Sustainable Customer Oriented Business Model (5 cr)
Code: YAMK012-3001
General information
- Enrollment
- 03.11.2021 - 30.11.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 07.02.2022 - 20.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 1 cr
- Virtual portion
- 4 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Master's Degree Programmes
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 1 - 40
- Teachers
- Jari Sarja
- Kaisa Lammi
- Teacher in charge
- Jari Sarja
- Groups
-
R31YL21SKestävä liiketoiminta ja yrittäjyys, syksy 2021
- Course
- YAMK012
Evaluation scale
H-5
Objective
Osaamistavoitteet:
Opiskelija osaa asiakaslähtöisen liiketoiminnan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden, teoreettisen taustan sekä yhteydet liiketoimintastrategioihin. Opiskelija osaa johtaa yrityksen tai muun työyksikkönsä asiakkuuksia sekä suunnitella ja johtaa johdonmukaisesti niihin liittyvää kokonaisprosessia huomioiden kestävän kehityksen periaatteita. Hän osaa toteuttaa sisäiset ja ulkoiset analyysit, tehdä asiakaslähtöisen liiketoimintamallin mukaiset ratkaisut sekä seurata ja varmistaa prosessin onnistuminen sen eri vaiheissa. Hän osaa kehittää asiakkuuksia yrityksen näkökulmasta hyödyntämällä teoriaa käytännön ratkaisuissa. Opiskelija osaa hankkia ja analysoida liiketoimintaympäristöä koskevaa asiakastietämystä.
Opintojakson ydinsisältö:
- asiakkuuksien johtamisen kokonaisuus sekä sitä kuvaava prosessi, jonka keskeisenä sisältönä ovat yrityksen sisäinen ja ulkoinen analysointi, strategian valinta, strategian toteuttaminen ja seuranta
- keskeiset valinnat asiakkuuksien johtamisen kokonaisuudessa, asiakastyytyväisyysjärjestelmä, asiakashallinnan toimintamallit, kilpailijatieto sekä
- liiketoimintaympäristöä koskeva tieto
Execution methods
Verkkotuettuopetus muunmuassa AC. Oppimisympäristönä toimii Moodle.
Accomplishment methods
Monimuoto-opinnot: lähiopetus, etäopetus, itsenäinen työskentely.
Content
Asiakkuuksien ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan ja johtamisen teoreettinen tausta ja johtamisen kokonaisuus. Asiakasprosessien seuranta ja ohjaus. Liiketoimintaympäristöä koskeva asiakastietämys. Kestävän kehityksen periaatteiden huomioiminen liiketoimintamalleja luodessa.
Location and time
Opintojakso toteutetaan ajalla 7.2.-20.3.2022. Kontaktiopetuspäivät ovat 25.-26.2.2022 klo 9-17 (PE) ja 9-15 (LA) ja ne tapahtuvat verkossa (AC) tai myöhemmin ilmoitettavassa paikassa.
Materials
Ilmoitetaan opintojakson alussa ja tarvittava materiaali jaetaan Moodlessa.
Teaching methods
Opintojakson toteutuksessa sovelletaan itsenäistä ja ryhmätyöskentelyä, keskustelua ja raportointia verkkoalustalla, sekä mahdollisesti verkko-opetusta ja -ohjausta. Opiskelija laatii työelämäsidonnaisen kehittämissuunnitelman yksilöitynä opintojakson tavoitteiden mukaan.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Opiskelija analysoi asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa ja kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän tuntee asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee toimenpiteitä sekä laatii johdonmukaisen ja aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää johtopäätöksiä. Opiskelija tunnistaa joitakin kestävän kehityksen periaatteita liiketoiminnassa.
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän huomioi suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi ja tulkitsee asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia johtopäätöksiä. Opiskelija kykenee kehittämään liiketoimintamalleja huomioiden kestävän kehityksen periaatteita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija analysoi, tulkitsee ja suhteuttaa asiakkuuksia ja asiakaslähtöisen liiketoimintamallin hallinnan nykytilaa sekä perustelee ja selittää kehittämistarpeita työyhteisössä. Hän soveltaa suunnittelussaan asiakaslähtöisen liiketoimintamallin johtamisen teoreettisen taustan ja asiakkuuksien johtamisen kokonaisuuden. Opiskelija analysoi, tulkitsee ja ennakoi asiakasprosessien ajankohtaisia kehittämistarpeita ja perustelee hyvin toimenpiteitä sekä laatii tasapainoisen ja johdonmukaisen, aiheen erittäin hyvää hallintaa osoittavan kehittämistehtävän, joka sisältää selkeitä, luotettavia ja perusteltuja johtopäätöksiä. Opiskelija kykenee laatimaan uusia liiketoimintamalleja, joissa kestävän kehityksen periaatteet ovat vahvasti mukana kaikissa vaiheissa.