Customer-Oriented and User-Centered Product and Service Development (5cr)
Code: 799Y11COJ-3002
General information
- Enrollment
- 03.11.2021 - 30.11.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.02.2022 - 30.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 3 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 15 - 30
- Degree programmes
- Digital Health Services and Health Promotion
- Teachers
- Elina Kerätär
- Teacher in charge
- Satu Elo
- Groups
- 
                        K72Y21SDigitaaliset terveyspalvelut ja terveyden edistäminen
- Course
- 799Y11COJ
Evaluation scale
H-5
                    
Objective
Opintojakson suoritettuaan opiskelija osaa:
- hyödyntää terveyspalvelujen kehittämisen asiakaslähtöisiä menetelmiä ja työkaluja erityisesti palvelumuotoilun ratkaisuin. 
- ymmärtää sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkaan keskeisen roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa. 
- soveltaa käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden kehittämisessä.
                    
Content
Opintojakso kohdentuu digitaalisiin terveyspalveluihin ja terveyden edistämiseen seuraavien sisältöjen osalta:
-	Asiakas- ja käyttäjälähtöisten sote-palveluiden kehittäminen, innovaatioiden ja palvelumuotoilun prosessit, menetelmät ja työkalut 
-	Käyttäjäkeskeinen ja osallistava suunnittelu 
-	Käyttäjäkokemus ja käyttäjäkokemusten arviointimenetelmät
-	Käyttäjälähtöinen tuotetestaus (sote)
                    
Location and time
Virtuaaliopetuspäivät: 18.2. ja 18.3.
AC-opetustapahtumat ja tarkennettu toteutussuunnitelma Moodlessa 6 vrk ennen opintojakson ensimmäistä kontaktipäivää.
                    
Materials
Erillinen kirjallisuus ja materiaali Moodlessa
                    
Teaching methods
Opetusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen AC-opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä ryhmä- ja itsenäiset tehtävät.
Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC-yhteyttä.
Oppimistehtävät:
Ryhmä- ja itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.
Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumissa on pakollinen läsnäolo.
Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen ja ryhmätyöskentely oppimistehtävien suorittamiseksi.
                    
Student workload
5 op vastaa 133 opiskelutuntia.
                    
Assessment criteria, satisfactory (1)
1-2: Opiskelija 
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja keskeisimmät menetelmät 
- tunnistaa asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa
- osaa valita tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä 
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestiä selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti
                    
Assessment criteria, good (3)
3-4: Opiskelija 
- tunnistaa palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät laaja-alaisesti ja kriittisesti
- arvioi ja perustelee asiakkaan roolin palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa 
- osaa valita ja soveltaa perustellen työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä 
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.
                    
Assessment criteria, excellent (5)
4-5: Opiskelija 
- tunnistaa kriittisesti ja eri vaihtoehtoja vertaillen palvelujen kehittämisen prosessin ja eri menetelmät 
- analysoi asiakkaan roolia palvelujen kehittämisessä, toteutuksessa, palveluprosesseissa ja markkinoinnissa kriittisesti perustellen
- osaa valita ja soveltaa työyksikköön/organisaatioon tarkoituksenmukaisia käyttäjälähtöisen suunnittelun ja testauksen menetelmiä ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.
                    
Further information
Opintojakso kohdentuu digitaalisten terveyspalveluiden ja terveyden edistämisen alueelle
                    
