Siirry suoraan sisältöön

Kesäpeliopinnot (20op)

Toteutuksen tunnus: R504TL148-3001

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
15.03.2021 - 30.04.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
24.05.2021 - 20.08.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
20 op
Lähiosuus
20 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Kuvataiteilijakoulutus
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 114
Opettajat
Jari Penttinen
Sanni Mustonen
Toni Westerlund
Jarkko Piippo
Petri Hannula
Tomi Knuutila
Jarkko Piippo
Vastuuopettaja
Sanni Mustonen
Ryhmät
T42T16S
Tietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2016
TA42T17K
Tietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2017
T42T17S
Tietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2017
T26K17S
Kuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2017
KA54T17S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2017
R54T17S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2017
TA42T18K
Tietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2018
T42T18S
Tietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
R54T18S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2018
KA54T18S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2018
T26K18S
Kuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2018
TA42T19K
Tietojenkäsittelyn koulutus (monimuoto-opiskelu) Tornio kevät 2019
T26K19S
Kuvataiteen koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
R54T19S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (päiväopiskelu) Rovaniemi syksy 2019
KA54T19S
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus (monimuoto-opiskelu) Rovaniemi syksy 2019
T42T19S
Tietojenkäsittelyn koulutus (päiväopiskelu) Tornio syksy 2019
TA42T20K
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, kevät 2020
RA54T20S
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (monimuotototeutus) Rovaniemi syksy 2020
R54T20S
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
T26K20S
Kuvataiteilijakoulutus (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
TA42T20S
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuotototeutus), Tornio, syksy TA42T20S
T42T20S
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (päivätoteutus), Tornio, syksy 2020
TA42T21K
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (monimuoto-opinnot), Tornio, kevät 2021
T26K21S
Kuvataiteilijakoulutus, Tornio, syksy 2021
TA42T21S
Tradenomikoulutus, tietojenkäsittely (verkko-opinnot), Tornio, syksy 2021
Opintojakso
R504TL148

Arviointiasteikko

H-5

Sisällön jaksotus

Luennot painottuvat opintojakson alkupuolelle.

Tavoitteet

Opintojakson tavoitteena on, että opiskelija osaa:
- osaa rakentaa toimivan pelitoteutuksen käyttäen pelimoottoria,
- toimia jäseneneä pelitiimissä,
- kykenee toteuttamaan useita erilaisia pelimekaniikkoja ja assetteja peliin, sekä
- suunnitella ideansa pohjalta oman pelitoteutuksen.

Toteutustavat

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän

Sisältö

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Enginen perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Aika ja paikka

24.5.2021-20.8.2021 Kesälomatauko 21.-27.6.2021

Teams/Moodle/Youtube + Rovaniemen kampus

Oppimateriaalit

Opintomateriaali jaetaan verkossa opiskelijoiden saataville opintojakson aikana.
Materiaali on digitaalisessa muodossa ja koostuu pääasiassa videoista ja tutoriaaleista. Tuntien teoriaosiot videoidaan ja nämä materiaalit ovat käytössä koko projektin ajan.

Opetusmenetelmät

Opetus tapahtuu etäryhmissä, hyödyntäen mm. ennalta valmisteltua videomateriaalia, työpajoja ja luentoja. Kesäpelien opettajatiimi on tukemassa ja ohjaamassa koko kesän ajan opiskelijoita kesäpeliprojekteissa. Tukea ja opetusta on saatavilla sekä etänä että Rovaniemen kampuksella paikan päällä. Opiskelijoista muodostetaan opintojen alussa monialaiset pelinkehitystiimit, jotka suunnittelevat ja toteuttavat peliprojektin. Tiimit toimivat yhdessä koko kesän.

Opintojaksolla käydään mm. seuraavia asioita:
- Unreal Engine - Perusteet, Editor, Blueprint, UI, Art Pipeline, Level, TerrainEditor, Sequencer, Fysiikka, Äänet, Behaviourtree
- Blender - 3D Mallinnus, UV Map, Rigaus, Teksturointi, Animointi
- SunstancePainter
- Pelisuunnittelu
- Konseptitaide
- Peliäänet
- Pelituotanto
- Tiimityö ja työkalut

Opiskelijan ajankäyttö ja kuormitus

480h luentoja ja ryhmätyöskentelyä, 60h itsenäistä opiskelua.

Tiimityön sujuvuuden kannalta on helpompaa, jos opintojakson aikana ei ole lisäksi päivätyötä/harjoittelua.

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Opiskelija osaa tehdä yksinkertaisia pelimekaniikkoja, ja/tai peliassetteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin perustoiminnallisuuksia. Opiskeilja osaa toimia pelitiimissä. Opiskelija osaa ratkoa yksinkertaisia pelintekemiseen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Opiskelija osaa rakentaa pelimekaniikkoja ja peliasseteja. Opiskelija osaa käyttää pelimoottorin ominaisuuksia ja mahdollisuuksia monipuolisesti pelin tekemiseen. Opiskelija kykenee rakentamaan peliassetteja käytettäväksi pelissä. Opiskelija osaa suunnitella toimivan pelimekaniikan käyttäen suunnitteluun soveltuvia menetelmiä. opiskelija osaa toimia aktiivisena pelitiimin jäsenenä. Opiskelija osaa ratkaista pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Opiskelija kykenee rakentamaan ja suunnittelemaan pelimekaniikkoja ja peliassetteja. Opiskelija osaa hyödyntää pelimoottoria monipuolipuolisesti myös edistyneempien ominaisuuksien osalta. Opiskelija kykenee toimimaan peliprojektin kaikilla osa-alueilla ja ymmärtää pelin tekemisen vaatimukset. Opiskelija osaa suunnitella toimivia pelimekaniikkoja ja valita toimivan menetelmän mekaniikan suunnitteluun. Opiskelija kykenee ratkaisemaan pelintekemiesen ja pelitiimiin liittyviä ongelmia ja haasteita.

Lisätiedot

Opintojaksolle on mahdollista osallistua myös avoimen ammattikorkeakoulun (10 paikkaa) ja Campus Onlinen kautta (10 paikkaa).

Opintojaksolla käytetään opiskelijoiden omia koneita. Saatavilla on tarvittaessa myös rajoitettu määrä etätyöpöytälisenssejä (Citrix) koulun tehokoneiden käyttämiseen.

Unreal Enginen perusteet (5op Campus Online) on sisällöltään sama kuin tämän kurssin Unreal-osuus. Valitse opintojaksoista vain toinen.

Kesäpeliopintoihin valittavissa etusijalla ovat 1. ja 2. kertaa kurssille osallistuvat.

Siirry alkuun