Taidon oppiminen ja opettaminen (5op)
Toteutuksen tunnus: YAMK015-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 23.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 01.08.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 1 op
- Virtuaaliosuus
- 4 op
- TKI-osuus
- 3 op
- Toteutustapa
- Monimuoto-opetus
- Yksikkö
- Ylempi AMK-koulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 1 - 30
- Opettajat
- Heikki Hannola
- Petteri Pohja
- Vastuuopettaja
- Heikki Hannola
- Ryhmät
-
R75YL21SLiikunnan ja urheiluvalmennuksen asiantuntija, syksy 2021
- Opintojakso
- YAMK015
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Monimuoto-opetus.
Tavoitteet
Opintojakson suoritetuasi:
Osaat soveltaa motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita liikunnan ja urheilun fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten taitojen oppimiseen ja opettamiseen. Kykenet suunnittelemaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä, sekä ohjaamaaan ja erilaisten oppijoiden ja ryhmien liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää taitojen oppimisen tutkimuksia.
Sisältö
Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria, määrätietoinen harjoittelu, non-lineaarinen pedagogiikka, differentiaali oppiminen, havainto-päätöksenteko – toiminta, eksplisiittinen ja implisiittinen oppiminen.
Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, oppimisen eri vaiheiden tunnistaminen ja tukeminen, biomekaniikan periaatteiden hyödyntäminen taidon opettamisessa, yksilölliset erot taidoissa, tutkimustiedon hyödyntäminen.
Aika ja paikka
Kontaktitunnit Santasport Lapin Urheiluopisto 2-4.9.2021
Itsenäinen verkko-opiskelu Moodle työtilassa, aikaan ja paikkaan sitomaton opiskelu.
Oppimateriaalit
Motoriikan säätely ja motorinen oppiminen. Kari Kauranen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 167. Helsinki 2011.
Sivut 8-15, 28-39, 291-316, 336-399, 411-426
Liikuntataitojen oppiminen ja taitoharjoittelu. Timo Jaakkola. PS kustannus 2010.
Muu kontaktitunneilla mainittu materiaali.
Opetusmenetelmät
Osaamistavoitteet:
Tiedät motoriikan säätelyn ja motorisen oppimisen keskeiset teoriat. Ymmärrät teorian merkityksen taidon oppimisessa ja opettamisessa. Selität taitojen oppimiseen liittyviä psykologisia, fyysisiä ja sosiaalisia taustailmiöitä. Kykenet muodostamaan liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä sekä ohjaamaan ja ohjelmoimaan liikuntataitojen oppimista. Osaat mitata ja analysoida liikuntataitoja ja hyödyntää taitojen oppimisen tutkimuksia.
Teema 1. Taidon oppimisen ja opettamisen teoria: motoriikka, ydinkeskeinen motorinen opettaminen, taidon ekologinen teoria, informaation prosessointiteoria
Teema 2. Taidon analysointi: liikkeen analysointi, liikuntataitojen ohjaus ja ohjelmointi, tutkimustiedon hyödyntäminen
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opetus kytketään tiiviisti Lapin amkin tai opiskelijan omiin toimintaympäristöihin.
Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet
Osaamisen näytöt:
- Kirjallisuustentti 9.12.2021.
- Verkko-opinnot Moodlessa (hyv-hyl)
* ennakkotehtävät ja lähtötasonkartoitus (tentti)
* oppimispäiväkirja ja lopputehtävä (luentotallenne/video)
Kansainvälisyys
Mahdollisuus kansalliseen ja kansainväliseen TKI yhteistyöhön
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Erikseen sovittavissa.
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
Kontaktiopetus n. 30 h ja itseopiskelu n. 106 h.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä 1-2
Osaat:
- Suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita
- Ohjata erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista
- Mitata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja
- Hyödyntää oppimisympäristöjä suunnitellessasi, oppimistehtäviä laatiessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä 3 - 4
Osaat:
- Suunnitella liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita monipuolisesti ja perustellen
- Ohjata ratkaisusi perustellen erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista ja huomioida siinä oppijoiden yksilöllisyyden
- Mittata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja ja valita mittaamiseen ja arviointiin tarkoituksenmukaiset välineet ja menetelmät
- Hyödyntää oppimisympäristöjä ja -tehtäviä suunnitellessasi, toteuttaessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia perustellen
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä 5
Osaat:
- Suunnitella ja kehittää liikuntataitojen oppimista edistäviä harjoitusympäristöjä ja tehtäviä soveltaen kriittisesti ja luovasti motoriikan säätelyn, havaintomotoriikan ja motorisen oppimisen keskeisiä teorioita
- Ohjata ratkaisusi kriittisesti perustellen erilaisten oppijoiden ja ryhmien fyysisten, psyykkisten ja sosiaalisten liikuntataitojen oppimista ja huomioida siinä oppijoiden yksilöllisyyden kokonaisvaltaisesti
- Mitata ja analysoida oppijoiden liikuntataitoja ja valita mittaamiseen ja arviointiin tarkoituksenmukaiset välineet ja menetelmät kriittisesti eri vaihtoehtoja vertaillen
- Hyödyntää oppimisympäristöjä ja -tehtäviä suunnitellessasi, toteuttaessasi ja liikuntataitoja arvoidessasi taitojen oppimiseen liittyviä tutkimustuloksia kriittisesti ja luovasti