Siirry suoraan sisältöön

Johtaminen ja esimiesosaaminen (5op)

Toteutuksen tunnus: R501ML54OJ-3004

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 10.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
17.01.2022 - 15.04.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 60
Koulutus
Maanmittaustekniikan koulutus
Opettajat
Juhani Angelva
Vastuuopettaja
Juhani Angelva
Ryhmät
R51M19S
Maanmittaustekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
RA51M19S
Maanmittaustekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
Opintojakso
R501ML54OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

1. Itsensä johtaminen
2. Organisaatiot
3. Rekrytointi
4. Esimiehen tehtävät ja rooli
5. Johtamisjärjestelmä
6. Laatujohtaminen

Tavoitteet

Opintojaksolla perehdytään Itsensä johtamiseen ja osaamisen johtamiseen.
Teemat:
- Itsensä johtaminen
- Osaamisen johtaminen
- Esimiestyö

Sisältö

Itsensä johtaminen
Organisaatiot
Rekrytointi
Esimiehen tehtävät ja rooli
Johtamisjärjestelmä
Laatujohtaminen

Aika ja paikka

Kevät 2021. Lukujärjestyksen mukaan.

Oppimateriaalit

Uusi-Rauva, Haverila. Teollisuustalous, 6. tai uudempi painos.
Martinsuo, Mäkinen, Suomala. Teollisuustalous kehittyvässä liiketoiminnassa
S. Hokkanen; O. Strömberg . IHMISTEN JOHTAMINEN
Hokkanen Simo; Strömberg Oiva. LAATUUN JOHTAMINEN
Lecklin. Laatu yrityksen menestystekijänä.
Lecklin. Laadunkehittäjän työkalupakki.
Anttila, Lecklin. Menestyksen työkalut yrittäjille ja esimiehille.
Saarinen, Työsuhdeasioiden käsikirja,
Kahri, Työsopimuslaki,
Laatunen, Yhteistoimintalaki,
Tuominen, Muutoshallinnan mestari,

Opetusmenetelmät

Opintojaksolla sovelletaan tiimioppimisen menetelmiä, osallistujamäärän mukaan. Toteutus on yhteistoiminnallinen, vuorovaikutuksellinen jossa kaikki tiimin jäsenet vaikuttavat oppimiseen. Jokaisella tiimin jäsenellä on vastuu omasta ja yhteisestä oppimisesta. Tiimioppiminen muistuttaa työelämän toimintatapoja, koska yhä useammassa työtehtävässä tarvitaan yhteistyö-, johtamis- ja vuorovaikutustaitoja. Tiimioppimisessa vastuu oppimisesta on jokaisella tiimin jäsenellä. Opettaja toimii oppimisen tukijana ja tiimin valmentajana.
Monimuotototeutuksessa on mahdollisuus myös yksilölliseen oppimispolkuun. Sovitaan opintojakson alussa.
Virtuaalisena oppimisympäristönä MOODLE ja Adobe Connect.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollisuus integroida työelämäprojektiin esimerkiksi omalle työpaikalle.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Opintojaksolla ei ole tenttiä, ellei erikseen sovita.

Kansainvälisyys

Ei ole.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Tarvittaessa.
Yksilöllinen oppimispolku on mahdollinen.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Opintojakson laajuus on 5 op --> n 135 h.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun