Skip to main content

Identifying Requirements for Human Functioning and Moving (10cr)

Code: R705FL24OJ-18003

General information


Enrollment
26.10.2020 - 11.02.2021
Registration for the implementation has ended.
Timing
18.02.2021 - 22.04.2021
Implementation has ended.
Number of ECTS credits allocated
10 cr
Local portion
10 cr
Mode of delivery
Contact learning
Unit
Bachelor of Health Care, Physiotherapy
Teaching languages
Finnish
Seats
0 - 48
Degree programmes
Degree Programme in Physiotherapy
Teachers
Anne Immonen
Erja Rahkola
Anne Rautio
Mika Rahkola
Sari Kilpeläinen
Paula Yliniemi
Johanna Husa-Russell
Heli Katajamäki
Teacher in charge
Johanna Husa-Russell
Course
R705FL24OJ

Evaluation scale

H-5

Content scheduling

LIIKUNTA FYSIOTERAPEUTIN TYÖVÄLINEENÄ
Liikunta toimintakyvyn tukena
Liikunnan ohjaaminen
Antropometria
Kestävyyskunnon arvioiminen
Liikkuvuuden mittaaminen (pehmytosat)
TOIMINTAKYVYN ARVIOINNIN PERUSTEET
Toimintakyvyn osa-alueet, ICF, dokumentointi
Mittarit toimintakyvyn kartoittamisessa
Psykososiaalinen toimintakyky
Elämänlaatumittarit
Haastattelu, havainnointi
Ryhdin tutkiminen
Kävelyn biomekaniikka
TOIMINTAKYVYN TUTKIMINEN
Tasapainon ja koordinaation mittaaminen
Kestovoiman mittaaminen
Lihaskunnon kartoittaminen

Objective

Tieto puuttuu

Execution methods

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (3 sykliä). Opintojakso integroituu opintojakson 705FL25 ja 705FLF42 kanssa.

Accomplishment methods

Osaamisen todentaminen toteutuu lukukauden lopussa sisältäen teoreettista osaamista kartoittavan kirjallisen ja käytännön osaamista kartoittavan työskentelyn näytöt.

Content

Tieto puuttuu

Location and time

18.2.-4.3.2021

Materials

ACMS´s Guidelines for Exercise Testing and Prescription. 2010. Lippincott, Williams & Wilkins, Kiina. 8. painos.
Ahonen J. 2014. Kävelykoulu. Kävelyn virheet. Physiofile verkkokoulutus.
Enoka R.M. 2002. Neuromechanics of Human Movement. Human Kinetics, Champagn, IL.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Keskinen K.L., Häkkinen K. & Kallinen M. (toim.). 2018. Fyysisen kunnon mittaaminen. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 174. Grano Oy.
Keskinen K., Häkkinen K., Kallinen M. 2010. Kuntotestauksen käsikirja. Liikuntatieteellisen Seuran julkaisu nro 161. Tammerprint Oy, Tampere. 2. uudistettu painos.
Koistinen J. ym. 2005. Selän rakenne, toiminta ja kuntoutus. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Suomen Fysioterapeutit. 2017. Kaatumisten ja kaatumisvammojen ehkäisyn fysioterapiasuositus.
TOIMIA. 2018. Käden puristusvoima. Osoitteessa http://www.thl.fi/toimia/tietokanta/mittariversio/141/
Bandy &Sanders 2001. Therapeutic Exercise. Techniques for Intervention. Soveltuvin osin.
Donatelli 2007. Sports - Spesific Rehabilitation. Soveltuvin osin.
Hougblom 2010. Therapeutic Exercise for Athletic Injuries. Soveltuvin osin.
Huber & Wells 2006. Therapeutic Exercise. Soveltuvin osin.
Kauranen 2017. Fysioterapeutin käsikirja. Soveltuvin osin
Porter, S. 2008. Tidys Physiotherapy. Churchill Livingstone. Elsevier. Philadelphia.Soveltuvin osin.
Renström 1991. Urheiluvammat - ennaltaehkäisy, hoito ja kuntoutus. S.177-188.
Luennot ja tunnilla jaettava muu materiaali.
ICF Toimintakyvyn, toimintarajoitteiden ja terveyden kansainvälinen luikitus. 2005.
Johanna Ruusuvuori & Liisa Tiittula (toim.) 2005:Haastattelu : tutkimus, tilanteet ja vuorovaikutus: e-kirjana kirjaston kautta
Mönkkönen, Kaarina 2007. Vuorovaikutus : dialoginen asiakastyö. Edita.
Matikainen, Esko, ym. 2004. Toimintakyky. Arviointi ja kliininen käyttö.Duodecim.
Kendal, Mccreary, Provance, Rodges, Romani. 2005. Muscles. Testing and Function with Posture and Pain. Lippincott Williams & Wilkins.
Kenyon K & Kenyon J. 2009. The Physiotherapist´s Pocketbook. Essential facts at your fingertips. Churchill Livingstone, Kiina.
Sandström M & Ahonen J. 2013. Liikkuva Ihminenen - aivot, liikuntafysiologia ja sovellettu biomekaniikka. Saarijärven Offset Oy.
Sandströn M. ym. 1998. Alaraajonen rakenne, toiminta ja kävelykoulu. Gummerus Kirjapaino Oy, Jyväskylä.
Whittle M.W. 2007. Gait Analysis: an introduction, Elsevier, Kiina.

Teaching methods

Oppiminen toteutuu PBL tutoriaalityöskentelyn mukaisesti (3 sykliä).

Assessment criteria, satisfactory (1)

Tieto puuttuu

Assessment criteria, good (3)

H3
Osaat arvioida ja kuvata yksilön kokonaistoimintakykyä (ICF) ja sen osa-alueita hyödyntäen sujuvasti valitsemiasi luotettavia mittareita, luokituksia ja tutkimismenetelmiä.
Osaat arvioida suorituskyvyn osa-alueita hyödyntäen sujuvasti valitsemiasi mittausmenetelmiä.
Osaat kansallisen mallin mukaisen potilas- / ja asiakastietojen dokumentoinnin yleiset periaatteet fysioterapiassa ja osaat dokumentoida loogisesti.
Osaat terveysliikunnan ohjaamisessa tarvittavan tietoperustan. Osaat valita ja suunnitella ja monipuolista liikuntaa eri tavoitteen omaaville asiakkaille.
H4
Osaat arvioida ja kuvata yksilön kokonaistoimintakykyä (ICF) ja sen osa-alueita hyödyntäen sujuvasti tarkoituksenmukaisia ja luotettavia mittareita, luokituksia ja tutkimismenetelmiä.
Osaat arvioida suorituskyvyn osa-alueita. Osaat perustella valitsemiesi mittausmenetelmien tarkoituksenmukaisuuden
Osaat kansallisen mallin mukaisen potilas- / ja asiakastietojen dokumentoinnin yleiset periaatteet fysioterapiassa ja osaat dokumentoida loogisesti ja selkeästi.
Osaat terveysliikunnan ohjaamisessa tarvittavan tietoperustan. Osaat valita ja suunnitella monipuolista liikuntaa eri tavoitteen omaaville asiakkaille sekä perustella sen merkitystä toimintakyvyn kannalta

Assessment criteria, excellent (5)

Osaat arvioida, kuvata ja analysoida yksilön kokonaistoimintakykyä (ICF) ja sen osa-alueita hyödyntäen kriittisesti valitsemiasi luotettavia mittareita, luokituksia ja tutkimismenetelmiä.
Osaat arvioida ja analysoida suorituskyvyn osa-alueita hyödyntäen perusteluja mittausmenetelmiä.
Osaat kansallisen mallin mukaisen potilas- / ja asiakastietojen dokumentoinnin yleiset periaatteet fysioterapiassa ja osaat dokumentoida analyyttisesti.
Osaat terveysliikunnan ohjaamisessa tarvittavan tietoperustan. Osaat valita ja suunnitella monipuolista liikuntaa eri tavoitteen omaaville asiakkaille sekä analysoida sen merkitystä toimintakyvyn ja terveysliikunnan kannalta

Assessment criteria, approved/failed

hylätty suoritus: opiskelija ei saavuta T1-tason osaamista

Qualifications

NULL

Go back to top of page