Sulautettujen järjestelmien peliohjelmistoprojekti (5op)
Toteutuksen tunnus: R504TL23OJ-19003
Toteutuksen perustiedot
- Ilmoittautumisaika
- 19.03.2021 - 13.09.2021
- Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
- Ajoitus
- 20.09.2021 - 15.12.2021
- Toteutus on päättynyt.
- Opintopistemäärä
- 5 op
- Lähiosuus
- 5 op
- Toteutustapa
- Lähiopetus
- Yksikkö
- Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
- Opetuskielet
- suomi
- Paikat
- 0 - 50
- Koulutus
- Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
- Opettajat
- Petri Hannula
- Vastuuopettaja
- Petri Hannula
- Ryhmät
-
R54T20SInsinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
- Opintojakso
- R504TL23OJ
Arviointiasteikko
H-5
Tavoitteet
Opiskelija osaa soveltaa alalle tyypillisiä ketteriä menetelmiä projektin vaiheistukseen sekä tuottaa menetelmän vaatiman dokumentaation. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja menetelmiä käytännön automaatiojärjestelmäprojektin läpivientiin ja ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.
Sisältö
Opintojaksolla sovelletaan syksyllä opittuja projektin läpiviennin menetelmiä käytännön projektissa.
Kausiprojektin teemana on kiertotalous.
Aika ja paikka
Teams, Oppimisvideot.
Oppimateriaalit
Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta.
Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/
Opetusmenetelmät
Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua sulautettujen järjestelmienpeliohjelmisto, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.
Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö
Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.
Toteutuksen valinnaiset suoritustavat
Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.
Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,
Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)
Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia– ja kielivirheitä ja –puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.
Arviointikriteerit, hyvä (3)
Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.
Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.
Arviointikriteerit, kiitettävä (5)
Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä, Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.
Esitietovaatimukset
NULL