Siirry suoraan sisältöön

Monimateriaalinen käsityö -projekti (5op)

Toteutuksen tunnus: LAER2334-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 15.03.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
22.03.2022 - 22.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Luokanopettajan koulutusohjelma
Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
Opettajat
Sanna Takaluhta
Miia Hast
Opintojakso
LAER2334

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa monimateriaalisen käsityö-projektin huomioimalla käsityön tuottamisprosessin merkityksen ympäröivään kulttuuriin, yhteiskuntaan ja ihmisten hyvinvointiin
- osaa hyödyntää kestävää käsityötä ja siihen liittyvää tutkimusta projektin toteutuksessa ja dokumentoinnissa
- osaa soveltaa teknologista ja sisällöllistä osaamistaan prosessin eri vaiheiden suunnittelussa
- osaa toimia luovasti, taidokkaasti ja aktiivisesti omalle toiminnalleen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
- osaa hallita tuotesuunnitteluprosessin itse tekemisenä sekä tuotteiden kierrättämisenä ja uudistamisena
- osaa suunnitella ja toteuttaa innovatiivisen, taidokkaan ja tarkoituksenmukaisen tuotteen/teoksen

Toteutustavat

Luennot 2 x 3h
Harjoitukset 8 x 5h
Seminaari 4h

Suoritustavat

Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT),
- Karttuvan tiedon testit (KTT),
- Projektin dokumentointi ja itsearviointi (HT)
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)

Sisältö

- monimateriaalinen ja kestävä käsityö osana laajempaa ihmisen elin- ja esineympäristöä, hyvinvointia sekä suomalaista yhteiskuntaa
- käsityökasvatuksen ulottuvuudet ja tuotesuunnittelusta nouseva käsityönopetus
- käden taitojen kehittäminen osana kokonaisvaltaista taitokasvatusta
- käsityöllinen ajattelu ja kehollinen tietäminen maailman ymmärtämisessä
- ideointimenetelmät ja suunnitteluprosessin ongelma-avaruuden malli
- tuotesuunnittelun ja muotoilun perusteet
- kokonaisen käsityöprosessin hallinta, dokumentointi ja arviointi

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kurssille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Omalle projektille asetetun yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa on myös selkeitä puutteita. Tutkimuskirjallisuutta ei ole hyödynnetty ja dokumentointi jää pinnalliseksi. Projektikokonaisuus on jäljentävä ja tyydyttävä suoritus.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija saavuttaa hyvin sekä kurssille että omalle projektille asetetut tavoitteet. Projektissa tuodaan hyvin esille käsityön ja tuotesuunnittelun laaja-alaisempia yhteyksiä esimerkiksi ihmisten hyvinvointiin. Tietoa on jäsennetty tarkoituksenmukaisesti ja opiskelijan oma pohdinta tulee esille. Projektikokonaisuus on hyvin toteutettu ja osoittaa opiskelijan luovuutta eri vaiheissa. Projektin dokumentointi on hyvä ja ehjä kokonaisuus.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija saavuttaa erinomaisesti/kiitettävästi sekä kurssille että omalle projektille asetetut tavoitteet. Projektissa hahmotetaan monipuolisesti monimateriaaliseen käsityöhön, kulttuuriin, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin liittyviä näkökulmia. Käsityön tuottamistoimintaan liittyvää tietoa sovelletaan laaja-alaisesti. Projektikokonaisuus osoittaa opiskelijan innovatiivisuutta sekä itsenäistä otetta ja tutkimuskirjallisuuden hyödyntämistä. Projektin dokumentointi on analyyttinen, selkeä ja perusteltu kokonaisuus, joka sisältää kriittistä pohdintaa.

Siirry alkuun