Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen (2op)
Toteutuksen tunnus: RE72001-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 27.08.2021 - 19.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 18.01.2022 - 15.02.2022
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 2 op
- Lähiosuus
- 0 op
- Virtuaaliosuus
- 2 op
- Toteutustapa
- Etäopetus
- Toimipiste
- Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 200
- Opettajat
- Tiina Pekkala
- Marko Vatanen
- Ryhmät
- 
                        RE72U21SMonialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus syksy 2021
- Opintojakso
- RE72001
Arviointiasteikko
H-5
                    
Sisällön jaksotus
Tiedon liikkuminen tietojärjestelmissä 
Tiedon eheys, saatavuus ja hyödynnettävyys 
Tiedonhallinnan prosessit 
Tietosuoja ja tietoturva
                    
Tavoitteet
Opiskeltuaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa, oppija on monialaisesta roolistaan
käsin asiantuntija ja osaa
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja
menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön
erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon
tiedonhallintaan
                    
Opetusmenetelmät
Aloitus- ja lopetus webinaarit 
Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla 
Case-pohjainen tehtävä ja vertaispalautteen antaminen x 2
                    
Lisätiedot
Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnalla tarkoitetaan tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.
                    
