Siirry suoraan sisältöön

Terveyden tukeminen mielenterveys- ja päihdehoitotyössä  (5 op)

Toteutuksen tunnus: R702HL25OJ-19013

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

01.10.2021 - 04.04.2022

Ajoitus

11.04.2022 - 08.05.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

Sairaanhoitaja- ja terveydenhoitajakoulutus​ R

Toimipiste

Rantavitikka, Jokiväylä 11, Rovaniemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 70

Tutkinto-ohjelma

  • Sairaanhoitajakoulutus, Rovaniemi

Opettaja

  • Johanna Rintala
  • Linnea Pekkarinen
  • Leena Välimaa
  • Jaana Pätsi
  • Heidi Jaakola
  • Paula Yliniemi

Vastuuhenkilö

Marika Kunnari

Ajoitusryhmät

  • Kampusryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)
  • Verkkoryhmä 1 (Koko: 20. Avoin AMK: 0.)

Opiskelijaryhmät

  • RA72H21K
    Sairaanhoitajakoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, kevät 2021

Koulutusryhmat

  • Kampusryhmä 1
  • Verkkoryhmä 1

Tavoitteet

Osaat jäsentää positiivisen mielenterveyden rakentumista ja kehittymistä stressi- ja kehitysteorioiden mukaan sekä biologisesta näkökulmasta. Osaat arvioida hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti. Osaat kohdata ja ylläpitää hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan ja hänen läheisten kanssa eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, mielenterveyden häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti. Osaat hyödyntää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa. Ymmärrät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmisen, hänen läheistensä, ympäristön ja yhteiskunnan hyvinvointiin.

Sisältö

Ehkäisevä ja tukeva mielenterveys- ja päihdehoitotyö
- Positiivinen mielenterveys
- Mielenterveyden edistäminen eri ikäkausina sekä lasten ja nuorten ehkäisevä mielenterveys- ja päihdehoitotyö
Päihdehoitotyö
- Puheeksiottaminen, mini-interventio ja motivoiva haastattelu
- Riippuvuudet ja päihdehoitotyön erityispiirteet
Kriisityö
- Erilaiset kriisit ja kriisityön menetelmät
- Mielenterveyden kehitykseen vaikuttavat tekijät: stressi- ja traumateoriat, persoonallisuuden kehitysteoriat ja biologinen näkökulma

Aika ja paikka

Verkkoryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/r/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/_layouts/15/Doc.aspx?sourcedoc=%7BA5AD7126-8982-49B6-95B9-96499B911E44%7D&file=Mtt%20RA72H21K%20verkkoryhm%C3%A4%2011.4-8.5.2022.docx&action=default&mobileredirect=true&DefaultItemOpen=1&ct=1647267762042&wdOrigin=OFFICECOM-WEB.START.EDGEWORTH&cid=5fa0c419-1e97-4ae2-ba05-97afc7afcdc5

Kampusryhmän toteutus:
https://lucit-my.sharepoint.com/:w:/g/personal/paula_yliniemi_lapinamk_fi/EW7b3iPNdlNDh_AHAXrsm7wBZp372zI_qo8tH--HyYOvLg?e=dIqgaM

Oppimateriaalit

Mielenterveystalo.fi
Taitoja toipumiseen opas
http://ammattilaiset.mielenterveystalo.fi/tyokalut/koulutuspankki/koulutusmateriaali/Documents/Taitoja%20mielen%20toipumiseen_opas%20tyontekijalle.pdf
www.thl.fi
Luo luottamusta - puutu väkivaltaan (verkkokoulu)
www.terveysportti.fi, Sairaanhoitajan käsikirja. ja www.päihdelinkki.fi
o alkoholin riskikäyttäjän tunnistaminen ja lyhytneuvonta (mini-interventio)
o alkoholivieroitustilan hoito
o lääkeriippuvaisen potilaan hoito
o huumeiden käyttäjän tunnistaminen
o päihdekuntoutus
mielenterveystalo.fi – ”Riippuvuuksien psykososiaalinen hoito” & ”Opioidikorvaushoidon käytännön opas”
Shkole
- Motioiva haastattelu
- Luentomateriaalit
- www.gcfinland.fi

Opetusmenetelmät

Osaamisperustaiset opetusmenetelmät: pienryhmätyöskentely, verkkokurssit, työpajatyöskentely, simulaatiot, käänteinen oppiminen (ennakkomateriaalit), yksilö- ja ryhmänohjaus.
Opiskelijan oppimisen ohjaus tapahtuu yksilö- ja ryhmäohjauksena. Opiskelija saa suullista, kirjallista ja vertaisarviointi palautetta opintojakson aikana. Oppimisympäristönä toimii ENVI, Moodle ja muut virtuaaliympäristöt: mm. Oppiportti, Mielenterveystalo, AC.
Työpajoissa 100% läsnäolo- oikeus, vaihtoehtoinen mahdollisuus autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI ympäristössä tai muussa asianmukaisessa ympäristössä. Muiden tehtävien aikataulutettu suorittaminen opintojakson aikana.
Sähköinen tentti annetun materiaalin pohjalta

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Työpajojen vaihtoehtoinen suoritustapa: autenttinen videointi työpajan sisällöstä ENVI- tai muussa harjoitteluympäristössä.
Työelämän asiantuntijat opettavat erityiskysymyksiä luennoimalla ja työpajassa

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti on opintojakson lopussa.
Tenttien uusintamahdollisuus exam tenttipalvelussa

Lisätietoja opiskelijoille

Opintojaksolla on kaksi ryhmää, joista opiskelija valitsee toisen:
1. ryhmä = verkkoryhmä
2. ryhmä = kampusryhmä

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Kuvaat positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Tunnistat mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Määrittelet hoidollisen vuorovaikutuksen mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Määrittelet mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Tunnistat digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tunnistat akuutissa kriisissä olevan potilaan

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Jäsennät positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen eri näkökulmista.
Jäsennät mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Toteutat perustellen hoidollista ja vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Sovellat tietoa mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksesta ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Kohtaat akuutissa kriisissä olevan potilaan.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Arvioit eri näkökulmista merkityksen positiivisen mielenterveyden rakentumisen ja kehittymisen.
Arvioit mielenterveyspotilaan hoidon tarpeita ja tavoitteita mielenterveyden häiriön luonteen mukaisesti.
Kohtaat ja ylläpidät hoidollista vuorovaikutusta mielenterveys- ja päihdeongelmaisen sekä hänen läheistensä eri hoitoympäristöissä mielenterveyttä edistävästi, häiriöitä ehkäisevästi ja voimavaralähtöisesti.
Yhdistät mielenterveyden ja päihteiden käytön vaikutuksen ihmiseen ja hänen perheeseensä sekä ympäristön, yhteiskunnan ja kulttuurien hyvinvointiin.
Osaat käyttää ja soveltaa digitaalisia verkkopalveluita mielenterveys- ja päihdeongelmaisen potilaan hoitoprosessin eri vaiheissa.
Tuet akuutissa kriisissä olevaa potilasta.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Arviointivaiheen suoritus 5 op on hyväksytty, kun opiskelja on:
- suorittanut verkkokurssit: Luo luottamusta - puutu väkivaltaan , Motivoiva keskustelu verkkokoulu, Luo luottamusta - suojele lasta, THL:n Itsemurhien ehkäisyn verkkokoulu
- suorittanut Green Care itsenäisen tehtävän
- suorittanut verkkotentin hyväksytysti
- on osallistunut työpajoihin tai tehnyt vaihtoehtoisen suorituksen

Hylätty (0)

Opiskelija
• selittää epätarkasti mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä

• ei osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ja ammatillinen tietoperusta puuttuu

• ammattieettisten periaatteiden, potilasturvallisuuden ja lainsäädännön tuntemus puuttuu

• mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän tuntemus on epäselvä

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Opiskelija
• selittää mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä

• potilaslähtöinen hoitotyö ja ammatillinen tietoperusta on hajanainen

• osaa kuvailla ammattieettisiä periaatteita, potilasturvallisuutta ja lainsäädäntöä

• osaa nimetä mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän osia ja yhteistyökumppaneita

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Opiskelija
• selittää ja perustelee mielenterveyteen keskeisesti vaikuttavia tekijöitä

• osaa kuvata potilaslähtöistä hoitotyötä ammatilliseen tietoon perustuen

• osaa kuvailla perustellen ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä

• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit pääpiireittäin

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija
• osaa selittää ja perustella mielenterveyteen vaikuttavia tekijöitä hoitotyön näkökulmasta

• osaa soveltaa potilaslähtöistä hoitotyötä ammatillisella tietoperustalla perustellen

• osaa noudattaa ja soveltaa työssä ammattieettisiä periaatteita, turvallisuutta ja lainsäädäntöä

• tuntee mielenterveystyön päihde- ja palvelujärjestelmän ja yhteistyökumppanit laaja-alaisesti