Managing Services of Elderly People (10cr)
Code: K702GL27OJ-3002
General information
- Enrollment
- 05.10.2020 - 11.01.2021
- Registration for the implementation has ended.
- Timing
- 18.01.2021 - 17.05.2021
- Implementation has ended.
- Number of ECTS credits allocated
- 10 cr
- Local portion
- 10 cr
- Mode of delivery
- Contact learning
- Unit
- Bachelor of Social Services and Health Care, Geriatry
- Teaching languages
- Finnish
- Seats
- 0 - 30
- Degree programmes
- Degree Programme in Elderly Care
- Teachers
- Anne Jokelainen
- Anne Puro
- Tuula Ahokumpu
- Teacher in charge
- Tuula Ahokumpu
- Course
- K702GL27OJ
Evaluation scale
H-5
Objective
Tieto puuttuu
Content
Tieto puuttuu
Location and time
Opintojakso toteutuu osana lukukausiprojektia ajalla 18.1.- 17.5.2021.
Lukukausiprojektiin liittyy ammatillisuutta vahvistava harjoittelu, joka sisältää harjoitteluun valmentavan Training Campin 1.3.- 5.3.2021 ennen harjoittelun alkua sekä työnohjauksellisen Training Campin 12.4.-16.4. 2021 harjoittelun puolessa välissä.
Materials
Kirjallisuuspiirin materiaali:
Johtamiseen ja esimiestyöhön liittyvä kirjallisuus:
1. Rämö, Ari 2017. Yksinkertaista johtamista – arvostaen
2. Järvinen Pekka 2014. Onnistu esimiehenä.
3. Juuti, P. 2013. Jaetun johtajuuden taito.
4. Pirinen, H. 2014. Esimies muutoksen johtajana.
5. Vartia Maarit, Gröndahl Maisa, Joki Marjut, Lahtinen Marjaana & Soini Sinikka 2012. Haastavat tilanteet esimiestyössä.
6. Vähäkangas Pia, Niemelä Katriina ja Noro Anja: Ikäihmisten kuntoutumista edistävän toiminnan lähijohtaminen: Koti- ja ympärivuorokautisen hoidon laatu ja kehittäminen. THL Raportti 48/201
7. Juuti Pauli ja Rovio Esa (toim.) 2010. Keskusteleva johtaminen
8. Paasivaara, Suhonen ja Virtanen 2013. Projektijohtaminen hyvinvointipalveluissa.
9. Barnas, Kim ja Addams, Emily (2017) Enemmän kuin sankareita. LEAN-ajattelun mukainen terveydenhuollon johtamisjärjestelmä.
10. Järvinen Pekka, Rantala Jukka, Ruotsalainen Petri, 2016: “Johda suoritusta”
11. Torkkola, Sari 2015: “Lean asiantuntijatyön johtamisessa”
12. Ristikangas, M-R. & Grünbaum, L. 2016. Valmentava esimies. Onnistumista palvelevat positiot.
13. Ristikangas, M-R. & Ristikangas, V. 2011. Valmentava johtajuus. Helsinki: WSOY- pro.
14. Salmimies, R. & Ruutu, S. 2013. Ratkaisuja esimiestyön haasteisiin
15. Jenni Kulmala (toim), Parempi vanhustyö, Menetelmiä johtamisen kehittämiseen 2017 PS-Kustannus
Työyhteisön toimintaan ja työhyvinvointiin liittyvää kirjallisuutta
1. Mäkikangas, Anne & Mauno, Saija & Feldt, Taru 2017. Tykkää työstä: työhyvinvoinnin psykologiset perusteet.
2. Manka, Marja-Liisa & Manka, Marjut 2016. Työhyvinvointi.
3. Kauhanen, Juhani 2016. Työhyvinvointi organisaation menestystekijänä.
4. Paasivaara, Juhani & Nikkilä, Leena 2010. Yhteisöllisyydestä työhyvinvointia
5. Petri Virtanen ja Marjo Sinokki; Hyvinvointia työssä. 2014
6. Aulankoski, Sanna 2016. Törmäyksistä työniloon.
7. Aarnikoivu, Henrietta 2010. Työelämätaidot: menesty ja voi hyvin.
8. Goleman, Daniel 2012. Tunneäly työelämässä.
9. Virolainen, Harri 2012. Kokonaisvaltainen työhyvinvointi.
10. Järvinen Pekka, 2017: “Menestyvän työyhteisön pelisäännöt”
11. Juuti, P. 2015. Johtaminen ja työyhteisön hyvinvointi.
12. Suonsivu, K. 2014. Työhyvinvointi osana henkilöstöjohtamista.
13. Hoitotyön vuosikirja 2014: Työhyvinvoinnin keinot.
Lisäksi muu ajankohtainen tutkimustieto ja materiaali aiheeseen liittyen
Teaching methods
Opintojakso toteutuu osana kevään lukukausiprojektia, joka sisältää myös ammatillisuutta vahvistavan harjoittelun 15 op:n osuuden, joista 3 op toteutuu Training Campina.
Lukukausiprojektin osaamistavoitteisiin ja keskeisiin sisältöihin ja käsitteisiin opiskelijat orientoituvat Kahoot- toimintaympäristössä opintojakson alussa.
Opintojaksolla toteutetaan kirjallisuuspiiri, jossa opiskelijat perehtyvät johtamisen ja työhyvinvoinnin teoreettisiin perusteisiin annettujen kirjallisuusmateriaalien pohjalta:
Parityöskentelynä opiskelija perehtyy ja referoi kaksi kirjaa, joista toinen työyhteisöosaamiseen ja toinen johtamiseen ja lähiesimiestyöhön liittyvä. Referaatit palautetaan Moodleen ja ne esitetään koko muulle ryhmälle kirjallisuuspiirissä. Kirjallisuuspiirissä opiskelijat saavat vertaisarviointia muulta ryhmältä. Opiskelija perehtyy muiden parien kirjallisuuspiirin tuotoksiin ja osoittaa osaamisensa niiden ja koko kevään lukukausiprojektin osaamistavoitteiden osalta yksilötentillä lukukauden harjoittelujakson jälkeen.
Kontaktitunneilla oppiminen toteutuu luentojen ja yhteistoiminnallisen työskentelyn menetelmiä hyödyntäen. Lisäksi työelämän edustajien asiantuntijuutta hyödynnetään vierailevina asiantuntijoina.
Etäopiskelujaksojen itsenäistä työskentelyä ohjataan erillisillä välitehtävillä käänteisen oppimisen periaatteilla.
Employer connections
Lukukausiprojektiin liittyy ammatillisuutta vahvistava harjoittelu, joka sisältää harjoitteluun valmentavan Training Campin 1.3. - 5.3. 2021 ennen harjoittelun alkua sekä työnohjauksellisen Training Campin 12.4.-16.4.2021 harjoittelun puolessa välissä.
Työelämäyhteistyö: työelämän johtamisen ja työhyvinvoinnin asiantuntijoita yksityiseltä, julkiselta ja kolmannelta sektorilta vierailijoina.
Assessment criteria, satisfactory (1)
Tieto puuttuu
Assessment criteria, good (3)
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida niiden toteutumisen ja merkitystä eri näkökulmista. Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa hyvän hallinnon periaatteet ja toimii niiden mukaisesti. Opiskelija osaa kuvatalaadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaaarvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa kuvatatyöyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttäähyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelijaarvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita.
Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.
Assessment criteria, excellent (5)
Opiskelija osaa kuvata hyvän hallinnon periaatteet ja hallintoon liittyvän olennaisen ohjaus- ja kontrollijärjestelmän sekä strategisen johtamisen periaatteet ja sisällön. Ja osaa analysoida ja arvioida kriittisesti niiden toteutumistaja merkitystä eri näkökulmista.Opiskelijaosaa toimiahyvän hallinnon periaatteiden mukaisesti. Opiskelija osaa soveltaa laadunhallinnan menetelmiä ja tuloksia sekä taloustieteellistä ajattelua työntekijänä ja lähiesimiestyössä. Opiskelija osaa analysoida ja arvioida työhyvinvointiin vaikuttavia tekijöitä. Opiskelija osaa soveltaa työyhteisön kehittämisen ja johtamisen teorioita vanhustyön kehittämisessä, koordinoinnissa ja johtamisessa.
Opiskelija osaa käyttää ja soveltaa hyvän viestinnän periaatteita työntekijänä ja lähiesimiehenä.
Opiskelija analysoi ja arvioi omia työyhteisötaitojaan ja niiden kehittämistarpeita. Opiskelija osaa ehdottaa, suunnitella ja arvioida työyhteisön kehittämistarpeita.
Qualifications
NULL