Siirry suoraan sisältöön

Tekoälyn ja data-analytiikan mahdollisuudet terveys- ja hyvinvointialalla (5op)

Toteutuksen tunnus: 799Y11DOJ-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 16.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
23.09.2021 - 31.10.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
0 op
Virtuaaliosuus
5 op
TKI-osuus
4 op
Toteutustapa
Etäopetus
Yksikkö
Ylempi AMK-koulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 28
Koulutus
Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija
Opettajat
Elina Kerätär
Vastuuopettaja
Elina Kerätär
Ryhmät
K72Y20S
Ylempi amk-koulutus, Digitaalisten terveyspalveluiden ja hyvinvointiteknologian asiantuntija (virtuaalitoteutus), syksy 2020
Opintojakso
799Y11DOJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opintojakso vahvistaa sosiaali-, terveys- ja liikunta-alan koulutuksen suorittaneiden osaamista siten, että opiskelija osaa:
- arvioida tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuuksia johtamisessa ja toimintojen kehittämisessä
- tunnistaa tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- analysoida kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- kehittää toimintaa dataan perustuen valiten tarkoituksenmukaisia menetelmiä
- luoda datan hyödyntämistä ja tekoälyä tukevaa toimintakulttuuria terveys- ja sosiaalialalla

Sisältö

- Keskeiset tekoälyyn ja data-analytiikkaan liittyvät käsitteet
- Tekoälyn käytännön sovellutukset hyvinvointi-ja terveyspalveluissa
- Tekoälyyn ja datan hyödyntämiseen liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja terveysalalla
- Datan hyödyntäminen kehittämisessä ja johtamisessa
- Datalähtöiset vaikuttavuuden arviointimenetelmät

Aika ja paikka

23.9.2021 etäopetuspäivä

Oppimateriaalit

Kirjallisuusvinkit Moodlessa. Omaan tehtävään liittyvät tutkimusartikkelit.

Opetusmenetelmät

petusmenetelmät:
Opetus tapahtuu verkko-oppimisympäristössä sisältäen opetustapahtumat, videotallenteet ja oppimisympäristöön tallennetun materiaalin sekä itsenäiset tehtävät. Opintojaksolla käytetään Moodle verkko-oppimisalustaa ja AC/teams-yhteyttä.

Oppimistehtävä:
Itsenäiset tehtävät oppimisympäristössä.

Oppimisen ohjaus:
Oppimisen ohjaus ja palautteen antaminen tapahtuvat verkko-oppimisympäristössä. Lisäksi opiskelija saa vertaisarviointipalautetta. AC-opetustapahtumassa on pakollinen läsnäolo.

Oppimisympäristöt:
- Moodle
- AC/teams
- Verkossa tapahtuva lähiopetus ja itsenäinen työskentely oppimistehtävän suorittamiseksi.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

- keskeisimmät tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tulee esille
- keskeisimmät tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu
- tuodaan esille oman asiantuntijuusalan kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaisia datan hallinnan menetelmiä toiminnan kehittämiseksi
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä
- viestii selkeästi sekä suullisesti että kirjallisesti

Arviointikriteerit, hyvä (3)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa ja kehittämisessä sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti
- tuodaan esille työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti
- viestii selkeästi ja perustellusti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

- tekoälyn ja datan hyödyntämisen mahdollisuudet johtamisessa sosiaali- ja hyvinvointialalla tuodaan esille laaja-alaisesti, kriittisesti ja innovatiivisesti
- tekoälyyn ja datan hallintaan liittyvät eettiset lähtökohdat sosiaali- ja hyvinvointialalla on tunnistettu laaja-alaisesti ja kriittisesti
- tuodaan esille innovatiivisia tulevaisuuteen suuntaavia työyksikön tai organisaation kehittämiskohteita ja ratkaisuja, joissa tekoälyä ja data-analytiikkaa voidaan monipuolisesti hyödyntää
- on valittu tarkoituksenmukaiset ja innovatiiviset datan hallinnan menetelmät toiminnan kehittämiseksi ja valinnan perusteet on esitetty kriittisesti perustellen
- hyödyntää kotimaisia ja kansainvälisiä tietolähteitä monipuolisesti ja lähteiden valinta perustuu kriittiseen arviointiin
- viestii selkeästi ja taitavan analyyttisesti sekä suullisesti että kirjallisesti.

Esitietovaatimukset

Edellytyksenä opintojaksolle osallistumiselle on sosiaali-, terveys- tai liikunta-alan tutkinto.

Siirry alkuun