Siirry suoraan sisältöön

Sulautettujen järjestelmien peliohjelmistoprojekti (5op)

Toteutuksen tunnus: R504TL23OJ-19003

Toteutuksen perustiedot


Ilmoittautumisaika
19.03.2021 - 13.09.2021
Ilmoittautuminen toteutukselle on päättynyt.
Ajoitus
20.09.2021 - 15.12.2021
Toteutus on päättynyt.
Opintopistemäärä
5 op
Lähiosuus
5 op
Toteutustapa
Lähiopetus
Yksikkö
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka
Opetuskielet
suomi
Paikat
0 - 50
Koulutus
Tieto- ja viestintätekniikan koulutus
Opettajat
Petri Hannula
Vastuuopettaja
Petri Hannula
Ryhmät
R54T20S
Insinöörikoulutus, tieto- ja viestintätekniikka (päivätoteutus) Rovaniemi syksy 2020
Opintojakso
R504TL23OJ

Arviointiasteikko

H-5

Tavoitteet

Opiskelija osaa soveltaa alalle tyypillisiä ketteriä menetelmiä projektin vaiheistukseen sekä tuottaa menetelmän vaatiman dokumentaation. Opiskelija osaa soveltaa tarkoituksenmukaisia työvälineitä ja menetelmiä käytännön automaatiojärjestelmäprojektin läpivientiin ja ongelmanratkaisuun. Opiskelija osaa tehdä päätöksiä ennakoimattomissa tilanteissa.

Sisältö

Opintojaksolla sovelletaan syksyllä opittuja projektin läpiviennin menetelmiä käytännön projektissa. 

Kausiprojektin teemana on kiertotalous.

Aika ja paikka

Teams, Oppimisvideot.

Oppimateriaalit

Opintojakson aikana käytettävä materiaali jaetaan Moodle-työtilan kautta.

Haikala I. & Märijärvi J. 2000. Ohjelmistotuotanto
Scrum alliancen sivuilta löytyvät resurssit ketteristä menetelmistä. https://www.scrumalliance.org/

Opetusmenetelmät

Oppiminen toteutetaan projektioppimisen mallilla. Opiskelija suorittaa opintojakson opiskeloista koostuvassa tiimissä. Jokaisella tiimin jäsenellä on oma tehtävänsä prosessin läpi viemisessä. Tavoitteena on saada opintojakson loppuun mennessä rakennettua sulautettujen järjestelmienpeliohjelmisto, jonka aihe tulee elinkeinoelämältä. Opettajatiimi katselmoi projektiryhmientuotoksia koko prosessin ajan sekä antaa palautetta.

Harjoittelu- ja työelämäyhteistyö

Opintojakson arviointi perustuu projektin aikana toteutettaviin dokumentteihin, ohjelmistokoodiin, viestintään, ryhmätyöhön ja revieweissä osoistettuun osaamisen. Opintojaksolla ei ole tenttiä. Uusinta mahdollisuutena on käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Toteutuksen valinnaiset suoritustavat

Käytännön harjoittelu FrostBit laboratoriossa.

Totetus on mahdollista suorittaa oman projektin kautta. Projekti-idea hyväksytetään opettajatiimillä ja toteutetaan annetun aikaikkunan puitteissa. Omassa projektissa tulee myös näkyä kiertotalousteema,

Arviointikriteerit, tyydyttävä (1)

Tyydyttävä (1)
Projektia hallitaan satunnaisesti ja on ohjauksen varassa.
Projektin viestintä ja dokumentointi on puutteellista.
Tuotostavoitteet saavutetaan ohjaajan opastuksella.
Opiskelija on pääosin passiivinen.
Tyydyttävä (2)
Projektin hallinta on pääosin itsenäistä, mutta puutteellista.
Projektin viestintä ja dokumentointi sisältää jonkin verran asia– ja kielivirheitä ja –puutteita.
Tuotostavoitteet saavutetaan pääosin itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnittelematonta.

Arviointikriteerit, hyvä (3)

Hyvä (3)
Projektin hallinta on itsenäistä.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta lähes virheetöntä ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin hallinnassa.

Hyvä (4)
Projektin hallinta on itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä.
Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on pääosin suunnitelmallista.

Arviointikriteerit, kiitettävä (5)

Kiitettävä (5)
Projektin hallinta on omatoimista, itsenäistä ja systemaattista.
Projektin viestintä ja dokumentointi on sisällön osalta analyyttista, perustelevaa ja hyvää ammatti– ja asiakieltä, Tuotostavoitteet saavutetaan itsenäisesti.
Opiskelijan toiminta on suunnitelmallista.

Esitietovaatimukset

NULL

Siirry alkuun