Siirry suoraan sisältöön

Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä (5op)

Toteutuksen tunnus: MKAS3108-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.11.2021 - 05.04.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
12.04.2022 - 13.05.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kasvatustieteiden tiedekunta
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Satu Uusiautti
Päivi Rasi-Heikkinen
Opintojakso
MKAS3108

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakso jakautuu kahteen osioon, jotka molemmat tulee suorittaa:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus) ja
2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)

Osioiden tavoitteet ovat seuraavat:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)
Opintojakson jälkeen opiskelija:
- tietää ja tunnistaa keskeiset hyvinvointiteoriat
- ymmärtää hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa
- osaa soveltaa hyvinvointitutkimusta kasvatuksellisesta näkökulmasta

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)
Opintojakson jälkeen opiskelija
- tuntee keskeisiä tutkimusperinteitä, teorioita ja käsitteitä, jotka selittävät mediankäytön ja käyttämättömyyden yhteyksiä eri-ikäisten ihmisten hyvinvointiin.
- osaa hakea, löytää ja arvioida kotimaisia sekä kansainvälisiä, aihepiiriin liittyviä tutkimusartikkeleita.
- ymmärtää miten mediakasvatustoimijat voivat käytännössä edistää eri-ikäisten yksilöiden, perheiden ja yhteisöjen hyvinvointia.

Toteutustavat

Osioiden toteutustavat ovat seuraavat:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)
- Luentoja 5 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu.
- Itsenäinen työskentely 48 h

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)
- Vuorovaikutteiset luennot pienryhmätehtävineen 8 h
- Itsenäinen opiskelu 72 h

Suoritustavat

Osioiden suoritustavat ovat seuraavat:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)
- Luentoja 5 h, joiden osana toteutetaan hyvinvointiin liittyvä asiantuntijahaastattelu.
- Itsenäinen työskentely 48 h

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)
Osallistuminen luennoille, oppimistehtävän tekeminen yksilötehtävänä. Oppimistehtävänä on tieteellisen artikkelin analysointitehtävä, jossa myös arvioidaan tulosten käytännön implikaatioita.

Sisältö

Osioiden sisällöt ovat seuraavat:

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)
Opintojaksolla käsitellään hyvinvointia yhteisöllisenä ja yksilöllisenä kasvatustieteellisenä ilmiönä. Opintojaksolla perehdytään hyvinvoinnin kokemisen mekanismeihin ja hyvinvointia edistäviin tekijöihin tutkimusperusteisesti.

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)
Opiskelijat perehtyvät vuorovaikutteisten luentojen ja kirjallisuuden avulla tutkimukseen, joka kohdistuu mediankäytön/käyttämättömyyden ja hyvinvoinnin yhteyksiin. Oppimistehtävänään opiskelijat analysoivat yhden tutkimusartikkelin sekä pohtivat luentojen, kirjallisuuden ja analysoimansa artikkelin pohjalta miten mediakasvatustoimijat voivat edistää hyvinvointia.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)

0
Opiskelija ei ymmärrä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita tai tutkimuksen ominaispiirteitä. Ymmärrys kasvatustieteellisestä näkökulmasta hyvinvointitutkimukseen ja tiedon soveltamiseen on hatara. Kirjallinen työ on erittäin puutteellinen tai virheellinen, tai sisältää huomattavia väärinkäsityksiä.

1
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan ymmärtävän kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteet ja -teoriat sekä hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa ja tunnistaa kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on suppea, pintapuolinen tai vastaa heikosti tehtävänantoa. Kirjallisessa työssä tyydytään luettelemaan asioita irrallisesti tai käsitellään ilmiöitä yksipuolisesti, eikä kirjallinen työ sisällä argumentoituja sovelluksia tai päätelmiä.

2
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä soveltaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin peruskäsitteitä ja -teorioita sekä kykyä soveltaa hyvinvointitutkimukseen liittyvän teorianmuodostuksen ominaispiirteitä. Opiskelija ymmärtää kasvatustieteellisen näkökulman hyvinvointitutkimukseen. Kirjallinen työ on soveltava ja päättelevä.


2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)

0
Analyysissa ei ole juurikaan hyödynnetty aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle ei juurikaan pohdita. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

1
Analyysissa on hyödynnetty hyvin niukasti aihepiirin tutkimusta, eikä analyysi osoita aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

2
Analyysissa on hyödynnetty jonkin verran aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden tyydyttävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan yleisluontoisesti. Analyysi ei osoita, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)

3
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä tunnistaa kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvoinnin käsitteistön ja niihin liittyvän kasvatustieteellisen teorianmuodostuksen rakenteita ja malleja. Opiskelija jäsentää argumentoiden hyvinvoinnin yksilöllisen ja yhteisöllisen määrittymisen kasvatuksessa ja koulutuksessa sekä hyvinvointiin liittyvää tutkimusta ja ominaispiirteitä osana kasvatustieteellistä keskustelua. Hän tunnistaa syy-seuraussuhteita, osaa erottaa olennaiset asiat epäolennaisista, vertailee ja asettaa vastakkain. Kirjallinen työ vastaa tehtävänantoa, osoittaa ymmärtämistä sekä taitoa analysoida ja perustella.

4
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä ideoiden ja käsitteistöjen yhdistämiseen ja oivaltavaan ajatteluun. Opiskelija pystyy siirtymään yksityisestä yleiseen ja tarkastelemaan kasvatuksen ja koulutuksen yhteiskunnallisia ja eettisiä ilmiöitä kasvatustieteellisessä viitekehyksessä. Hän kykenee yleistämään ja tiivistämään olennaisen, tekemään hypoteeseja ja luomaan uusia avauksia.

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)

3
Analyysissa on hyödynnetty melko laajasti aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden hyvää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan verrattain moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee hyvin erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

4
Analyysissa on hyödynnetty laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden kiitettävää tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee kiitettävästi erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

1) Hyvinvointi kasvatuksen ja koulutuksen kysymyksenä, 2 op (yhteinen osuus)

5
Kurssisuoritus osoittaa opiskelijan kykyä arviointien tekemiseen perusteltujen argumenttien pohjalta. Opiskelija esittää argumentteja puolesta ja vastaan, luo kriteerejä ja arvioi ja testaa niitä. Opiskelija pystyy analysoimaan kasvatustieteellisen käsitteenmuodostuksen keskeisiä piirteitä kasvatuksen ja koulutuksen hyvinvointitutkimukseen nojaten. Kirjallisessa työssä hahmotetaan laaja kokonaisuus ja tietoa osataan soveltaa moniulotteisesti tai sijoittaa eri konteksteihin. Kirjallinen työ osoittaa itsenäistä otetta ja oivallusta. Kirjallinen työ on ehjä kokonaisuus, joka sisältää perusteltua omaa ajattelua tai kriittistä pohdintaa. Kirjallinen työ on hyvin kirjoitettu tai toteutettu.

2) Hyvinvointi mediakasvatuksen kysymyksenä, 3 op (koulutusohjelmittain eriytyvä osuus)

5
Analyysissa on hyödynnetty poikkeuksellisen laajaa aihepiirin tutkimusta, ja analyysi osoittaa aihepiirin keskeisten tutkimusperinteiden, teorioiden ja käsitteiden erinomaista tuntemusta. Valitun tutkimuksen merkitystä käytännön mediakasvatustyölle pohditaan poikkeuksellisen moniulotteisesti. Analyysi osoittaa, että opiskelija tuntee poikkeuksellisen tarkasti erilaisten mediakasvatustoimijoiden toimintaa.

Siirry alkuun