Siirry suoraan sisältöön

Kokeelliset digitaaliset kuvaratkaisut (5op)

Toteutuksen tunnus: T26K24OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 25.08.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
01.09.2021 - 01.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
3 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
suomi
Koulutus
Kuvataiteen koulutus
Opettajat
Anitra Arkko
Vastuuopettaja
Anitra Arkko
Ryhmät
T26K19S
Kuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
Opintojakso
T26K24OJ

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Opintojakso sijoittuu 1.9. - 1.10.2021 välille. Verkossa tapahtuvat kontaktitunnit pidetään opintojakson AC:tilassa lukujärjestyksen mukaan.

Tavoitteet

Osaat soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä. Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia. Osaat ideoinnin, kehitysmenetelmät ja tuotteistamisen. Osaat toimia oman alan asiantuntijana monialaisissa tiimeissä.
Osaat tuotteistaa, brändätä ja markkinoida osaamistasi ja rakentaa projektin digitaaliseen maailmaan lisäarvoa ja ansiota tuottaen.

Sisältö

Toteutuksen tarkemmat tiedot on kuvattu lukukausisuunnitelmassa, joka on moodle-ympäristössä

Aika ja paikka

Alkusyksyn 2021 aikana verkkototeutuksena: AC-tilassa ja Moodle-ympäristössä sekä yhteisöllisillä verkkotyöalustoilla kuten Padlet

Oppimateriaalit

Materiaali Moodle-alustalla
Ideointi- ja suunnittelutyötä varten on koottu työskentelyä ohjaava materiaali Padlet-virtuaaliseinälle, jonka linkki opintojakson Moodle-alustalla.

Opetusmenetelmät

Projektilähtöinen ja ongelmaperustainen toteutus. Työskentely perustuu Luovat askeleet -malliin (Creative Steps ART)

Oppimisprosessi sisältää ideointia, tiedonhankintaa, kokeellisen taideproduktioidean kehittämistä Luovat askeleet -mallin kautta.

Toteutus tapahtuu kokonaan verkko-opintoina: AC-kontaktitunnit, Moodle, ja muut yhteisölliset verkkotyökalut

Moodle-ympäristön kautta pääset tutustumaan sisältöön. Moodle toimii lähinnä ankkuripaikkana, jota kautta pääset prosessia ohjaavalle Padlet-virtuaaliseinälle.

Opintojakson sisältö keskittyy syksyn kokeellisen teoksen suunnitteluun:
- Produktion ideointi- ja suunnittelutyötä viet opintojakson ajan eteenpäin itsenäisesti ja opettajalta ohjausta saaden sekä ryhmän kanssa reflektoiden. Tämä vaatii sinulta aktiivista mukanaoloa yhteisillä kontaktitunneilla sekä itseohjautuvuutta tehtävien edistämisessä.
- Tuloksena sinulla on syksyn muille opintojaksoille selkeä kokeellisen teoksen suunnitelma, jota lähdet toteuttamaan (muilla opintojaksoilla viitataan opintojaksoihin Kokeellinen teos sekä Taiteellinen tutkimus- ja kehittämistyö).

Opintojakso rakentuu Luova askeleet taideprojektin -mallin kautta. Askeleittain etenevän mallin kautta ohjataan ideointi- ja suunnittelutyötä. Erivaiheissa annetut tehtävät palautetaan ohjeiden mukaan sinun omaa prosessia esittelevälle Padlet-virtuaaliseinälle tai muulle valitsemallesi verkkodokumenttipohjalle.

Saat ohjausta ja prosessinaikaista palautetta opintojakson ajan sekä AC-kontaktituntien yhteydessä.
- Ohjeistus, ohjaus ja tieto jaetaan verkkotapaamisissa sekä Padlet-virtuaaliseinällä, jossa on askeleittain näkyvillä tehtävien ohjeistukset.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson ideointi- ja suunnittelutyö perustuu luovaan ja autenttiseen oppimiseen, jossa kehität työelämätaitoja kokeellisen teossuunnitelman tekemisen yhteydessä. Suunnitelma voi olla itse ideoitu tai työelämästä tulleen toimeksiannon kautta tehtävä, mutta siinä on selkeä yhteys työelämätaitojen autenttiseen oppimiseen.

Tenttien ajankohdat ja uusintamahdollisuudet

Tehtävät eli suunnitteluvaiheiden askeleet on suoritettava pyydetysti. Hylätty opintojakso täydennetään puuttvilta osin. Uusimismahdollisuuksia on amkin-ohjesäännön mukaan kolme.

Kansainvälisyys

-

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Opintojakson valinnaisena tapana voidaan työstää suunnitteluosio itsenäisesti suoritettavana verkkopakettina, jota viedään Luovat askeleet -mallin kautta eteenpäin ja välivaiheet jätetään annettujen ohjeiden kautta sekä valmis esitys palautetaan videomuotoisena. Lisäksi prosessin eri vaiheet kootaan näkyviin sitä varten luodulle virtuaaliseinälle tai verkkodokumenttiin.

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

Tämän toteutuksen laajuus on 5 opintopistettä 133h:n työpanosta, joka jakautuu 11 kontaktikertaan sekä opiskelijan itsenäiseen työskentelyyn. Toteutus etenee prosessimaisesti askeleittain tulevien tehtävien kautta, joka jakaa opiskelijan työkuormaa tehtävien osalta.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä

Tunnet tieteellisiä menetelmiä ja tiedät miten niitä voi käyttää taiteellisessa työskentelyssä.
Tunnet kehittämistoiminnassa käytettäviä taiteen tutkimustuloksia.
Tunnet ideointi- ja kehitysmenetelmiä ja tuotteistamisen.
Osaat toimia oman alasi edustajana monialaisissa tiimeissä.
Tunnet sekä kirjoitus- että puheviestinnässä opiskelu- ja työelämäviestinnän keskeiset tekstilajit ja vuorovaikutustilanteet.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä
Osaat käyttää tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.
Osaat hyödyntää kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Osaat käyttää ideointi- ja kehitysmenetelmiä ja osaat tuotteistamisen.
Osaat toimia oman alasi asiantutijana monialaisissa tiimeissä.
Osaat toiminnassasi hyödyntää kirjoitus- ja puheviestinnän taitoja opiskelussa, projekteissa ja työelämän viestintä- ja vuorovaikutustilanteissa tarkoituksenmukaisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä
Osaat käyttää ja soveltaa tieteellisiä menetelmiä taiteellisessa työskentelyssä.
Osaat käyttää ja soveltaa kehittämistoiminnassa taiteen tutkimustuloksia.
Osaat käyttää ja soveltaa ideointi- ja kehitysmenetelmiä ja osaat tuotteistamisen.
Osaat toimia oman alasi asiantutijana monialaisissa tiimeissä ja johtaa tiimejä.
Osaat laatia tekstilajille ominaisia, tavoitteellisia ja tarkoituksenmukaisia opiskelu- ja työelämätekstejä, joissa selkeys, ymmärrettävyys ja viestivyys toteutuvat.
Osaat toimia tarkoituksenmukaisesti, tavoitteellisesti ja vuorovaikutteisesti opiskelun ja työelämän puheviestintätilanteissa.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun