Skip to main content

Band Instrument Education (4cr)

Code: LAER1041-3001

General information


Enrollment
02.07.2021 - 31.07.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
02.09.2021 - 25.11.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
4 cr
Local portion
4 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Faculty of Education
Teaching languages
Finnish
Teachers
Vesa Tuisku
Course
LAER1041

Evaluation scale

H-5

Objective

Opintojakson suoritettuaan opiskelija:
- osaa yhtyesoitinten (kitara, basso, rummut, kosketinsoittimet, perkussiot) soittamisen perustekniikoita.
- on tutustunut soittimien toimintaan, virittämiseen ja tarkoituksenmukaiseen käsittelyyn sekä soittamisen ergonomiaan.
- harjoittelee musiikin elementtien hahmottamista yhteismusisoinnin näkökulmasta.
- harjoittelee kuuntelemaan omaa musisointia ja mukauttamaan sitä osaksi soivaa musiikillista kokonaisuutta.
- kehittää musisointitaitojaan yksilönä ja ryhmän jäsenenä
- harjoittelee yhteissoiton ohjaamista
- on tutustunut erilaisiin musiiikkiteknologian sovelluksiin ja web-resursseihin
- osaa käyttää bändi­- ja äänentoistolaitteistoa turvallisesti erilaisissa yhtyesoittotilanteissa

Execution methods

Ryhmäopetusta 40h. Ohjattua itsenäistä yksilöllistä ja yhteisöllistä työskentelyä 68h.

Accomplishment methods

- Aktiivinen osallistuminen opetukseen ja ohjattuun itsenäiseen työskentelyyn.
- Vaadittavien opinnäytteiden laatiminen.
- Osallistuminen musiikkiesityksen suunnitteluun, harjoitteluun ja esittämiseen.

Content

- Yhtyesoittimien (kitara, basso, rummut, kosketinsoittimet, perkussiot) soittamisen perusteet.
- Musiikkiesityksen ohjelmiston suunnittelu, harjoitus ja esittäminen.
- Musiikkiteknologian sovelluksia.
- Aihealueeseen liittyviä web-resursseja.
- Äänentoistolaitteiden peruskäyttö.

Assessment criteria, satisfactory (1)

0 Hylätty

1 Välttävä
Opiskelija osoittaa heikkoa motivaatiota aihealueen opiskelemista kohtaan ja osallistuminen oppitunneilla on vähäistä. Opinnäytteet ovat huolimattomasti laadittuja ja epäselviä suhteessa annettuun tehtävään. Yhtyesoiton edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) ovat selkeästi puutteellisia, ja edellyttävät vielä paljon perehtymistä ja harjoittelua.

2 Tyydyttävä
Opiskelija osoittaa kohtalaista motivaatiota aihealueen opiskelemista kohtaan ja osallistuu oppitunneilla jonkin verran. Opinnäytteet ovat kohtalaisen huolella laadittuja ja jokseenkin tehtävänannon mukaisia. Yhtyesoiton edellyttämät musiikilliset tiedot ja taidot (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen) ovat suppeita ja kapea-alaisia ja edellyttävät vielä lisää perehtymistä ja harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavia asioita jonkin verran ja hänelle näyttää muodostuneen alustava ymmärrys yhtyesoiton periaatteista.

Assessment criteria, good (3)

3 Hyvä
Opiskelija osoittaa yleensä olevansa motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla aktiivisesti. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Opiskelija osoittaa kohtalaisen monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, eri instrumenttien hallinta), mutta ne edellyttävät vielä lisää harjoittelua. Opiskelija osoittaa omaksuneensa opiskeltavat asiat hyvin ja olevansa kiinnostunut kehittämään osaamistaan. Opiskelijalle näyttää muodostuneen käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä opittujen tietojen ja taitojen soveltamisesta erilaisissa yhteyksissä. Opiskelija osoittaa ymmärtävänsä musiikkiteknologian mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

4 Kiitettävä
Opiskelija osoittaa jatkuvasti olevansa motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla säännöllisesti kaikkeen toimintaan, yksilönä ja yhteisössä. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia. Opiskelija osoittaa monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, analyyttinen kuunteleminen, eri instrumenttien hallinta, laulaminen). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen. Hän osoittaa osaavansa soveltaa musiikkiteknologian ja web-resurssien mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

Assessment criteria, excellent (5)

5 Erinomainen
Opiskelija osoittaa olevansa erittäin motivoitunut yhtyesoiton ja sen opettamisen opiskelemiseen ja hän osallistuu oppitunneilla erittäin aktiivisesti ja yhteisöllisesti rakentavasti kaikkeen toimintaan. Opinnäytteet ovat havainnollisia, rakenteeltaan selkeitä ja johdonmukaisia, sisällöllisesti monipuolisia ja voivat sisältää myös innovatiivisuutta. Opiskelija osoittaa tutkivan opettajan analyyttista ja arvioivaa, mutta toisaalta myös uutta luovaa otetta. Opiskelija osoittaa monipuolisia yhtyesoiton ja sen opettamisen edellyttämiä tietoja ja taitoja (esim. motoriset taidot, musiikin hahmottaminen, musiikin analyyttinen kuuntelu, eri instrumenttien hallinta, laulaminen, musiikin eri tyylilajien tuntemus). Opiskelijalle näyttää muodostuneen hyvä käsitys yhtyesoiton suhteesta musiikin opettamisen kokonaisuuteen sekä yhtyesoiton kehittämismahdollisuuksista. Hän osoittaa osaavansa soveltaa luovasti ja innovatiivisesti musiikkiteknologian ja web-resurssien mahdollisuuksia yhtyesoiton opetuksen monipuolistamisessa.

Go back to top of page