Siirry suoraan sisältöön

Riista-, kala- ja porotalous sekä keräilytuotteet (5 op)

Toteutuksen tunnus: R604ML28OJ-19010

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
01.10.2021 - 03.01.2022
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
10.01.2022 - 28.02.2022
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
3 op
Virtuaaliosuus
2 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Monimuoto-opetus
Yksikkö
Metsätalousinsinöörikoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
10 - 100
Koulutus
Metsätalouden koulutus
Opettajat
Petri Muje
Juho Haveri-Heikkilä
Maarit Timonen
Kirsi Muuttoranta
Vastuuopettaja
Maarit Timonen
Ryhmät
R64M20S
Metsätalousinsinöörikoulutus (päivätoteutus), Rovaniemi, syksy 2020
RA64M20S
Metsätalousinsinöörikoulutus (monimuotototeutus), Rovaniemi, syksy 2020
Opintojakso
R604ML28OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Tiedot:
- Opiskelija tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja vaatimukset.
- Opiskelija osaa kertoa riistan ja kalatalouden keskeiset hallintorakenteet ja ymmärtää riistan ja kalavesien taloudellisen ja virkistyksellisen merkityksen
- Hän tuntee riistan ja kalavesien hyödyntämisen menetelmät ja kestävän käytön periaatteet.
- Opiskelija tuntee porotalouden osana alueiden käyttöä sekä poron elinympäristön, ja ymmärtää poroelinkeinotoiminnan paliskuntajärjestelmässä
- Opiskelija ymmärtää porotalouden taloudellisen merkityksen
- Opiskelija tuntee tärkeimmät luonnonvaraiset keräilytuotteet, oppii niiden käyttömahdollisuuksia sekä tietää taloudellisesta merkityksestä ja keräämiseen / hyödyntämiseen liittyvistä yleisistä periaatteista ja säädöksistä

Taidot:
- Opiskelija osaa tunnistaa maamme tärkeimmät riista- ja kalalajit
- Opiskelija osaa kertoa em. lajiston keskeiset ympäristövaatimukset
- Opiskelija osaa toteuttaa pienriistan riistanlaskennan
- Opiskelija tuntee poron käyttäytymismallit ja -tarpeet eri vuodenaikoina
- Opiskelija tuntee porotalouden tarpeita alueiden käytössä sekä ymmärtää porotalouden ja metsätalouden samoilla alueilla tapahtuvien toimintojen yhteensovittamisen tarpeen
- Opiskelija osaa tunnistaa luonnonvaraisia keräilytuotteita

Asenne:
- Opiskelija ymmärtää riista- ja kalatalouden osaksi kestävää luonnon käyttöä
- Opiskelija ymmärtää metsätalouden osaksi vastuullista, kestävää luonnonkäyttöä riistan ja kalavesien näkökulmasta
- Opiskelija osaa huomioida metsästyksen ja kalastuksen eettiset kysymykset vastuullisena luonnon käyttäjänä
- Opiskelija ymmärtää porotalouselinkeinon yhdeksi luontoympäristön toimijaksi Pohjois-Suomessa
- Opiskelija pystyy muodostamaan kokonaiskuvan keruutuotteista hyödynnettävinä ja lisäarvoa tuottavina luonnonvaraisina tuotteina
- Opiskelija tunnistaa kiertotalouden mahdollisuudet alkutuotannon sivuvirtojen hyödyntämisessä ja kannattavuuden parantamisessa.

Sisältö

Teema 1: Riista ja kalat osana luonnon käyttöä
Teema 2: Porotalous osana pohjoista luonnon käyttöä
Luennot ja vierailu porotalouden kohteeseen
- Porotalouden päätöksenteko, organisaatio
- Keskeiset käsitteet
- Poro eläimenä, alueen käyttäjänä,
- Poroelinkeino muutoksessa, porotalouden haasteet
- Poronhoidon alueenkäytön oikeutus (poronhoitolaista)
- Porotalous ja metsätalous, yhteistoiminta
Teema 3: Metsän keräilytuotteet

Aika ja paikka

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Kurssin suoritusaika kaikkineen on tammi-helmikuu. Arviointi alkaa maaliskuun alussa kaikissa kurssiosioissa.

Oppimateriaalit

Riista: Metsästäjänopas. Metsästäjäliiton verkkosivut ja materiaalit. Riistanhoitoyhdistyksen ja Riistakeskuksen asiantuntijaluennot.

Kala: Monisteet ja verkkomateriaali; ryhmätöiden yhteenvedot (itsetuotettava materiaali)

Poro:Ilmoitetaan Moodlessa.

Keruutuotteet: oppimateriaali ilmoitetaan moodlessa

Opetusmenetelmät

Kurssin alussa lukujärjestykseen merkitty 2-päivän tiivis kontaktiopetusjakso maastokäynteineen. Suositeltavaa olla paikalla, jotta tiedät, miten kurssi suoritetaan!

Riista, Timonen: Kurssin materiaalit ja tehtävät moodlessa. Itsenäinen opiskelu omaan tahtiin annettujen tehtävänpalautuspäivämäärien mukaan.

Kala, Muje: Kontaktit (luennot myös etänä); ryhmätyöt, joihin kuuluu myös ryhmätyöesitys – näissä läsnäolo (ainakin etänä) Arviointi: Ryhmätyöt (kirjallinen + esitys) 50 %, tenttivastaus 50 %.

Poro, Muuttoranta: Kurssin materiaalit ja tehtävät Moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan.

Keruutuotteet, Haveri-Heikkilä:Kurssin materiaalit ja tehtävä moodlessa. Tunnit lukujärjestyksen mukaan.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Kontaktipäivien vierailukohteet maastossa yhdessä alan toimijoiden kanssa.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Erillistä tenttiä ei ole, vaan tehtäviä. Tarkista tehtävien palautusajankohdat moodlesta.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Kurssilla neljä osaa: riista, kala, poro ja keruutuotteet. Jokaisella oma vastuuopettaja. He vastaavat oman osansa suorituksesta.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Kurssilla 4 osiota tammi-helmikuun aikana. Suurin osa tehtävistä on moodlessa itsenäisesti suoritettavana; poislukien kontaktipäivien tehtävät ja luennot.

Katso lukujärjestyksestä kurssin aloituksena ja johdantona olevat kontaktipäivät!

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä 1
- Opiskelija osaa kuvailla Suomen metsäluontoa riistan elinympäristönä sekä luetella kalavesiemme pääpiirteet
- Opiskelija osaa tunnistaa osan riista- kalalajeistamme sekä osaa kertoa esimerkkejä niiden kantojen hoidosta ja hyödyntämisestä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä riistan ja kalojen käytöstä elintarvikkeina sekä luonnon virkistyskäytössä.
- Opiskelija tietää porotalouden keskeisiä toimintatapoja ja porotalouden tarpeita alueiden käytössä
- Opiskelija tietää keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä hyödyntämisen tapoja.

Tyydyttävä 2
- Opiskelija osaa tunnistaa suurimman osan tärkeistä riista- ja kalalajeistamme sekä osaa hahmottaa Suomen olosuhteita riistan ja kalojen esiintymisen ja menestymisen kannalta.
- Opiskelija tietää osan riistakantojen vaihteluun vaikuttavista tekijöistä luontoympäristössä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää tärkeimmät riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä osaa kuvailla riista- ja kalatalouden hallinnon rakennetta ja riista- ja kalatalouden taloudellisia vaikutuksia
- Opiskelija osaa luetella riista- ja kalatalouteen liittyvät kestävän käytön pääperiaatteet
- Opiskelija tietää ja tuntee paliskuntajärjestelmän ja poroelinkeinon taloudellisen merkityksen alueelle.
- Hän tietää poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia elinkeinon harjoittamiseen sille varatulla alueella.
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat ja taloudellisen arvon sekä hyödyntämisen tapoja.
- Hän tuntee keinoja keruutuotteiden hyödyntämisessä

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä 3
- Opiskelija osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä kertoa keskeiset ominaisuudet maamme luonnonolosuhteista riistan ja kalalajien elinympäristönä.
- Opiskelija osaa kertoa esimerkkejä tärkeimpien riistalajien ekologisista ominaisuuksista sekä kannan menestymiseen vaikuttavista tekijöistä.
- Opiskelija tietää riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät sekä riista- ja kalatalouden hallintorakenteet pääkohdittain
- Opiskelija osaa arvioida karkeasti riista- ja kalatalouden taloudellista merkitystä osana luonnon käyttöä
- Opiskelija tietää kantojen vaihteluiden keskeiset taustamuuttujat ja osaa mainita esimerkkejä metsätalouden merkityksestä riistaekologian näkökulmasta
- Opiskelija tietää ja tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä ymmärtää poron taloudellisen merkityksen porotalousyrittäjille ja alueelle
- Hän tuntee poronhoidon toimintaperiaatteita ja oikeuksia ja velvollisuuksia elinkeinon harjoittamisessa sille varatulla alueella sekä ymmärtää jaon erityiseen ja muuhun poronhoitoalueeseen ja saamelaisten kotiseutualueen merkityksen
- Opiskelija tuntee keskeisimmät keruutuotteet ja niiden kasvupaikat sekä tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon.
- Opiskelija tuntee mahdollisuuksia ja keinoja edistää keruutuotteiden talteenottoa sekä tietää keruutuotteiden hyödyntämisen perusteista

Hyvä 4
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä tietää niiden tärkeimmät ekologiset ominaisuudet ja osaa päätellä sen perusteella esiintymisen vaihteluista erilaisissa olosuhteissa
- Opiskelija tuntee riista- ja kalatalouden hallinnon perusrakenteet ja osaa kertoa esimerkkejä aluetason toiminnasta
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja vaikutukset sekä osaa soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita kantojen runsauden vaihdellessa
- Opiskelija osaa analysoida riistakantojen vaihtelun syitä eri tekijöiden perusteella
- Opiskelija ymmärtää poronhoitotöiden ajoittumisen luonnonkierron mukaan ja tietää poron käyttäytymisen ja tarpeet eri vuodenaikoina.
- Hän tuntee porotalouden organisaation ja päätöksentekojärjestelmän sekä porotalouden ja metsätalouden ristiriitoja
- Hän tietää poronhoidon velvollisuuksia ja oikeutusta sekä toimintaa alueen käytössä poronhoitoalueella
- Opiskelija osaa keskeisimmät keruutuotteet, niiden kasvupaikat.
- Opiskelija osaa keskeiset keruutuotteet ja tuntee niiden satoon vaikuttavia tekijöitä.
- Opiskelija tuntee tapoja kerätä ja hyödyntää keruutuotteita kestävällä tavalla
- Hän tietää keruutuotteiden taloudellisen arvon osana alueen tuottoa

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä 5
- Opiskelija tietää ja osaa tunnistaa taloudellisesti tärkeimmät riista- ja kalalajimme sekä osaa analysoida ja vertailla niiden ekologisia vaatimuksia
- Opiskelija tietää riista- ja kalataloushallinnon organisaatiot ja niiden tehtävät
- Opiskelija tuntee riista- ja kalakantojen taloudellisen hyödyntämisen menetelmät ja osaa arvioida niiden taloudellista merkitystä, sekä soveltaa kestävän luonnon käytön pääperiaatteita erilaisissa kannanvaihtelun tilanteissa
- Opiskelija osaa argumentoida riistakantojen vaihtelun syistä ja metsätaloustoimenpiteiden vaikutuksista riistaan eri intressiryhmien näkökulmat huomioiden
- Opiskelija tuntee porotalouden toiminnan pohjoisessa luonnossa ja osaa soveltaa sitä omalla alallaan.
- Hän tuntee porohoidon velvollisuuksia ja oikeutuksia elinkeinon harjoittamisessa sekä pystyy hyödyntämään osaamistaan porotalouden ja metsätalouden intressien yhteensovittamisessa.
- Opiskelija osaa soveltaa tietoa porotaloudesta oman alansa toimintatapoihin ja -malleihin
- Hän tuntee keskeiset porotalouden alueiden käyttöön liittyvät säädökset ja osaa soveltaa niitä käytännön työssään.
- Opiskelija omaa luonnonkeruutuotteiden laajan laji- ja kasvupaikkatuntemuksen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden keruu- ja käyttötapoja sekä niiden taloudellisen arvon.
- Hän osaa edistää keruutuotteiden talteenottoa ja hyödyntämistä kestävällä tavalla sekä osaa soveltaa erilaisia metsänhoidollisia menetelmiä, jotka vaikuttavat keruu-tuotteiden kehittymiseen ja satoisuuteen.
- Opiskelija tuntee keruutuotteiden sääntelyn keskeiset asiat.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun