Siirry suoraan sisältöön

Eeettinen osaaminen (2op)

Toteutuksen tunnus: RE72005-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.08.2021 - 19.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
16.11.2021 - 14.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Opettajat
Tiina Pekkala
Marko Vatanen
Ryhmät
RE72U21S
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus syksy 2021
Opintojakso
RE72005

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Eettisen toimintamallin käsitteet ja lähtökohdat
Sosiaali- ja terveysalan arvot ja etiikka
Digitaalisten toimintaympäristöjen ja palvelujen, tekoälyn ja robotiikan eettiset ulottuvuudet
Eettinen osaaminen päätösten ja ratkaisujen teossa ja niiden perustelu
Monitoimijaisten verkostojen etäjohtamisen etiikka
Sosiaali- ja terveysalan digitaalisten toimintaympäristöjen ja palvelujen etiikan asiantuntijuus

Tavoitteet

Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita. Edellä mainittujen lisäksi osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle.

Opiskeltuaan eettistä osaamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa
soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden
suunnittelussa
- arvioida omaa ja muiden eettistä päätöksentekoa niin, että pyrkii aktiivisesti etsimään
ratkaisuvaihtoehtoja haasteellisiin tilanteisiin
- tunnistaa ja ennakoida eettisiä ongelmatilanteita erilaisissa digitaalisissa järjestelmissä
ja asiakaspalvelutilanteissa
- eritellä tekoälyn ja robotiikan etiikkaan liittyviä erityispiirteitä
- kuvata etäjohtamiseen liittyviä eettisiä haasteita

Opetusmenetelmät

Webinaarit
Itsenäinen opiskelu Moodlessa
Ryhmätyöskentely: ryhmä tekee oppimistehtävinä käsitekartan case-pohjaisesti ja infograafin (visuaalisen tiivistyksen)
Vertaiskeskustelu Moodlessa

Lisätiedot

Tavoitteena on ymmärtää digitaalisen toimintaympäristön ja tulevaisuuden sosiaali- ja terveysalan työn uusia eettisiä haasteita. Sosiaali- ja terveysalalla toimiva noudattaa työssään sekä lainsäädäntöä että yleisesti hyväksyttyjä eettisiä periaatteita ja ammattietiikkaa. Edellä mainittujen lisäksi osaamiseen kuuluu vastuu työn laadusta ja asiakkaan kunnioittamisesta sekä kyky tehdä monialaista yhteistyötä. Näin ammattietiikka ja eettinen osaaminen sosiaali- ja terveysalan työssä perustuvat sekä arvojen sisäistämiselle, että ammatilliselle tiedolle ja osaamiselle. Opiskeltuaan eettistä osaamista oppija on monialaisesta roolistaan käsin asiantuntija, joka osaa soveltaa ammattieettisiä ohjeita digitaalisten palvelujen asiakaskontakteissa ja niiden suunnittelussa.

Siirry alkuun