Asiakas aktiivisena toimijana - katsaus moniasiajtuntijaisiin menetelmiin (5op)
Toteutuksen tunnus: LUCSOTE3-3002
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 02.12.2020 - 31.12.2020
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.01.2021 - 31.05.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
Arviointiasteikko
H-5
                    
Tavoitteet
Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-on perehtynyt moniasiantuntijuutta ja asiakkaan osallisuutta ilmentäviin orientaatioihin, pääperiaatteisiin ja tavoitteisiin
-on perehtynyt asiakasosallisuuden ja vaikuttajuuden ulottuvuuksiin ja keinoihin, ja osaa soveltaa niitä työssään
-tuntee keskeisiä moniasiantuntijaisia ja osallisuutta lisääviä työmenetelmiä, ja saa välineitä moniasiantuntijaiseen verkostotyöhön
                    
Toteutustavat
Luentoihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, verkkokeskusteluun osallistuminen ja kirjallisten tehtävien laatiminen.
                    
Suoritustavat
Luentovideot, osallistuminen verkkokeskusteluun, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät.
                    
Sisältö
Opintojakso koostuu osakokonaisuuksista, joiden kautta perehdytään moniasiantuntijuutta ja osallisuutta käsitteleviin näkökulmiin. Opintokokonaisuudessa käsitellään asiakasta aktiivisena toimijana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä niin mikro- kuin makrotasoilla.
1. Asiakas toimijana omassa prosessissaan: käsitellään erilaisia keinoja ja menetelmiä, joiden avulla asiakasta voidaan tukea motivaatiossaan sekä sitoutumaan omaan prosessiinsa sosiaali- ja terveydenhuollossa.
2. Aktiivinen asiakas palvelussa: osakokonaisuudessa esitellään asiakaslähtöisiä menetelmiä, jotka mahdollistavat ja tukevat asiakkaan toimijuutta palvelun käyttäjänä. Tutustutaan moniasiantuntijuutta rakentaviin yhteistyön menetelmiin, muun muassa systeemisen ajattelun periaatteisiin ja osallistavaan kirjaamiseen yhteistoimijuuden mahdollistajana.
3. Asiakas palvelun kehittäjänä: tarkastellaan asiakasta palvelun kehittäjänä ja tutustutaan erilaisiin asiakaslähtöisiin menetelmiin palveluiden kehittämisessä.
4. Asiakas yhteiskunnallisena vaikuttajana: perehdytään menetelmiin, joissa asiakas osallistuu työntekijöiden kanssa palvelurakenteiden kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.
                    
