Monimateriaalinen käsityö -projekti (5op)
Toteutuksen tunnus: LAER2334-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.11.2021 - 15.03.2022
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 22.03.2022 - 22.04.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kasvatustieteiden tiedekunta
- Opetuskielet
- suomi
- Koulutus
- Luokanopettajan koulutusohjelma
- Luokanopettajan kandidaatti- ja maisteriohjelma, kestävyys- ja luontokasvatus
- Opettajat
- Sanna Takaluhta
- Miia Hast
- Opintojakso
- LAER2334
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija
- osaa suunnitella ja toteuttaa monimateriaalisen käsityö-projektin huomioimalla käsityön tuottamisprosessin merkityksen ympäröivään kulttuuriin, yhteiskuntaan ja ihmisten hyvinvointiin
- osaa hyödyntää kestävää käsityötä ja siihen liittyvää tutkimusta projektin toteutuksessa ja dokumentoinnissa
- osaa soveltaa teknologista ja sisällöllistä osaamistaan prosessin eri vaiheiden suunnittelussa
- osaa toimia luovasti, taidokkaasti ja aktiivisesti omalle toiminnalleen asetettujen tavoitteiden saavuttamiseksi
- osaa hallita tuotesuunnitteluprosessin itse tekemisenä sekä tuotteiden kierrättämisenä ja uudistamisena
- osaa suunnitella ja toteuttaa innovatiivisen, taidokkaan ja tarkoituksenmukaisen tuotteen/teoksen
Toteutustavat
Luennot 2 x 3h
Harjoitukset 8 x 5h
Seminaari 4h
Suoritustavat
Aktiivinen osallistuminen opetukseen
Itsenäinen työskentely:
- Oppimistehtävä (OT),
- Karttuvan tiedon testit (KTT),
- Projektin dokumentointi ja itsearviointi (HT)
- Käsityön portfolion täydentäminen (PO = oppiaineksen ammatillisen ja didaktisen hallinnan kokoelma, joka edustaa monipuolisesti ja tarkoituksenmukaisesti käsityön opetusta vuosiluokilla 1-6)
Sisältö
- monimateriaalinen ja kestävä käsityö osana laajempaa ihmisen elin- ja esineympäristöä, hyvinvointia sekä suomalaista yhteiskuntaa
- käsityökasvatuksen ulottuvuudet ja tuotesuunnittelusta nouseva käsityönopetus
- käden taitojen kehittäminen osana kokonaisvaltaista taitokasvatusta
- käsityöllinen ajattelu ja kehollinen tietäminen maailman ymmärtämisessä
- ideointimenetelmät ja suunnitteluprosessin ongelma-avaruuden malli
- tuotesuunnittelun ja muotoilun perusteet
- kokonaisen käsityöprosessin hallinta, dokumentointi ja arviointi
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Kurssille asetettujen tavoitteiden saavuttamisessa on selkeitä puutteita. Omalle projektille asetetun yhden tai useamman tavoitteen saavuttamisessa on myös selkeitä puutteita. Tutkimuskirjallisuutta ei ole hyödynnetty ja dokumentointi jää pinnalliseksi. Projektikokonaisuus on jäljentävä ja tyydyttävä suoritus.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija saavuttaa hyvin sekä kurssille että omalle projektille asetetut tavoitteet. Projektissa tuodaan hyvin esille käsityön ja tuotesuunnittelun laaja-alaisempia yhteyksiä esimerkiksi ihmisten hyvinvointiin. Tietoa on jäsennetty tarkoituksenmukaisesti ja opiskelijan oma pohdinta tulee esille. Projektikokonaisuus on hyvin toteutettu ja osoittaa opiskelijan luovuutta eri vaiheissa. Projektin dokumentointi on hyvä ja ehjä kokonaisuus.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija saavuttaa erinomaisesti/kiitettävästi sekä kurssille että omalle projektille asetetut tavoitteet. Projektissa hahmotetaan monipuolisesti monimateriaaliseen käsityöhön, kulttuuriin, yhteiskuntaan ja hyvinvointiin liittyviä näkökulmia. Käsityön tuottamistoimintaan liittyvää tietoa sovelletaan laaja-alaisesti. Projektikokonaisuus osoittaa opiskelijan innovatiivisuutta sekä itsenäistä otetta ja tutkimuskirjallisuuden hyödyntämistä. Projektin dokumentointi on analyyttinen, selkeä ja perusteltu kokonaisuus, joka sisältää kriittistä pohdintaa.