Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)
Toteutuksen tunnus: K702HL60-3002
Toteutuksen perustiedot
Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 31.01.2022
Ajoitus
07.02.2022 - 31.05.2022
Laajuus
5 op
Virtuaaliosuus (op)
1 op
Toteutustapa
80 % Lähiopetus, 20 % Etäopetus
Yksikkö
Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus K
Toimipiste
Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
Opetuskielet
- Suomi
Paikat
1 - 70
Tutkinto-ohjelma
- Sairaanhoitajakoulutus, Kemi
Opettaja
- Päivi Hietala
Vastuuhenkilö
Päivi Hietala
Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä A (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
- Harjoitusryhmä B (Koko: 0. Avoin AMK: 0.)
Opiskelijaryhmät
-
KA72H22KSairaanhoitajakoulutus (monimuoto-opinnot), Kemi, kevät 2022
Koulutusryhmat
- Harjoitusryhmä A
- Harjoitusryhmä B
Tavoitteet
Osaamistavoitteet:
Saavutat ammattikorkeakouluasetuksen (1129/2014 7§) edellyttämän, oman alasi työtehtävissä tarvittavan toisen kotimaisen kielen suullisen ja kirjallisen taidon.
Kykenet itsenäiseen ja vuorovaikutukselliseen viestintään ruotsiksi.
Osaat kertoa ruotsiksi itsestäsi ja opiskelustasi.
Osaat kertoa sairaanhoitajan ammatista ja työtehtävistä sekä osaat kommunikoida erilaisissa hoitotyön viestintätilanteissa ruotsiksi.
Sisältö
Vuorovaikutus: haastattelutilanteet, puhelinkeskustelu, kommunikointi asiakkaan/potilaan sekä hänen omaistensa kanssa; erilaiset kulttuuritaustat
Raportointi asiakkaan/potilaan tilasta
Työnhaku
Ruotsinkieliset sosiaali- ja terveysalan artikkelit: kulttuuri ja vuorovaikutus.
Aika ja paikka
kevät 2022, lukuvuosi 2021 - 2022,
Hyvinvointipalvelut, Kemi Tietokatu 1
Oppimateriaalit
Flexvård (Otava): Tuunanen, Maria & Wallinheimo, Kirsi.
Kirjaa ei ole tarpeen hankkia. Kaikki materiaali on Moodlessa.
muu opettajan antama oppimateriaali hoitoalan oppikirjoista
ajankohtaisia ammattialan tekstejä
ruotsalaisen sairaalan verkkosivujen potilasohjeet: laboratoriokäynti.
TYKS/HUS: potilasohjeet ruotsiksi
Opetusmenetelmät
ruotsi: Svenska för hälso- och sjukvården (5 op)
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Lähiopetus, suulliset ja kirjalliset harjoitteet, Moodle-oppimisympäristö, AC-opetus
Oppimistehtävät:
osa-alue:
suullinen ruotsi (2,5 op) Arvosana 0 - K5:
*tulohaastattelulomakkeen täyttö ruotsiksi: paritehtävä tunnilla tai videona 0 - K5
*suullinen esitys: puhutut PP-diat tai PP-video tai YouTube-video 0 - K5
*ääneen luku -harjoitus: PoodLL-työkalu Moodlessa (hyv. - hyl.)
osa-alue:
kirjallinen ruotsi (2,5 op) Arvosana 0 - K5:
* videotehtävä/kuullun ymmärtäminen: hyv. – hyl.
* lääkkeen annostuksen tms. ohjaaminen: Moodle-keskustelutehtävä
* tentti 0 - K5
Ohjaus ja palaute:
ääntämisen ohjaus tunneilla
tehtävien ohjaus ja korjaus tunneilla
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
kirjallinen tentti OJ:n lopuksi. Kurssitentti pe 20.5.2022 Kosmos, auditorio 1031, Tietokatu 1, Kemi
uusintatentti 1: ma 6.6.2022 klo 17 - 18.30 (poissa kurssitentistä tai hylätty kurssitentin tulos)
uusintatentti 2: syyskuussa 2022 (tarkka päivä selviää myöhemmin)
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan tulee suorittaa koko 5 op:een OJ valmiiksi sitä seuraavan lukukauden aikana. Koko suorituksen on oltava tehty hyväksytysti joulukuun 2022 loppuun mennessä.
Mikäli opiskelijan tulos on kolmen (3) tenttikerran jälkeen edelleen hylätty (alle 50 % tentin maksimipisteistä), hänen tulee suorittaa ruotsin OJ kokonaan uudelleen tutkintosäännön mukaisesti.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
kirjallisen osan tenttiminen ilman lähiopetusta: pitää sopia opettajan kanssa ruotsin opintojakson alkaessa helmikuussa 2022. Yhteydenotto sähköpostilla paivi.hietala@lapinamk.fi.
Arviointiasteikko
H-5
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Selviydyt ruotsin kielellä tavallisimmissa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa ja haet tietoa helppolukuisista lähteistä.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Käytät ruotsin kielellä ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet tietoa alan keskeisistä lähteistä.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Käytät monipuolisesti oman alan sanastoa ammattialaan liittyvissä suullisissa ja kirjallisissa viestintätilanteissa sekä haet ja jäsennät tietoa itsenäisesti alan eri lähteistä.
Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet
Suullinen ja kirjallinen osaaminen arvioidaan erikseen (0 - 5).
50 % kirjallinen ruotsi
50 % suullinen ruotsi.
Ohjausosaaminen:
Hyvä 5. Opiskelija osaa* ohjata potilasta/asiakasta hoitotilanteissa, joissa vaaditaan alan terminologian laajaa ja pikkutarkkaa hallintaa,* haastattelutilanteissa täyttää lomakkeet ja osaa esittää laajempia vastauksia vaativia lisäkysymyksiä sekävastata ennakoimattomiin kysymyksiin ja* kommunikoida sujuvasti puhelimessa.
Tyydyttävä 3.Opiskelija osaa* ohjata potilasta/asiakasta hoitotilanteissa, joissa ohjauksesta selviää tavanomaisella alan terminologialla* haastattelutilanteissa täyttää lomakkeet ilman suurempia vaikeuksia ja osaa esittää tarkentavia kysymyksiä ja vastata tavallsiin kysymyksiin* kommunikoida tyydyttävästi puhelimessa.
Tyydyttävä 1.Opiskelija osaa* ohjata potilasta/asiakasta hoitotilanteissa, joissa ohjauksesta selviää hyvin yksinkertaisilla alan perusfraaseilla* haastattelutilanteissa kysyä vastapuolelta lomakkeella olevat kysymykset, mutta vastauksen ymmärtäminen saattaa tuottaa vaikeuksia* hoitaa hyvin lyhyen ja yksinkertaisen puhelintilanteen.
Työyhteisöviestintäosaaminen:
Hyvä 5.Opiskelija osaa* keskustella omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta laajasti* kommunikoida asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä vaativistakin toimenpiteistä asian jatkohoitoon liittyvien tahojen kanssa* raportoida sujuvasti ja monipuolisesti asiakkaan/potilaan tilasta
Tyydyttävä 3.Opiskelija osaa* keskustella omaisten kanssa asiakkaan/potilaan tilasta suhteellisen hyvin* kommunikoida asiakkaaseen/potilaaseen liittyvistä jokapäiväisistä toimenpiteistä asian jatkohoitoon liittyvien tahojen kanssa* raportoida suhteellisen selkeästi ja ymmärrettävästi asiakkaan/potilaan tilasta
Tyydyttävä 1.Opiskelija osaa* kertoa omaisille asiakkaan/potilaan tilaan liittyvistä asioista yksinkertaisesti* kertoa asiakasta/potilasta koskevista yksinkertaisista toimenpiteistä jatkohoitoon liittyvissä asioissa* raportoida lyhyesti asiakkaan/potilaan tilasta muistiinpanojen ja tukisanojen avulla
Tiedonhankintataidot
Hyvä 5.Opiskelija pystyy lukemaan ja hyödyntämään omaan työhönsä liittyviä tieteellisiäkin sosiaali- ja terveysalan artikkeleita.
Tyydyttävä 3.Opiskelija pystyy lukemaan keskeisimpiä omaan työhönsä liittyviä sosiaali- ja terveysalan artikkeleita.
Tyydyttävä 1.Opiskelija pystyy lukemaan lyhyitä ja yksinkertaisia sosiaali- ja terveysalan artikkeleita, jotka ovat aihepiiriltään ennestään tuttuja.