Skip to main content

Health Promotion Methods and Nursing Interventions (10cr)

Code: K702HL63-3001

General information


Enrollment
01.10.2021 - 03.01.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
10.01.2022 - 03.06.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
7 cr
Virtual portion
3 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Health Care, Nursing K
Campus
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Teaching languages
Finnish
Seats
1 - 59
Degree programmes
Nursing, Kemi
Teachers
Pipsa Vilen
Sari Arolaakso
Henna Kivipuro
Susanna Leskinen
Johanna Frant
Aija Lämsä
Arja Meinilä
Helena Kari
Hoitotyö TH X1, Kemi AMK
Mira Oinas-Mäenalanen
Kirsi Heikkinen
Hanne Luosujärvi
Teacher in charge
Kirsi Heikkinen
Scheduling groups
Ryhmä A (Size: 40 . Open UAS : 0.)
Ryhmä B (Size: 40 . Open UAS : 0.)
Groups
KA72H21S
Sairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, syksy 2021
Small groups
Harjoitusryhmä 1
Harjoitusryhmä 2
Course
K702HL63

Evaluation scale

H-5

Objective

Osaat hoitaa asiakasta/potilasta hoitotyön prosessin mukaisesti, kokonaisvaltaisesti ja turvallisesti.
Osaat hyödyntää teknologiaa ja digitaalisuutta hoitotyössä.
Tiedät, mitä on ammatillinen vastuu hoitotyössä.
Osaat terveyden edistämisen periaatteet ja toimia niiden mukaisesti hoitotyössä.
Osaat ihmisen anatomisen ja fysiologisen perustan.
Osaat laatia kirjallisen esseen, jossa hyödynnät näyttöön perustuvaa tietoa.

Content

Potilasturvallinen hoitotyö

- Ihmisen anatomian ja fysiologian perusteet

- Hoitotyön prosessi ja kirjaaminen

- Kliiniset hoitotyön taidot ja toiminnot

- Ergonomian perusteet

- Potilasturvallisuus


Terveyttä edistävä ohjaus

- Terveyden edistämisen periaatteet

- Ohjaus ja opetus hoitotyössä

- Suullinen ja kirjallinen viestintä hoitotyössä

- Rokotusosaaminen 2 op. Rokotusohjelma (THL-suosituksien mukaan)

- Säteilyturvallisuus 1 op

Materials

Skholeluennot,
Oppiportin sähköinen materiaali,
ODA eli Omahoito- ja digitaaliset arvopalvelut - hankkeen pilottiraportit.
Hoitotyön ajantasainen kirjallisuus;
Rautavaara-Nurmi, H., Westergård, A., Henttonen, T., Ojala, M: & Vuorinen, S. 2015. Hoitotyön taidot ja toiminnot. SanomaPro.
Tutkimukset ja raportit.
Anatomian ja fysiologian kirjallisuus;
Leppäluoto, J., Rintamäki, H., Vakkuri, O., Vierimaa, H., & Lauri, T. Anatomia ja fysiologia. Rakenteesta toimintaan. SanomaPro. (ei tarvitse olla uusin painos) TAI Nienstedt, W., Hänninen, O., Arstila, A. & Björkqvist, S-E. Ihmisen fysiologia ja anatomia. WSOY (ei tarvitse olla uusin painos)
Moodlemateriaali.
Lapin ammattkorkeakoulun kirjallisten tehtävien ohjeet sekä opinnäytetyön malli.

Sairaanhoitajaliitto: cABCDE-työkalu, NEWS-pisteytys.
Iivanainen A & Syväoja P. 2016. Hoida ja kirjaa.
Mykkänen M ym. 2018. Hoitotyön rakenteisen kirjaamisen auditointi Hoitotiede 30 (3), 203-213.
Kinnunen U-M ym. 2019. FinCC-luokituskokonaisuuden käyttäjäopas FinCC 4.0, 11-47.
http://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/139267/FinCC%20opas%20ver%204_0%20FINAL_20200429.pdf?sequence=3&isAllowed=y
Suomidigi. Digiturvallisuuden verkkomateriaalit. https://www.suomidigi.fi/ohjeet-ja-tuki/digitaalinen-turvallisuus/digiturvallisuuden-verkkomateriaalit
Sairaanhoitajan eettiset ohjeet: https://sairaanhoitajat.fi/wp-content/uploads/2020/01/Sairaanhoitajien-eettiset-ohjeet.pdf
Anttila V-J. ym (toim). 2018. Hoitoon liittyvien infektioiden torjunta. s. 20-102, 120-159, 410-440.
Saano S & Taam-Ukkonen M. 2018. Lääkehoidon käsikirja, Sanoma Pro.
Ahonen O, Blek-Vehkaluoto M, Buure T, Ekola S, Partamies S, Sulosaari V & Anttila S. 2019. Kliininen hoitotyö: Sisätauteja, kirurgisia sairauksia ja syöpätauteja sairastavan hoito. 8., uudistettu painos. Helsinki: Sanoma Pro Oy.
Hoikka A. 2013. Lääkkeetön kivunhoito. (Anestesiahoitotyön käsikirja) Saatavilla sähköisesti osoitteesta https://www.terveysportti.fi/dtk/shk/koti?p_haku=lääkkeetön%20kivun%20hoito > Terveysportti > Lääkkeetön kivunhoito > Lääkkeetön kivunhoito
Kipu. Käypä hoito –suositus 2017.
Paakkari P. 2017. Kipulääkkeet - turvallinen käyttö. Lääkärikirja Duodecim. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=dlk00649
Terveyskylä. Kivunhallintatalo. Miten kivun tunne syntyy? 2018. Saatavilla sähköisesti: https://www.terveyskyla.fi/kivunhallintatalo/perustietoa-kivusta/miten-kivun-tunne-sy

Teaching methods

Tieto ja taitopohjan rakentaminen luodaan luennoilla, verkkokursseilla, itsenäisellä työskentelyllä hyödyntämällä hoitotyön digitaalisia kehittämisympäristöjä, erilaisilla harjoituksilla ja workshopeilla, hoitotyön asiantuntijoiden alustuksilla ja käytännön harjoittelulla jne.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Toimit ohjatusti, vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja nimeät hoitotyön prosessin vaiheet.

Toimit ohjatusti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja selität toimintaasi.

Selität terveyden edistämisen periaatteet ja toimit asiakkaan voimavarat huomioiden terveyden edistämisessä.

Toimit ohjatusti, asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja nimeät prosessin eri vaiheet.

Nimeät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.

Raportoit sekä suullisesti että kirjallisesti keskeisiä asioita lähteiden pohjalta ja käytät tehtävissä tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.

Assessment criteria, good (3)

Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa pääosin itsenäisesti ja kuvaat toimintaasi hoitotyön prosessissa.

Toimit pääosin itsenäisesti tunnistaen ammatillisen vastuusi potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja perustelet toimintaasi.

Käytät terveyden edistämisen periaatteita toimiessasi voimavaralähtöisesti asiakkaan terveyden edistämisessä.

Toimit pääosin itsenäisesti ja asiakaslähtöisesti terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja perustelet toimintaasi prosessin eri vaiheissa.

Selität ja perustelet ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet yhtenä hoitotyön kokonaisuuden osana.

Esität sekä suullisesti että kirjallisesti johdonmukaisesti työstetyn kokonaisuuden lähteiden pohjalta sekä sovellat tekstilajien ohjeita, kielenkäyttösuosituksia ja korkeakoulun ohjeita.

Assessment criteria, excellent (5)

Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti hoitotyön prosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi hoitotyön prosessissa.

Toimit vastuullisesti ja ammatillisesti potilasturvallisuuden varmistamisessa ja edistämisessä ja arvioit toimintaasi.

Analysoit terveyden edistämisen periaatteita ottaen huomioon asiakkaan voimavarat terveyden edistämisessä ja arvioit käyttämiesi periaatteiden valintaa.

Toimit asiakaslähtöisesti ja terveyttä edistäen ohjausprosessin eri vaiheissa ja arvioit toimintaasi.

Yhdistät ihmiskehon elinjärjestelmien rakenteen, toiminnan ja säätelyn perusteet osaksi hoitotyön kokonaisuutta.

Muokkaat ja yhdistät lähteiden ajatuksia sujuvaksi kokonaisuudeksi sekä suulliseen että kirjalliseen esitykseen ja otat huomioon viestintätilanteen vaatimukset esityksessäsi.

Further information

Tavoitteet:
Opiskelija Harjaantuu keskeisiin hoitotyön toimintoihin simulaatio- ja autenttisissa hoitoympäristöissä
• Toteuttaa toiminnassaan hoitotyössä yhteisesti sovittuja arvoja ja periaatteita
• Harjaantuu asiakkaan/potilaan kohtaamiseen ja ammatilliseen vuorovaikutukseen
• Harjaantuu aseptiseen työskentelyyn
• Osallistuu ohjatusti lääkehoidon toteutukseen
• Osallistuu hoitotyön prosessimallin mukaiseen kirjaamiseen

Go back to top of page