Siirry suoraan sisältöön

Suomen kieli ja viestintä (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BD93-3003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

14.03.2022 - 30.09.2022

Ajoitus

02.09.2022 - 23.10.2022

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

3 op

Toteutustapa

40 % Lähiopetus, 60 % Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 40

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Päivi Hietala

Vastuuhenkilö

Päivi Hietala

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22S_2
    Sosionomikoulutus 2 (monimuoto-opinnot) Kemi, syksy 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:
Opiskelija
- osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
- osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
- osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
- arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin
Sisältö:
- omien viestintätaitojen kehittäminen (verbaalinen ja nonverbaalinen)
- työyhteisö- ja vuorovaikutusosaaminen
- asiantuntijana viestiminen
- tekstuaalinen osaaminen
- kulttuurin huomioiminen viestinnässä

Sisältö

Puheviestintä: Ks. arviointikriteerit
Kirjallinen viestintä:
Lapin AMKin asiakirjat ja niiden asettelut* muistio* raportti* essee* opinnäyteopas: kansi, sisällys, johdanto, pohdinta; kuvat, kuviot, taulukot, kaavat* viittaaminen: tekstiviitteet, lähteet

Aika ja paikka

syyslukukausi 2022
Tietokatu 1, Kemi. Hyvinvointipalvelujen osaamisala

Oppimateriaalit

Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
muu opettajan materiaali ja verkkomateriaali.

Opetusmenetelmät

Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Tunneilla harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Kontaktitunneilla sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
Luennot. Yksilö- ja ryhmäharjoitukset. Moodle-oppimisympäristö.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op)
* puheviestinnän kehittämistehtävä/essee.Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.
* suullinen alustus/puhe (3 - 5 minuuttia). Yksilötehtävä. PP-diat ja -video. Arviointi 0 - K5.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: videoesitys. Neuvottelu/kokous aiheena.
kirjallinen viestintä (2,5 op):
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: itsenäisesti tehtävä harjoitus. ei palauteta.
* raportti: kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5.

Ohjaus ja palaute:
opettajan palaute esityksistä ja vertaispalaute (palautelomake)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

ei tenttiä. Kirjallisten tehtävien palautus Moodlessa palautuskansioihin. Suulliset esitykset palautettava ohjeiden mukaisessa aikataulussa.
* Tehtävien palautus opintojakson aikana 31.8. - 16.10.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty.
** Toinen palautusjakso on 17.10. - 15.12.2022. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 2.
*** Kolmas palautusjakso on 15.12.2022 - 31.5.2023. Mikäli opiskelija ei ole palauttanut ko. tehtävää ko. aikana, on arvosana ko. tehtävästä hylätty nro 3, ja koko OJ on hylätty.

**** Edelleen puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus viimeistään seuraavan lukukauden aikana tutkintosäännön mukaisesti. Mikäli opintojaksoa ei ole suoritettu valmiiksi kevätlukukauden 2023 aikana (palautettu hyväksytyt (väh. T1-arvosana) viim. 31.5.2023, tulee opiskelijan suorittaa koko 5 op:een OJ uudestaan, mahdollisesti muuttuneiden vaatimusten mukaisesti (Lapin AMKin tutkintosääntö).

Lisätietoja opiskelijoille

Ilmoittautuminen on tehtävä Pepissä ennen opintojakson alkupäivää. Kun opettaja hyväksyy ilmoittautumisen, saa opiskelija käyttöönsä OJ:n Moodle-ympäristön.

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.

Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Itsearviointi, vertaisarviointi ja opettajan suorittama arviointi.
arviointitaulukot: essee ja raportti
arviointitaulukko: suullinen esitys ja asiantuntijaesiintyminen
omien viestintätaitojen arviointi: testit ja kehittämistehtävä

Arviointi toteutetaan itsearvioinnin vertaisarvioinnin ja opettajien palautteen avulla. Arviointikriteerit on johdettu harjoiteltavista taidoista ja ne avataan opintojakson alussa ja niitä käytetään koko oppimisprosessin ajan.

Puheviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

Esiintymistaidot
- Vuorovaikutustaidot, kohdentaminen ja kontakti
- Puheenvuoron rakentaminen
- Puheenvuoron sisällön laatiminen
- Ilmaisutavan valinta

Ryhmäviestintätaidot
- Tavoitteiden määritteleminen
- Toimintatavan sopiminen
- Kuunteleminen ja havainnointi
- Osallistuminen
- Suhteiden luominen ja vaaliminen
- Ryhmän toimivuudesta huolehtiminen

Kirjoitusviestintä (arvioidaan asteikolla 1-5):

- Sisältö
- Rakenne
- Tyyli ja esitystapa
- Oikeinkirjoitus
- Lähteet ja viittaustekniikka

Hylätty (0)

Opiskelija ei saavuta tasoa T1 tehtävillään.
Opiskelija ei palauta tehtäviä.
Opiskelija ei suorita OJ:a mutta ei peru ilmoittautumistaan ennen OJ:n alkua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1 - 2): kirjallinen viestintä
Opiskelija osaa ohjatusti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit eivät kaikilla tasoilla tavoita tekstikonvention ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia päämääriä. Tekstin rakenteessa, kielessä tyylissä, esitystavassa, ulkoasussa ja lähdemerkinnöissä on tekstilajin konventionaalisiin piirteisiin verrattuna puutteita.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3 - 4): kirjallinen viestintä
Opiskelija osaa kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5): kirjallinen viestintä
Opiskelija osaa itsenäisesti ja luovasti kirjoittaa työelämän ja koulutuksen tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia tekstejä. Opiskelijan tekstit ovat tekstilajikonventioiden ja tekstin käyttötarkoituksen mukaisia. Tekstin rakenne, kieli tyyli, esitystapa, ulkoasu ja lähdemerkinnät tukevat tekstin sisällöllisiä ja viestinnällisiä tavoitteita.