Siirry suoraan sisältöön

Päihde- ja huumetyö (5 op)

Toteutuksen tunnus: K700BE07-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika

03.10.2022 - 16.03.2023

Ajoitus

23.03.2023 - 23.05.2023

Laajuus

5 op

Virtuaaliosuus (op)

5 op

Toteutustapa

Etäopetus

Yksikkö

​Sosionomikoulutus

Toimipiste

Kosmos, Tietokatu 1, Kemi

Opetuskielet

  • Suomi

Paikat

0 - 45

Tutkinto-ohjelma

  • Sosionomikoulutus

Opettaja

  • Kaisu Vinkki

Vastuuhenkilö

Kaisu Vinkki

Opiskelijaryhmät

  • KA71S22K
    Sosionomikoulutus,Kemi kevät 2022

Tavoitteet

Osaamistavoitteet:

Opiskelija
- tuntee ennaltaehkäisevän päihdetyön merkityksen
- tunnistaa päihteiden käyttöön liittyviä kulttuurisia, sosiaalisia ja terveydellisiä tekijöitä
- osaa kuvata riippuvuuskäyttäytymiseen liittyviä yksilöllisiä ja yhteisöllisiä tekijöitä
- tietää päihdetyön eri hoitomenetelmiä ja osaa ohjata asiakkaita palvelujärjestelmässä
- osaa ohjata päihdekuntoutusasiakasta

Sisältö

Päihderiippuvuus: riippuvuuden syntyyn vaikuttavat yhteiskunnalliset, kulttuuriset , yhteisö- ja yksilötason tekijät. Ennalta ehkäisevä päihdetyö, erilaiset hoitovaihtoehdot , päihdekuntoutus ja päihdelainssädäntö.

Sisältö:
- ennaltaehkäisevä päihdetyö
- päihderiippuvuuden luonne
- muut riippuvuudet esim. peliriippuvuus
- erilaiset hoitoideologiat, motivoiva haastattelu, päihdekuntoutus
- päihdepalvelut ja päihdelainsäädäntö

Aika ja paikka

Verkkotyöskentely 23.3.-16.5.2023
Läsnäolovelvoite 80% tunneista.

Oppimateriaalit

Moodlemateriaali, luentotallenteet, videot
Aiheeseen liittyvät tutkimukset ja artikkelit

Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.

Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017.

Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo.

Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Partanen, A., Holmberg, J., Inkinen, M., Kurki, M., & Salo-Chydenius, S. Päihdehoitotyö Sanoma pro. Helsinki. 2015. Tenttiin silmäiltäväksi sivut 64-102, 106-124, 134-160, 165-189, 197-215, 358-410, 418-449.

Toivianen, S. Kantapöydän imu. Juoppokulttuuri valintana ja pakkona. Hanki ja jää. Hämeenlinna. 1997.

Haavisto, K. Päihdeongelmat ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017. PDF tiedostona ALLA.

Laki ehkäisevän päihdetyön järjestämisestä. 523 / 2015. https://www.finlex.fi/fi/laki/alkup/2015/20150523

Murto, Antti. Rahapeliongelma ja sosiaalityö. Teoksessa Sosiaalityön käsikirja. Kananoja, A; Lähteinen, M. & Marjamäki, P. (toim.). Tietosanoma Oy. Tallinna 2017. PDF.tiedostona ALLA.

Valitsemasi artikkeli teoksessa: Mäkelä, P; Härkönen, J; Lintonen, T; Tigersteadt, C & Warpenius, K. Näin Suomi juo. Suomalaisten muuttuvat alkoholinkäyttötavat. Juvenes Print. Helsinki 2018. https://www.julkari.fi/bitstream/handle/10024/136800/THL_TEE029_2018.pdf?sequence=1&isAllowed=y

Näkki, P. Motivoiva haastattelu ryhmäkuntoutuksessa. Teoksessa Asiakastyön menetelmiä sosiaalialalla. Näkki, P. & Sayed, T. (toim.) Edita. Helsinki 2015. PDF.tiedostona ALLA.

Päihdehuoltolaki 17.1.1986 / 41. https://www.finlex.fi/fi/laki/ajantasa/1986/19860041

Soikkeli, M. & Warsell, L. (toim.). Laatutähteä kiertämässä. Ehkäisevän päihdetyön laatukäsikirja. Terveyden ja hyvinvoinnin laitos. Juvenes Print. Tampere 2013.

Opetusmenetelmät

Itsenäinen työskentely Moodle-oppimisalustalla/verkko-opetus (ZOOM)
Ryhmätyöskentely
Tentti

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Mahdollinen asiantuntijavierailu (ZOOM)

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tentti opintojakson päätteeksi viikolla 20
Uusintamahdollisuus viikoilla 21/22

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Osaamisen näytön mahdollisuus aiempien opintojen/osaamisen kautta

Arviointiasteikko

H-5

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä, joita käyttää pinnallisesti ilmiöissä ja tilanteissa. Opiskelija tunnistaa palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija kuvaa toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija nimeää ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän tunnistaa ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tunnistaa sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tunnistaa päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Opiskelija tuntee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Tyydyttävä (2)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön teoriaperustaa ja käsitteitä. Hän tietää palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä. Opiskelija tunnistaa ja selittää toimintaa pääosin käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija osaa erotella asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeita ja osaa ohjaamisen ja tukemisen perustaidot. Opiskelija tuntee ja osaa käyttää muutamia ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän ymmärtää ja ottaa huomioon lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija tulkitsee sosiaalialan työn ja sen arkikäytäntöjen kehittämistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija ymmärtää päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden merkityksen. Hän selittää ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta koskevia periaatteita. Opiskelija ottaa vastuun toiminnastaan ja huomioi turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää pääosin palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa käyttää lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Hän tunnistaa sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti. Opiskelija toimii ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti, joita pyrkii myös perustelemaan.

Hyvä (4)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tietää päihde- ja huumetyön keskeisen teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi erilaisissa ilmiöissä ja tilanteissa. Hän tietää ja kykenee arvioimaan palvelujärjestelmän rakenteita ja prosesseja sekä niitä ohjaavaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia. Opiskelija arvioi ja perustelee toimintaa tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa ja osaa arvioida asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa, päätöksenteossa ja toiminnassa. Hän tunnistaa ja arvioi sosiaalialan työn ja sen käytäntöjen kehittämis- ja uudistamistarpeita.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija osaa arvioida ja tukee toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän tukee ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta. Opiskelija toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Hän perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)

Ammatillinen tietoperusta ja käsitteet:
Opiskelija tuntee kiitettävästi päihde- ja huumetyön teoriaperustan ja käsitteet, joita soveltaa ja analysoi asiantuntevasti erilaisiin ilmiöihin ja tilanteisiin. Hän tuntee kiitettävästi palvelujärjestelmän rakenteet ja prosessit sekä niitä ohjaavan lainsäädännön. Opiskelija analysoi ja perustelee toiminnan monipuolisesti tutkimus- ja käytännön tiedon avulla.

Ammatillinen toiminta:
Opiskelija tunnistaa asiakkaiden tuen ja palvelujen tarpeet ja osaa tarkoituksenmukaisesti ohjata ja tukea heitä monimutkaisissa tai ennakoimattomissa työtilanteissa. Opiskelija tuntee ja osaa soveltaa asiantuntevasti ammatillisia yksilö-, ryhmä- ja yhteisötyön menetelmiä. Hän osaa soveltaa perustellusti lainsäädäntöä ja kansallisia suosituksia palvelusuunnittelussa. Opiskelija kehittää ja uudistaa sosiaalialan työtä ja sen käytäntöjä.

Eettinen osaaminen ja vastuullisuus:
Opiskelija vahvistaa toiminnallaan päihde- ja huumetyön asiakkaan oikeudenmukaisuuden ja ihmisarvon loukkaamattomuuden toteutumista. Hän toimii ihmisten osallisuutta, toimijuutta ja itsemääräämisoikeutta parantaen. Hän toimii vastuullisesti ja luo turvallisuutta lisääviä työkäytäntöjä. Opiskelija perustelee toimintaansa ammattialan arvojen ja eettisten periaatteiden mukaisesti.

Arviointimenetelmät ja arvioinnin perusteet

Opintojakso arvioidaan numeerisesti asteikolla 0-5
Osa tehtävistä arvioidaan hyväksytty/täydennettävä

Tentti arvioidaan hyl/1-5

Hylätty (0)

Hylätty (0):
Opiskelija ei ole osallistunut opintojaksolle tai palauttanut oppimistehtäviä/tenttiä. Opiskelija esittää hyvin vähän näyttöä opintojakson materiaaliin perehtymisestä ja aihealueen hallinnasta. Työ ei vastaa tehtäväksi antoon.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1-2)

Tyydyttävä (1-2):
Opiskelija osaa määritellä päihteiden käyttöön liittyviä yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tuntee keskeiset peruskäsitteet, järjestelmät ja lähestymistavat.

Arviointikriteerit, hyvä (3-4)

Hyvä (3-4):
Opiskelija osaa selittää ja analysoida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja osaa ohjata palvelujärjestelmien käyttöön.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5):
Opiskelija osaa analysoida ja arvioida päihteiden käyttöön vaikuttavia yksilöllisiä ja yhteiskunnallisia tekijöitä ja tietää, miten erilaisia hoitomuotoja voidaan käyttää päihdekuntoutuksessa.