Eeettinen osaaminen (2op)
Toteutuksen tunnus: RE72005-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.08.2021 - 19.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 16.11.2021 - 14.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Opettajat
- Tiina Pekkala
- Marko Vatanen
- Ryhmät
-
RE72U21SMonialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus syksy 2021
- Opintojakso
- RE72005
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Eettisen toimintamallin käsitteet ja lähtökohdat
Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka
Digitaalisten toimintaympäristöjen ja palvelujen, tekoälyn ja robotiikan eettiset ulottuvuudet
Eettinen osaaminen päätösten ja ratkaisujen teossa ja niiden perustelu
Monitoimijaisten verkostojen etäjohtamisen etiikka
Sosiaali- ja terveysalan digitaalisten toimintaympäristöjen ja palvelujen etiikan asiantuntijuus
Tavoitteet
Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Edellä mainittujen lisäksi osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle.
Opiskeltuaan eettistä osaamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa
soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden
suunnittelussa
- arvioida omaa ja muiden eettistä päätöksentekoa niin, että pyrkii aktiivisesti etsimään
ratkaisuvaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin
- tunnistaa ja ennakoida eettisiä ongelmatilanteita erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä
ja asiakaspalvelutilanteissa
- eritellä tekoälyn ja robotiikan etiikkaan liittyviä erityispiirteitä
- kuvata etäjohtamiseen liittyviä eettisiä haasteita
Opetusmenetelmät
Webinaarit
Itsenäinen opiskelu Moodlessa
Ryhmätyöskentely: ryhmä tekee oppimistehtävinä käsitekartan case-pohjaisesti ja infograafin (visuaalisen tiivistyksen)
Vertaiskeskustelu Moodlessa
Lisätiedot
Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita ja ammattietiikkaa. Edellä mainittujen lisäksi osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle. Opiskeltuaan eettistä osaamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden suunnittelussa.