Skip to main content

Nature Exercise and Education (10cr)

Code: R705LL62-3001

General information


Enrollment
01.03.2022 - 08.08.2022
Registration for the implementation has ended.
Timing
15.08.2022 - 23.09.2022
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
5 cr
Virtual portion
5 cr
RDI portion
5 cr
Mode of delivery
Blended learning
Unit
Bachelor of Sports Studies
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 60
Degree programmes
Degree Programme in Sports and Leisure Management
Teachers
Tommi Haapakangas
Arno Heikkala
Teacher in charge
Tommi Haapakangas
Scheduling groups
5 op (itsenäinen toteutus) (Size: 40 . Open UAS : 0.)
10 op (Sisältää lähijaksot) (Size: 40 . Open UAS : 0.)
Groups
RA75L21S
Liikunnanohjaajakoulutus, Rovaniemi, syksy 2021
Small groups
5 op (itsenäinen toteutus)
10 op (Sisältää lähijaksot)
Course
R705LL62

Evaluation scale

H-5

Objective

Tämän opintojakson jälkeen osaat
• Havainnollistaa kestävyys- ja ympäristökasvatuksen merkitystä globaalista näkökulmasta.
• Hyödyntää luontokasvatuksen menetelmiä eri kohderyhmille.
• Käyttää luonnossa turvallisen liikkumisen perustaitoja ryhmässä.
• Hyödyntää tietoa luonnon vaikutuksesta ihmisen terveyteen, toimintakykyyn ja hyvinvointiin eri luontoliikuntamuodoissa.


Kompetenssit: Liikuntapedagogiikka, luontoliikuntaosaaminen 

Content

Teema 1. Luontokasvatus: Luontokasvatuksen menetelmät, kestävyyskasvatus, luontosuhde.

Teema 2. Luontoliikunta: retkeily ja erätaidot, suunnistus, luonnon terveys- ja hyvinvointivaikutukset ja luontoliikuntamuodot.

Location and time

Opintojakso toteutuu: viikot 33-38

Vko 33 15.8. - 20.8. Itsenäinen opiskelu
Vko 34 22.8 - 26.8 Maastoviikko
Vko 35 Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Vko 36 5.9 - 9.9 Maastoviikko
Vko 37 Itsenäinen ja ryhmäopiskelu
Vko 38 19.9.- 23.9 Maastoviikko

----------------------------
Viikko 33
15.elo
8.15-9.45 Opintojakso info + WSA linkki jakoon Teams
 
19.elo
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö

Viikko 34  
22.elo
8.15-9.45 Liivan kompetenssit ja taksonomia |Helakorpi + WSA Teams
10.15-11.45 Sykli 1 henkilökohtaisen näytön ohjeistus Teams
12.30-14.00 Pyöräilyn ohjaus / huima Ulkona
14.30-16.00 Pyöräilyn ohjaus / huima Ulkona

23.elo
12.30-14.00 LULIHULINAT Ulkona
14.30-16.00 LULIHULINAT Ulkona

24.elo
8.15-9.45 LULIHULINAT Ulkona
10.15-11.45 LULIHULINAT Ulkona
12.30-14.00 LULIHULINAT-purku SANTASPORT TILAXX
   
25.elo
8.15-9.45 Case työskentely avaus Tila xx
   
26.elo
10.15-11.45 Pienryhmäkohtainen case-ideoinnin fasilitointi Tila xx
12.30-14.00 Pienryhmäkohtainen case-ideoinnin fasilitointi Tila xx
14.30-16.00 Case-ideoiden yhteenveto Tila xx

Viikko 35  
29.elo
8.15-9.45 Viikon aloitustapaaminen - Case-tilanteet Teams
 
2.syys
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö

Viikko 36  
5.syys
8:15-18:00 MIEKON SUUNNITTELU
 
6.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
     
7.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
   
8.syys
8:15-18:00 Erillinen ohjelma Valkea
   
9.syys
8:15-15:00 Erillinen ohjelma Valkea

Viikko 37  
12.syys
10.15-11.45 Start-heart-Close: Työpaja (Hox: Ennakkovideo) Ökö
   
13.syys
10.15-11.45 Kestävästi liikkeelle työpaja jos etä totetutus Teams
     
15.syys
8.15-9.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
10.15-11.45 Sparraus / pienryhmätyöskentely Teams | Tommi + Ökö
   
16.syys
8.15-9.45 Webinaari: Case-tuotosten esittely Teams
10.15-11.45 Webinaari: Case-tuotosten esittely Teams

Viikko 38  
19.syys
8.15-9.45 MIEKON VALMISTELU

21.syys
8.15-23:50 Miekojärvi
 
22.syys
00:00-00:00 Miekojärvi

23.syys
08.15-11:45 Miekojärvi

Teaching methods

Opintojakso toteutetaan monimuotoisesti.

5 opintopistettä voidaan suorittaa itsenäisesti, 5 opintopistettä vaatii läsnäoloa lähijaksoilla.

Assessment criteria, satisfactory (1)

Taso 1
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Kuvailet yhteiskunnallisia kestävyyteen liittyviä ongelmia ja luontokasvatuksen teorioita tunnistaen joitain yhteyksiä suunniteltaessa toimintaa eri kohderyhmille.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Nimeät luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Teet perusteltuja valintoja ryhmän fyysiseen turvallisuuteen liittyen ja kestävän kehityksen huomioiden.

Taso 2
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat luontokasvatuksen teorioiden merkitystä yhteiskunnallisesti kestävyyteen liittyen eri kohderyhmien toimintaa suunniteltaessa.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Kuvaat asiakaslähtöisesti luontoliikunnan tai luontokasvatuksen tavoitteita suunnitellessasi yksilö- tai ryhmätoimintaa.

Valitset keinoja ryhmän psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Assessment criteria, good (3)

Taso 3
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Selität yhteiskunnallisia ongelmia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioista toimintatapoja vaikuttaaksesi niihin.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta kuvaat yksilöllisiä ja ryhmätavoitteiden toteutumista kohderyhmäsi huomioiden.

Valitset keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi.

Taso 4
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Havainnollistat globaaleja kestävyyteen liittyviä epäkohtia ja valitset keinoja luontokasvatuksen teorioita soveltaen niitä eri kohderyhmille sopivaksi.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja reflektoit toimintaasi.

Havainnollistat keinoja ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden edistämiseksi ja teet havaintoja turvallisuuden tasosta.

Assessment criteria, excellent (5)

Taso 5
Luontokasvatuksen yhteiskunnallinen merkitys:
Löydät ratkaisuja globaaleihin- sekä yhteiskunnallisiin kestävyyteen liittyviin ongelmiin tulkitessasi luontokasvatuksen teorioita eri kohderyhmien näkökulmista.

Luontoliikunnan ja luontokasvatuksen ohjausprosessi:
Toteuttaessasi luontoliikuntaa tai luontokasvatusta tulkitset tavoitteiden toteutumista ja muokkaat toimintaasi reflektioon pohjautuen.

Havainnollistat ratkaisujasi ryhmän ja yksilön psykologisen turvallisuuden kehittämiseksi ja muutat toimintaasi reflektointiin pohjautuen.

Go back to top of page