Siirry suoraan sisältöön

Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnan osaaminen (2op)

Toteutuksen tunnus: RE72001-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
27.08.2021 - 19.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
18.01.2022 - 15.02.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
2 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
2 op
Toteutustapa
Etäopetus
Toimipiste
Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 200
Opettajat
Tiina Pekkala
Marko Vatanen
Ryhmät
RE72U21S
Monialainen osaaminen sosiaali- ja terveysalan digitalisaation kehittämisessä -erikoistumiskoulutus syksy 2021
Opintojakso
RE72001

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Tiedon liikkuminen tietojärjestelmissä

Tiedon eheys, saatavuus ja hyödynnettävyys

Tiedonhallinnan prosessit

Tietosuoja ja tietoturva

Tavoitteet

Opiskeltuaan sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaa, oppija on monialaisesta roolistaan
käsin asiantuntija ja osaa
- nimetä ja selittää sähköisten järjestelmien yhteen toimivuuden perusteet
- kuvailla ja tunnistaa tiedon liikkuminen sähköisissä tietojärjestelmissä
- kuvailla ja selittää sosiaali- ja terveydenhuollon sähköinen kirjaaminen periaatteet ja
menetelmät
- toimia sosiaali- ja terveydenhuollon tiedonhallintaan liittyvien lainsäädännön
erityspiirteiden mukaisesti
- arvioida tietolähteitä luotettavin menetelmin
- nimetä tiedonhallinnan ohjauksen ja yhteistyön erityisperusteet ja menetelmät
- soveltaa tietosuojan ja tietoturvan erityispiirteitä sosiaali- ja terveydenhuollon
tiedonhallintaan

Opetusmenetelmät

Aloitus- ja lopetus webinaarit

Itsenäinen opiskelu Moodle-alustalla

Case-pohjainen tehtävä ja vertaispalautteen antaminen x 2

Lisätiedot

Sosiaali- ja terveysalan tiedonhallinnalla tarkoitetaan tiedon keräämistä, organisointia ja tallentamista siten, että tieto saadaan tarkoituksenmukaisesti ja hallitusti käyttöön. Tiedonhallinnassa pohditaan tiedon omistajuutta ja tiedon käytön vastuita. Tiedon saatavuus ja luovuttaminen kuuluvat tiedonhallintaan, samoin kysymykset tietoturvasta ja tietosuojasta. Sähköisten tiedonhallintapalvelujen kehittämisen tavoitteena on mahdollistaa asiakas- ja potilastietojen tehokas hallinta, tietojen ajantasainen saatavuus, yhteiskäyttö sekä sähköinen arkistointi. Ammattilaisen pitää osata varmistaa, että tieto on saatavilla eri palveluympäristöissä.

Siirry alkuun