohdittu valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja laadunhallinta-asioiden välisiin suhteisiin liittyen ja niitä on jonkin verran kuvattu havainnollisin esimerkein.
•	esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
                    
Assessment criteria, excellent (5)
•	tehtävässä on käytetty monipuolisesti luotettavaa lähdekirjallisuutta/-artikkeleita
•	tehtäväksi annossa pyydetyt asiat on kuvattu ja perusteltu teorialla sekä kyseisen potilasryhmän hoidon laadunhallinnan kannalta hyvin toisiinsa nivoutuen omasta ja organisaation näkökulmista
•	tehtävä on selkeä ja johdonmukainen kokonaisuus, josta käyvät ilmi käsitteet, käsitteiden välisten suhteiden muodostama rakenne ja laadunhallinta.
•	asioita on pohdittu monipuolisesti sovellettuna valitun potilasryhmän hoitopolkuun ja siinä ilmeneviin laadunhallintaan liittyvien asioiden välisiin suhteisiin ja niitä on kuvattu havainnollisin esimerkein.
•	esseessä on pohdittu omaa oppimista liittyen asiakokonaisuuteen sekä tehtävään
                    
Further information
Infossa, tehtävissä ja ohjauksessa hyödynnetään Moodlea, Teamsiä ja Oppiporttia.