Mittauskojeet ja -menetelmät (5op)
Toteutuksen tunnus: R501ML22OJ-19006
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 12.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 06.09.2021 - 31.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, maanmittaustekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 60
- Koulutus
- Maanmittaustekniikan koulutus
- Opettajat
- Teuvo Heimonen
- Janne Matilainen
- Vastuuopettaja
- Teuvo Heimonen
- Ajoitusryhmät
- Harjoitusryhmä 1 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Harjoitusryhmä 2 (Koko: 0 . Avoin AMK : 0.)
- Ryhmät
-
R51M21SInsinöörikoulutus, maanmittaustekniikka (päiväopinnot), Rovaniemi, syksy 2021
- Pienryhmät
- Harjoitusryhmä 1
- Harjoitusryhmä 2
- Opintojakso
- R501ML22OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Mittauskojeet ja -menetelmät -opintojakson tavoitteena on, että tunnet Suomen koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät, mittausten laskennan perusteet ja maastomittausten yleisimmät mittausvälineet ja osaat käyttää vaaituskojetta, takymetriä ja satelliittipaikanninta tavanomaisten kartoitus- ja merkintämittausten suorittamiseksi sekä osaat näihin mittauksiin liittyvät laskennat.
Opintojakson teemat ovat:
- Mittauskojeiden käyttö
- Mittausteknisen laskennan perusteet
- Mittausmenetelmien perusteet
Opintojakso integroidaan lukukauden projektiin
Sisältö
Korkeudenmittaus vaaitsemalla
Suorakulmaiset koordinaatit ja suuntakulma
Koordinaattien ja korkeuksien mittaus takymetrillä
Korkeuksien ja koordinaattien laskennan perusteet
Virheitä ja tarkkuuksia kuvaavat käsitteet
Koordinaattien ja korkeuksien mittaus satelliittipaikannuksella (GNSS-mittaukset)
Suomessa käytettävät koordinaatti- ja korkeusjärjestelmät
Aika ja paikka
01.09.2021-31.12.2021. Rovaniemi, Rantavitikka.
Oppimateriaalit
Soveltuvin osin käytetään oppikirjana Laurila 2012: Mittaus- ja kartoitustekniikan perusteet. Kirjan painettu versio on loppunut, mutta sähköinen versio on saatavilla ilmaiseksi. Kirjaa täydentävää oppimateriaalia on saatavilla opintojakson Moodle-työtilassa.
Opetusmenetelmät
Lähiopetus muodostuu luennoista, lasku-, koje- ja atk-harjoituksista. Itsenäinen työ on oppimateriaaleihin perehtymistä, harjoitustehtävien tekemistä ja niiden raportointia. Tehtäviä tehdään sekä ryhmissä että itsenäisesti.
Opiskelijan ohjaus tapahtuu kontaktitunneilla ja tarvittaessa sähköisten järjestelmien avulla, sekä yksilö- että ryhmäohjauksena.
Palautetta opiskelija saa suoraan kontaktitunneilla opintojakson edetessä, sähköisten järjestelmien kautta ja opintojakson lopussa kokonaispalautteen.
Kojeharjoituksissa on läsnäolovelvoite tai on osoitettava muuten kojeiden (vaaituskoje, tasolaser, satelliittipaikannin, takymetri) käyttötaito. Tavoitteena on, että tämän opintojakson jälkeen opiskelija hallitsee kyseisten kojeiden peruskäytön.
Oppimisympäristöinä toimivat oppilaitoksen luokkatilat ja maanmittaustekniikan laboratorio. Kojeharjoituksia tehdään ulkona ja mahdollisesti oppilaitoksen kellaritilassa.
Opintojakso on integroitu Maanmittausalaan tutustuminen -projektiin. Opintojakso osoittaa osaltaan millaista mittausteknistä ja matemaattista osaamista maanmittaualan työtehtävissä tarvitaan.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät ohjaajan opastuksella. Tulokset ja tekemisen laatu täyttävät vain työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija kuvaa tekemistään lähinnä arkikielen käsittein. Ajankäyttö on hallitsematonta.
Tyydyttävä (2)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät osittain itsenäisesti. Tulokset ja tekemisen laatu ylittävät työlle asetetut minimivaatimukset. Tulosten raportoinnissa on jonkin verran asiavirheitä ja kielellisiä puutteita. Opiskelija pyrkii kuvaamaan tekemistään ammattikielen käsittein. Ajankäyttö on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Opiskelija tekee opintojakson tavoiteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat pääosin laadukasta. Tulosten raportointi on lähes virheetöntä ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Hyvä (4)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat laadukasta. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja hyvää ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on hallinnassa.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Opiskelija tekee opintojakson tavoitteiden mukaiset oppimistehtävät omatoimisesti ja itsenäisesti. Tulokset ja tekeminen ovat korkealaatuisia. Tulosten raportointi on asioita perustelevaa ja arvioivaa virheetöntä ammatti- ja asiakieltä. Ajankäyttö on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL