Finnish Speech and Written Communication (5cr)
Code: K700BD93-3001
General information
- Enrollment
- 01.10.2021 - 26.01.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 10.01.2022 - 06.03.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 5 cr
- Local portion
- 0 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Distance learning
- Unit
- Bachelor of Social Services
- Campus
- Kosmos, Tietokatu 1, Kemi
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 45
- Degree programmes
- Bachelor of Social Services
- Teachers
- Päivi Hietala
- Teacher in charge
- Päivi Hietala
- Groups
-
KA71S22KSosionomikoulutus,Kemi kevät 2022
- Course
- K700BD93
Evaluation scale
H-5
Content scheduling
lukuvuoden 2021 - 2022 I-jaksolla kevät1
Objective
Learning Outcomes:
Student
- can develop writing and speaking skills (attitude, knowledge and skills)
- knows how to use expert communication in his / her work
- is able to utilize his / her language and text literacy in writing to analyze and produce appropriate texts for study, work and other purposes
- evaluate their own communication image and style in voice communication and be able to consider their own and listeners' goals,
communication situation and context when constructing the message
Contents:
- developing one's communication skills (verbal and non-verbal)
- work community- and interaction skills
- communication as an expert
- textual skills
- taking culture into account in communication
Content
Speech Communication: see assessment criteria
Written communication:
Lapland UAS documents and their layouts * memo * report * essay * thesis guide: cover, contents, introduction, reflection; pictures, charts, tables, formulas * referencing: text references, sources
Location and time
kevätlukukausi 2022, I-periodi (1.1. - 6.3.2022)
Materials
Lapin AMKin kirjalliset ohjeet ja asiakirjat: muistio, raportti, essee, oppimispäiväkirja, referaatti. Opinnäytetyön opas. Opettajan materiaalia sekä verkkolähteitä.
Hirsjärvi, Remes & Sajavaara: Tutki ja kirjoita.
Viestinnän työkaluja AMK-opiskelijalle: Mattila, Ruusunen & Uola (WSOY 2008)
Henkilöarviomenetelmät: Niitamo (Työterveyslaitos 2003)
Viisaasti neuvotellen ratkaisuihin: Holz (Oy Rastor Ab)
Hyvinvointialan viestintä: Niemi & Nietosvuori & Virikko (Edita 2006)
Viestintätaito - opas aikuisopiskelun ja työelämän vuorovaikutustilanteisiin: Repo & Nuutinen (Otava 2008)
Teaching methods
Opintokokonaisuuden tavoite / Osaamistavoitteet:
Opiskelija
* osaa kehittää kirjoitus- ja puheviestintäkompetenssiaan (asenne, tieto ja taito)
* osaa käyttää asiantuntijaviestinnän keinoja työssään
* osaa kirjoitusviestinnässä hyödyntää kieli- ja tekstilajitietouttaan tarkoituksenmukaisten opiskelu-, työelämä- ja muiden tekstien analysoinnissa ja tuottamisessa
* arvioi puheviestinnässä omaa viestijäkuvaansa ja -tyyliään sekä osaa ottaa sanomaa rakentaessaan huomioon omat ja kuulijoiden tavoitteet, viestintätilanteen ja kontekstin.
Opetusmenetelmät ja oppimisympäristöt:
Opintojakso järjestetään verkkokurssina, jossa harjoitellaan puhe- ja kirjoitusviestinnän taitoja. Tehtävissä sovelletaan viestinnän teoriaa itsenäisesti ja ryhmätyönä.
* AC-tallenteet.
* yksilö- ja ryhmäharjoitukset.
* Moodle-oppimisympäristö: PoodLL-työkalu, keskustelualueet mm.
Oppimistehtävät:
puheviestintä (2,5 op) pakolliset tehtävät:
* puheviestinnän kehittämistehtävä/essee. Yksilötehtävä. Arviointi 0 - K5. Essee on samalla kirjallisen viestinnän pakollinen tehtävä. Palautus Moodlessa.
* suullinen puhe/alustus jostakin sosiaalialan aiheesta: puhut PowerPoint-diat TAI PP-video TAI YouTube-video (kesto 5 minuuttia). Palautus Moodlessa keskustelualueella.
* ryhmän esitys valmistellusta aiheesta: neuvottelu tai kokous. Opettajan antamat aiheet, joista valittava. Palautus Moodlen keskustelualueella. Arviointi: 0 - K5 sekä vertaisarviointi muilta opiskelijoilta.
kirjallinen viestintä (2,5 op):
* tyylioppia:/asiatekstin korjaaminen: lauseiden korjaaminen ja tarkistaminen itse. Ei ole
palautettava tehtävä.
* raportti (pakollinen tehtävä): kotikunnan palvelujärjestelmät. yksilötehtävä. Raportin pituus 2 sivua. Palautus Moodlessa. Arviointi 0 - K5.
Ohjaus ja palaute:
* opettajan palaute esityksistä Moodlessa
* vertaispalaute (toiset opiskelijat) Moodlen keskustelualueella
Opintojakson hyväksytty suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävävien palauttamista ja suorittamista hyväksytysti (arvosana tehtävistä vähintään tyydyttävä T1).
Exam schedules
Tenttiä vastaa tehtävien palautus hyväksytysti OJ:n aikana (viim. 6.3.2022)
~Uusintatentti 1:
Puuttuvien tai hylättyjen (arvosana 0) tehtävien palautus 7.3. - 31.5.2022 (arvosana ennen kesälomaa).
Uusintatentti 2:
Puuttuvien tai hylättyjen tehtävien palautus 1.6. - 15.12.2021 (arvosana ennen joululomaa).
Tutkintosäännön mukaisesti opiskelijan on suoritettava koko OJ valmiiksi OJ:a seuraavan lukukauden loppuun mennessä. Mikäli OJ:n suoritus on vielä kesken seuraavan lukukauden päättyessä, tulee opiskelijan suorittaa koko opintojakso uusiksi.
Student workload
5 op, 135 tuntia työtä opiskelijalle
Assessment criteria, satisfactory (1)
The assessment is done through peer review of self-assessment and teacher feedback. The assessment criteria have been derived from the practised skills and are laid down at the beginning of the course and used throughout the learning process.
Speech communications (assessed on a scale of 1–5):
Performance skills
• Interaction skills, targeting and contact
• Constructing a speech
• Preparing the contents of a speech
• Selecting the mode of expression
Group communication skills
• Definition of goals
• Agreeing on an operating method
• Listening and observation
• Participation
• Creating and maintaining relations
• Ensuring the functioning of a group
Written communications (assessed on a scale of 1–5):
• Contents
• Structure
• Style and tone
• Spelling
• Sources and references
Satisfactory (1–2):
With guidance, the student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts do not fully comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references of the text have deficiencies in regard to the genre conventions.
Assessment criteria, good (3)
Good (3–4):
The student can write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Assessment criteria, excellent (5)
Excellent (5):
The student can independently and creatively write texts that comply with the genre conventions of working life and the degree programme and are suited to the intended purpose of the text. The student’s texts comply with the genre conventions and the intended purpose of the text. The structure, language, style, tone, layout and source references support the object of the text as regards the content and communications.
Qualifications
NULL
Further information
Aiemmat viestinnän tai suomen kielen ja viestinnän opinnot:
Opiskelijalla on mahdollisuus hakea hyväksilukua joko suullisesta viestinnästä (2,5 op), kirjallisesta viestinnästä (2,5 op) tai koko opintojaksosta (5 op).
Hyväksilukua haetaan Lapin amkin ohjeiden mukaisesti.
Päätöksen hyväksiluvusta tekee osaamispäällikkö / Osallisuus ja toimintakyky (Sosiaalialan koulutus).
Ilmoittautuminen:
Opintojaksolle tulee ilmoittautua Peppi-järjestelmässä ennen opintojakson alkua.
Kun opiskelija hyväksytään opintojaksolle, hän siirtyy samalla osallistujaksi kyseiseen Moodle-oppimisympäristöön. Erillistä kirjautumisavainta ei tarvita. Moodle-ympäristön aktivoituminen vie noin 24 tuntia.
Opintojakson suorittaminen edellyttää kaikkien pakollisten tehtävien hyväksyttyä suorittamista.