Siirry suoraan sisältöön

Asiakas aktiivisena toimijana - katsaus moniasiajtuntijaisiin menetelmiin (5op)

Toteutuksen tunnus: LUCSOTE3-3002

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
02.12.2020 - 31.12.2020
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.01.2021 - 31.05.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Opettajat
Sanna Viinonen
Vastuuopettaja
Sanna Viinonen
Opintojakso
LUCSOTE3

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakson suoritettuaan opiskelija
-on perehtynyt moniasiantuntijuutta ja asiakkaan osallisuutta ilmentäviin orientaatioihin, pääperiaatteisiin ja tavoitteisiin
-on perehtynyt asiakasosallisuuden ja vaikuttajuuden ulottuvuuksiin ja keinoihin, ja osaa soveltaa niitä työssään
-tuntee keskeisiä moniasiantuntijaisia ja osallisuutta lisääviä työmenetelmiä, ja saa välineitä moniasiantuntijaiseen verkostotyöhön

Toteutustavat

Luentoihin ja kirjallisuuteen perehtyminen, verkkokeskusteluun osallistuminen ja kirjallisten tehtävien laatiminen.

Suoritustavat

Luentovideot, osallistuminen verkkokeskusteluun, kirjallisuus, kirjalliset tehtävät.

Sisältö

Opintojakso koostuu osakokonaisuuksista, joiden kautta perehdytään moniasiantuntijuutta ja osallisuutta käsitteleviin näkökulmiin. Opintokokonaisuudessa käsitellään asiakasta aktiivisena toimijana sosiaali- ja terveydenhuollon palveluiden käyttäjänä ja kehittäjänä niin mikro- kuin makrotasoilla.
1. Asiakas toimijana omassa prosessissaan: käsitellään erilaisia keinoja ja menetelmiä, joiden avulla asiakasta voidaan tukea motivaatiossaan sekä sitoutumaan omaan prosessiinsa sosiaali- ja terveydenhuollossa.
2. Aktiivinen asiakas palvelussa: osakokonaisuudessa esitellään asiakaslähtöisiä menetelmiä, jotka mahdollistavat ja tukevat asiakkaan toimijuutta palvelun käyttäjänä. Tutustutaan moniasiantuntijuutta rakentaviin yhteistyön menetelmiin, muun muassa systeemisen ajattelun periaatteisiin ja osallistavaan kirjaamiseen yhteistoimijuuden mahdollistajana.
3. Asiakas palvelun kehittäjänä: tarkastellaan asiakasta palvelun kehittäjänä ja tutustutaan erilaisiin asiakaslähtöisiin menetelmiin palveluiden kehittämisessä.
4. Asiakas yhteiskunnallisena vaikuttajana: perehdytään menetelmiin, joissa asiakas osallistuu työntekijöiden kanssa palvelurakenteiden kehittämiseen ja yhteiskunnalliseen vaikuttamiseen.

Siirry alkuun