Kesäpeliopinnot (20op)
Toteutuksen tunnus: R504TL148-3001
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 15.03.2021 - 30.04.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 24.05.2021 - 20.08.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 20 op
- Lähiosuus
- 20 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Kuvataiteilijakoulutus
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 114
- Opettajat
- Jari Penttinen
- Sanni Mustonen
- Toni Westerlund
- Jarkko Piippo
- Petri Hannula
- Tomi Knuutila
- Jarkko Piippo
- Vastuuopettaja
- Sanni Mustonen
- Ryhmät
-
T42T16STietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2016
-
TA42T17KTietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2017
-
T42T17STietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2017
-
T26K17SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2017
-
KA54T17STieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2017
-
R54T17STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2017
-
TA42T18KTietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2018
-
T42T18STietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
-
R54T18STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
-
KA54T18STieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2018
-
T26K18SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
-
TA42T19KTietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
-
T26K19SKuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
-
R54T19STieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
KA54T19STieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
-
T42T19STietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
-
TA42T20KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, kevät 2020
-
RA54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
-
R54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
-
T26K20SKuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
-
TA42T20STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
-
T42T20STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
-
TA42T21KTradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
-
T26K21SKuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021
-
TA42T21STradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
- Opintojakso
- R504TL148
Arviointiasteikko
H-5
Sisällön jaksotus
Luennot painottuvat opintojakson alkupuolelle.
Tavoitteet
Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.
Toteutustavat
Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän
Sisältö
Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut
Aika ja paikka
24.5.2021-20.8.2021 Kesälomatauko 21.-27.6.2021
Teams/Moodle/Youtube + Rovaniemen kampus
Oppimateriaalit
Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana.
Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.
Opetusmenetelmät
Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.
Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut
Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus
480h luentoja ja ryhmätyöskentelyä, 60h itsenäistä opiskelua.
Tiimityön sujuvuuden kannalta on helpompaa, jos opintojakson aikana ei ole lisäksi päivätyötä/harjoittelua.
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.
Lisätiedot
Opintojaksolle on mahdollista osallistua myös avoimen ammattikorkeakoulun (10 paikkaa) ja Campus Onlinen kautta (10 paikkaa).
Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia koneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) koulun tehokoneiden käyttämiseen.
Unreal Enginen perusteet (5op Campus Online) on sisällöltään sama kuin tämän kurssin Unreal-osuus. Valitse opintojaksoista vain toinen.
Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.