Nature Exercise and Education (10cr)
Code: R705LL62-3001
General information
- Enrollment
- 01.03.2022 - 08.08.2022
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 15.08.2022 - 23.09.2022
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 5 cr
- Virtual portion
- 5 cr
- RDI portion
- 5 cr
- Mode of delivery
- Blended learning
- Unit
- Bachelor of Sports Studies
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 60
- Degree programmes
- Degree Programme in Sports and Leisure Management
- Teachers
- Tommi Haapakangas
- Arno Heikkala
- Teacher in charge
- Tommi Haapakangas
- Scheduling groups
- 5 op (itsenäinen toteutus) (Size: 40 . Open UAS : 0.)
- 10 op (Sisältää lähijaksot) (Size: 40 . Open UAS : 0.)
- Groups
-
RA75L21SLiikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
- Small groups
- 5 op (itsenäinen toteutus)
- 10 op (Sisältää lähijaksot)
- Course
- R705LL62
Evaluation scale
H-5
Objective
Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.
Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen
Content
Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.
Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.
Location and time
Opintojakso toteutuu: viikot 33-38
Vko 33 15.8. - 20.8. Itsenäinen opiskelu
Vko 34 22.8 - 26.8 Maastoviikko
Vko 35 Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Vko 36 5.9 - 9.9 Maastoviikko
Vko 37 Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Vko 38 19.9.- 23.9 Maastoviikko
----------------------------
Viikko 33
15.elo
8.15-9.45 Opintojakso info + WSA linkki jakoon Teams
19.elo
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
Viikko 34
22.elo
8.15-9.45 Liivan kompetenssit ja taksonomia |Helakorpi + WSA Teams
10.15-11.45 Sykli 1 henkilökohtaisen näytön ohjeistus Teams
12.30-14.00 Pyöräilyn ohjaus / huima Ulkona
14.30-16.00 Pyöräilyn ohjaus / huima Ulkona
23.elo
12.30-14.00 LULIHULINAT Ulkona
14.30-16.00 LULIHULINAT Ulkona
24.elo
8.15-9.45 LULIHULINAT Ulkona
10.15-11.45 LULIHULINAT Ulkona
12.30-14.00 LULIHULINAT-purku SANTASPORT TILAXX
25.elo
8.15-9.45 Case työskentely avaus Tila xx
26.elo
10.15-11.45 Pienryhmäkohtainen case-ideoinnin fasilitointi Tila xx
12.30-14.00 Pienryhmäkohtainen case-ideoinnin fasilitointi Tila xx
14.30-16.00 Case-ideoiden yhteenveto Tila xx
Viikko 35
29.elo
8.15-9.45 Viikon aloitustapaaminen - Case-tilanteet Teams
2.syys
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
Viikko 36
5.syys
8:15-18:00 MIEKON SUUNNITTELU
6.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
7.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
8.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
9.syys
8:15-15:00 Erillinen ohjelma Valkea
Viikko 37
12.syys
10.15-11.45 Start-heart-Close: Työpaja (Hox: Ennakkovideo) Ökö
13.syys
10.15-11.45 Kestävästi liikkeelle työpaja jos etä totetutus Teams
15.syys
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
16.syys
8.15-9.45 Webinaari: Case-tuotosten esittely Teams
10.15-11.45 Webinaari: Case-tuotosten esittely Teams
Viikko 38
19.syys
8.15-9.45 MIEKON VALMISTELU
21.syys
8.15-23:50 Miekojärvi
22.syys
00:00-00:00 Miekojärvi
23.syys
08.15-11:45 Miekojärvi
Teaching methods
Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti.
5 opintopistettä voidaan suorittaa itsenäisesti, 5 opintopistettä vaatii läsnäoloa lähijaksoilla.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.
Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.
Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.
Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.
Assessment criteria, good (3)
Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.
Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.
Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.
Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.
Assessment criteria, excellent (5)
Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.
Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.
Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.